Thulenyckel beställde jag på Mekonomen. Hade bara 1st till takboxen och läste av vad som stod på låset. Nyckeln kom hem dagen därpå. Var några år sedan och priset var 50kr tror jag.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Efter att det i typ 15 år ha bedömts som oväsentligt för säkerheten har det lilla cylinderlåset nyligen blivit tillräckligt viktigt för att underkänna bilen om det saknas... Har någon provat denna erfarenhet och hittat alternativ till renovering hos Bosal ? Tex hittat annat cylinderlås som passar? att försöka hitta begagnat har inte jag lyckats med.
Verkar vara flera som råkat ut för detta nyligen -> Länk
Om det är en og9-5 så föreslår jag att du byter till t.ex. en Brink-krok: https://www.bildelsbasen.se/159-W33853001.html
Man bör nog kontrollera om det följer med nyckel, förstås.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag säger som jag sagt förut. Om det är en liten rund låscylinder med ett runt plåtbleck där det finns ett instansat nummer, så är det en standardcylinder som används av många tillverkare av olika saker, t.ex. drag, cykelhållare mm. Då går det att beställa cylinder och nycklar på Mekonomen. Jag beställde nya cylindrar till mitt drag så att jag fick samma som på Thule cykelhållaren med tre cylindrar. Alltid praktiskt med samma nycklar till sina saker.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Skall man köpa begagnat lär det ju räcka med cylinder eller om man vill den löstagbara kroken. Det finns en och annan tillsalu då och då. När man upptäcker den i garaget efter att bilen gått till skrot, tex...
Annars var det ju riktigt bra info från Vfr, det kan man ju ha nytta av! Alla dessa nycklar är ju annars ett elände att hålla ordning på
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Problemet med Bosals löstagbara är att den inte är lika bra designad som VBG/Brink - därav förslaget att helt enkelt byta hela kroken till en i stort sett problemfri variant.
Det har varit problem med reservdelar till Bosalkroken ett längre tag.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Lånar tråden.
Har aldrig haft nån nyckel till dragkroken, och den har alltid besiktats utan problem.
Idag fick frun dock nedslag mes motivering att nyckeln saknades.
Stämmer det att man kan montera bort själva låskistan?
Rör ett Bosal drag.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Man kan demontera bort låset på Bosal-draget, ja. Under etiketten i mitten sitter en skruv. Fast utan låscylinder lär du inte komma igen om besiktningen heller.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jahaja, bara att beställa en ny nyckel eller krok med andra ord.
Eller hoppas den går igenom på ombesiktningen. Den fungerar ju exakt som den ska, förutom nyckeln då.
Tidigare har de bara kontrollerat att den går att ta av och att den låser som tänkt.
Aldrig varit aktuellt med nyckel.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Tips! -> Extra nyckel till avdragbar dragkrok
Japp, bin there, tried that!
Hittade inga lås, ingen kunde stötta osv. Tog en extra ombesiktning och började flura på det här.
Jag hade ett gammalt Thule takräcke med lås, och tror du inte på fan! Det passade nästan.
Jag köpte ett fyrapack med lås från Thule och filade av toppen på låscylinder. Den är aningen för lång.
Sen måste det filas av en aning på sidan så du får låsfunktion vid vridning av cylinder. Skiter du i låsfunktion behöver man inte vara så noga, men hugger det i lite fel kärvar det.
Tänkte givetvis fel vid första tillfället och filade för mycket med cylinderbrott som följd då jag skulle testa att låsa.
Andra försök, KLOCKRENT!
Beställer tredje ombesiktning och det går som smort.
Kostade 399 spänn på Thules egen webbshop. Och har nu samma lås på drag och takräcke!
Verktyg som behövs. Skruvmejsel för att demontera låsvredet och en fil. Låset är i aluminium och är lättslipat. Har du skruvstäd är det lättare att ha låset fixerat.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Sådana har jag också köpt så att jag nu har samma låscylinder på dragkroken som på cykelhållaren. Mycket praktiskt att bara behöva bry sig om en sorts nycklar.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Uppdatering.
Jag hade inte ens ett lås. Bara ett tomrum under ett plastlock.
Icke godkänt alls + att den lilla piggen på ovansidan inte far upp som den ska.
Behöver med andra ord både fixa lås och renovera kolven.
Ställer mig dock frågande om låset verkligen måste finnas där. När man läser på så ska egentligen inte låset ge ombesiktning. Tydligen ska bara låset fungera på drag av nyare modell (minns inte den exakta formuleringen). Mitt är ju från 2006. Eller har jag feltolkat?
Är det nån som bråkat med besiktningen om detta?
Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Montera bort draget och gör ny registreringsbesiktning. Sen kan du montera på nytt drag enligt nuvarande regler då behöver du inte registreringsbesiktiga. Och då ska inte låset kontrolleras för man kontrollerar inte ett drag som inte finns registrerat.
Vad jag vet är syftet med kontrollen vid besiktningen är att verifiera trafiksäkerheten. Ett trafikfarligt drag är illa. Det är därför det skall kontrolleras. Innebär verkligen "nuvarande regler" att vissa drag skall kontrolleras och andra inte. Det låter konstigt tycker jag. Men jag säger inte emot. För jag vet inte.
Vilken regel/lag säger detta. Kan ju vara bra att veta om besiktningsmannen bråkar tänkte jag.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Sitter det ett drag på ska det kontrolleras, så att rega om den löser inte problemet. Tvärtom så risker kontrollen av draget bli hårdare, eftersom det då ska kontrolleras mot monteringsbeskrivningen.
Det jag skulle göra (om man inte löser låsproblemet) var att montera ett annat drag av samma typ (avtagbart), då bör det gå igenom utan konstigheter, och bör rimligen inte behövas någon ny regbesiktning.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96