Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Underkänd besiktning av drag pga. saknat lås

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    ...så kom jag att tänka på Thulenyckeln. Och jodå, den gick perfekt att trycka in i nyckelskåran. Naturligtvis gick det inte att vrida om eftersom det är annat nummer på den. Jag gick och beställde en Thulenyckel med rätt nummer för dragkroken. Och se där, den passar perfekt. Och det var inte en Thuledragkrok

    Så kontentan är att det kanske går att få tag i nycklar på annat ställe än direkt av tillverkaren när det gäller sådana här lite enklare tillbehörslås. Problemet var att dragkroksleverantören ville ha 700kr för en ny nyckel plus en del leveranstid. Thulenyckeln kostade 70kr och gick att få på några dagar.
    Lysande info
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #22
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Thulenyckel beställde jag på Mekonomen. Hade bara 1st till takboxen och läste av vad som stod på låset. Nyckeln kom hem dagen därpå. Var några år sedan och priset var 50kr tror jag.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Underkänd besiktning av drag pga. saknat lås

    Efter att det i typ 15 år ha bedömts som oväsentligt för säkerheten har det lilla cylinderlåset nyligen blivit tillräckligt viktigt för att underkänna bilen om det saknas... Har någon provat denna erfarenhet och hittat alternativ till renovering hos Bosal ? Tex hittat annat cylinderlås som passar? att försöka hitta begagnat har inte jag lyckats med.

  4. #24
    Verkar vara flera som råkat ut för detta nyligen -> Länk

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Om det är en og9-5 så föreslår jag att du byter till t.ex. en Brink-krok: https://www.bildelsbasen.se/159-W33853001.html

    Man bör nog kontrollera om det följer med nyckel, förstås.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Jag säger som jag sagt förut. Om det är en liten rund låscylinder med ett runt plåtbleck där det finns ett instansat nummer, så är det en standardcylinder som används av många tillverkare av olika saker, t.ex. drag, cykelhållare mm. Då går det att beställa cylinder och nycklar på Mekonomen. Jag beställde nya cylindrar till mitt drag så att jag fick samma som på Thule cykelhållaren med tre cylindrar. Alltid praktiskt med samma nycklar till sina saker.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Skall man köpa begagnat lär det ju räcka med cylinder eller om man vill den löstagbara kroken. Det finns en och annan tillsalu då och då. När man upptäcker den i garaget efter att bilen gått till skrot, tex...

    Annars var det ju riktigt bra info från Vfr, det kan man ju ha nytta av! Alla dessa nycklar är ju annars ett elände att hålla ordning på
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Problemet med Bosals löstagbara är att den inte är lika bra designad som VBG/Brink - därav förslaget att helt enkelt byta hela kroken till en i stort sett problemfri variant.

    Det har varit problem med reservdelar till Bosalkroken ett längre tag.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Lånar tråden.

    Har aldrig haft nån nyckel till dragkroken, och den har alltid besiktats utan problem.
    Idag fick frun dock nedslag mes motivering att nyckeln saknades.

    Stämmer det att man kan montera bort själva låskistan?
    Rör ett Bosal drag.

    Skickat från min G8441 via Tapatalk

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Man kan demontera bort låset på Bosal-draget, ja. Under etiketten i mitten sitter en skruv. Fast utan låscylinder lär du inte komma igen om besiktningen heller.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #31
    Jahaja, bara att beställa en ny nyckel eller krok med andra ord.

    Eller hoppas den går igenom på ombesiktningen. Den fungerar ju exakt som den ska, förutom nyckeln då.

    Tidigare har de bara kontrollerat att den går att ta av och att den låser som tänkt.
    Aldrig varit aktuellt med nyckel.

    Skickat från min G8441 via Tapatalk

  12. #32

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    Bosalkrok och nya lås

    Citat Ursprungligen postat av lillefar Visa inlägg
    Jahaja, bara att beställa en ny nyckel eller krok med andra ord.

    Eller hoppas den går igenom på ombesiktningen. Den fungerar ju exakt som den ska, förutom nyckeln då.

    Tidigare har de bara kontrollerat att den går att ta av och att den låser som tänkt.
    Aldrig varit aktuellt med nyckel.

    Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Japp, bin there, tried that!
    Hittade inga lås, ingen kunde stötta osv. Tog en extra ombesiktning och började flura på det här.

    Jag hade ett gammalt Thule takräcke med lås, och tror du inte på fan! Det passade nästan.

    Jag köpte ett fyrapack med lås från Thule och filade av toppen på låscylinder. Den är aningen för lång.

    Sen måste det filas av en aning på sidan så du får låsfunktion vid vridning av cylinder. Skiter du i låsfunktion behöver man inte vara så noga, men hugger det i lite fel kärvar det.

    Tänkte givetvis fel vid första tillfället och filade för mycket med cylinderbrott som följd då jag skulle testa att låsa.

    Andra försök, KLOCKRENT!

    Beställer tredje ombesiktning och det går som smort.
    Kostade 399 spänn på Thules egen webbshop. Och har nu samma lås på drag och takräcke!

    Verktyg som behövs. Skruvmejsel för att demontera låsvredet och en fil. Låset är i aluminium och är lättslipat. Har du skruvstäd är det lättare att ha låset fixerat.

    5 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #35
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Sådana har jag också köpt så att jag nu har samma låscylinder på dragkroken som på cykelhållaren. Mycket praktiskt att bara behöva bry sig om en sorts nycklar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    thulelås

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jajamen!

  17. #37
    Uppdatering.

    Jag hade inte ens ett lås. Bara ett tomrum under ett plastlock.
    Icke godkänt alls + att den lilla piggen på ovansidan inte far upp som den ska.
    Behöver med andra ord både fixa lås och renovera kolven.
    Ställer mig dock frågande om låset verkligen måste finnas där. När man läser på så ska egentligen inte låset ge ombesiktning. Tydligen ska bara låset fungera på drag av nyare modell (minns inte den exakta formuleringen). Mitt är ju från 2006. Eller har jag feltolkat?
    Är det nån som bråkat med besiktningen om detta?

    Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

  18. #38
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Montera bort draget och gör ny registreringsbesiktning. Sen kan du montera på nytt drag enligt nuvarande regler då behöver du inte registreringsbesiktiga. Och då ska inte låset kontrolleras för man kontrollerar inte ett drag som inte finns registrerat.

  19. #39
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Vad jag vet är syftet med kontrollen vid besiktningen är att verifiera trafiksäkerheten. Ett trafikfarligt drag är illa. Det är därför det skall kontrolleras. Innebär verkligen "nuvarande regler" att vissa drag skall kontrolleras och andra inte. Det låter konstigt tycker jag. Men jag säger inte emot. För jag vet inte.

    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    man kontrollerar inte ett drag som inte finns registrerat.
    Vilken regel/lag säger detta. Kan ju vara bra att veta om besiktningsmannen bråkar tänkte jag.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Montera bort draget och gör ny registreringsbesiktning. Sen kan du montera på nytt drag enligt nuvarande regler då behöver du inte registreringsbesiktiga. Och då ska inte låset kontrolleras för man kontrollerar inte ett drag som inte finns registrerat.
    Sitter det ett drag på ska det kontrolleras, så att rega om den löser inte problemet. Tvärtom så risker kontrollen av draget bli hårdare, eftersom det då ska kontrolleras mot monteringsbeskrivningen.

    Det jag skulle göra (om man inte löser låsproblemet) var att montera ett annat drag av samma typ (avtagbart), då bör det gå igenom utan konstigheter, och bör rimligen inte behövas någon ny regbesiktning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •