Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fördraget kablage för främre dimljus? NG9-3 -10

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266

    Fördraget kablage för främre dimljus? NG9-3 -10

    Lyckades köra i diket med denna bil i tisdags. Försov mig.. Skulle ställt kl på ringning 03:35, men det blev 04:35 istället. I stressen körde jag av vägen i halkan. Inga större skador, förutom pyspunka på däcket (lagat i torsdags) och plastpluppen för vänster dimljus fram som lossnade. Innerskärmen i hjulhuset är lite sprucken också framtill. Ska kolla framvagnsinställningen ifall..

    När jag ändå pysslar och plockar med den där plastpluppen så tänkte jag sätta dit dimljus. Jag vet inte hur mycket som är förberett med el etc och vad jag behöver för ”kit” inklusive kablar.

    Hur mycket är framdraget till dimljusen och hur kopplas det i instrumentpanelen? Särskild knapp eller tillsammans med ögonbrynen?

    EDIT;
    Ber om ursäkt för olyckan.

    Jag har funderat på att trimma min 9-3, men har lagt de planerna på hyllan. Uppskattar mer när den är i original och nu har den rullat 8.1tusen mil.

    Dock letar jag efter något annat också, typ Anniversary, V6, Turbo X... Inte för att köra ner, utan för att bevara vårt kulturarv. Är Saab i själ och hjärta.

    Jag har skruvat loss plasthöljet under dimljusen, men förstår ingenting hur det är kopplat och tänkt att fungera. Är en idiot när gäller bilar.. :-((

    Clipsen för den runda ”plastpluppen” för dimljuset har lossnat och bara att trycka dit. Men vill ha dimljus fram nu
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2020-02-08 klockan 16:48.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Är det en utan dimljus från fabrik brukar inte kablaget finnas i stötfångaren, samt att det troligen också behöver bytas ljusbrytare inne i kupén till vänster om ratten, till en med funktion för dimljus fram.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Nä, det finns ingen knapp för dimljus fram till vänster om ratten :-(

    Finns det knappar att köpa till instrumentpanelen?

    EDIT;
    Måste lämna in det här till verkstad

    EDIT 2;
    Får hjälp imorgen lördag.
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2020-02-08 klockan 22:40.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det finns kompletta ljusvredsmoduler att köpa (Leta beg. på bildemontering). Olika för xenon & halogen. Samt att de måste programmeras in med Tech2.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    - När jag ändå pysslar och plockar med den där plastpluppen så tänkte jag sätta dit dimljus. Jag vet inte hur mycket som är förberett med el etc och vad jag behöver för ”kit” inklusive kablar.
    Monteringsbeskrivelse for 9-3 MY08-11 : http://www.saabdocs.com/Swedish/inst...32026003se.pdf.

    Lysbryter finnes i tre versjoner, avhengig av lysutrustning i aktuell bil.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det sitter ett kontakthus på vänster sida framför hjulet. Fram dit är det draget, man byter hela härvan framåt. Utan dimljus har man bara 2 sladdar till utetempgivaren, dimljus har ytterligare 4 kablar. Sen behöver man ljusvredet som sagts, samt programmering med tech2 och säkerhetsaccess.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Det ordnade sig idag. Fick hjälp med montage, kablage, Tech2.. ja, rubbet!! Det ser så grymt snyggt nu och är sjukt nöjd!! <3

    Men jag funderar lite på färgtemperaturen på dimljusen och vilken temperatur som gör bäst verkan? Det är väl Xenon 4300K på min 9-3 1.8t Linear -10 på huvudstrålkastarna.. Om jag förstått det rätt. Dimljusen är gulaktiga och varmare, men i och för sig bara att byta om man nu vill det.

    Vilken färgtemperatur ger bäst ljus på dimljusen?
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Om du har 4300 på xenonljusen så blir det väl snyggast med det på dimljusen också. Personligen tycker jag faktiskt det är rätt lagom. Inte det gula glödljuset och inte heller blåaktigt, utan neutralt vitt ljus.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Hur dela skarvdon kablage dimljus/tempgivare
    Av Henket5-r i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 18:59
  2. Kablage Dimljus 9-5 -06
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 17:14
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 17:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •