Är det detta som står ovanpå spridaren som måste vara läsligt?
https://www.pfjones.co.uk/images/det...58_tnpy-mj.jpg
Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Precis! Kommer inte ihåg om det är det som står högst upp (5774V35 ?) eller det låååånga numret under, men ett av de där är det iaf.
Tror det är det kortare, det är tillräckligt tråkigt att knappa in på en Tech2 för fyra spridare
Beställde en ny från England i förmiddags. Skickades nu på eftermiddagen.
2100kr gick det på, med 500kr i retur på den gamla om den skickas tillbaka.
Minns du cyklisten om returfrakt ingick eller om man får pynta själv?
Spridaren lyckades TNT tappa bort i frakten. Så den har jag inte fått än.
Däremot har jag mätt upp returflödet.
Cylinder 1 86ml
Cylinder 2 97ml
Cylinder 3 78ml
Cylinder 4 100ml
WIS säger:
"Maximalt tillåten returmängd för varje enskild insprutningsventil är tre gånger så stor som den lägst uppmätta returmängden."
Alltså 78x3=234ml.
Enligt den kalkylen så är då alla spridare godkända enligt det testet.
Monterade främre idag på min.
Hade nere båda momentstagen och inspekterade. Finns inget fel på dem i alla fall.
Men efter powerflex i den främre så är det kraftigare vibrationer i bilen nu, som känns i hela bilen.
Det är inget du upplevde i dina TTid efter monteringen, Fredrik?
Nej, jag har inga vibbar alls på någon av de tre TTiD jag har med dessa PF inlägg i det främre fästet. Ej heller på Aero V6 där jag har dessa monterade i både det främre & bakre fästet.
Okej. Då är ju dina bilar "friska" åtminstone.
Min vibrerar så pass att det skallrar i alla plastpaneler i bilen. Vid kallmotor på tomgång, och varm motor vid körning och varvtal över 2000rpm.
E4an var inte rolig att köra på nu på morgonen med alla vibrationer.
Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Det är inget jag känner igen. Jag har ju dessa PF inlägg sedan länge med GS Shifter Cable Reinforcement Kit, GS Shifter Mount Kit & GS Short shift. Upp till detta H&R coilovers sänkningsfjädrar med sport stötdämpare & större hjul. Inte ens vibbar i växelspaken. Kör med bilarna dagligen.
Ja då är ju något helt knasigt med min bil.
Över 2000 rpm är det inte bekvämt att åka i bilen.
Funderar på om det kan vara något annat?
Känns som något som roterar med tanke på att det kommer vid 2000rpm och uppåt.
Z19/A19 har inga balansaxlar vad jag vet?
Kan något ha hänt med momentomvandlaren?
Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Inte så att timingen är lite fel, tänker på kamremen?
Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
kan du inte prova med att flytta spridare 3 till någon annan cylinder och se om cylinderbalansen följer spridaren eller cylindern?
vet att spridarna egentligen ska kodas in, men samtidigt hur stor skillnad kan det göra?
har fått till mig att det är någon orm av finkalibrering som kodas in.
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Det känns som ett fel som vuxit fram. Blivit värre och värre med tiden.
Vore det kamremmen borde det ju pang bara hänt över en natt om den kuggat.
Och då borde den vibrera hela tiden?
Jo det kan jag ju såklart. Nu har jag dock förhoppningsvis en ny spridare påväg hem, bara TNT express kan lyckas hitta den.
De letar efter den. Men den är inte borttappat säger dem...
Har provat koda om alla spridare i ECU med det hjälpte inte.
Hoppas ha en ny spridare hemma till senast Fredag så jag kan byta till helgen.
Byter även tätningbricka/kopparbricka på alla övriga spridare samtidigt.
https://www.maptunparts.se/branslesy...9tid-ttid.html
Kan inte vara nåt glapp eller liknande i denna som påverkar spridaren?
Givetvis kan det väl vara det, om signalen till spridaren försvinner av och till pga glapp så lär ju bilen gå skit. Du borde dock kunna framkalla felet om du rör kablaget med bilen på tomgång tycker jag? Att det bara märks vid vissa varvtal skulle kunna vara pga motorns naturliga vibrationer som faktiskt "triggar" glappet i härvan som gör att det förvärras.
Inte så det är remskivan/svängningsdämparen på veven som separerat/gått paj då?
Kan det vara dubbelmassesvänghulet som börjar ge upp?
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Glappande spridarkablage ger tydligt försämrad motorgång och det brukar sättas felkod rätt omgående.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Bytt spridare nummer 3 nu efter jobbet.
Samt bytt kopparbrickor på alla spridare.
Efter bytet vibrerar det mycket mindre. Finns dock lite vibrationer kvar runt 2500rpm.
Troligtvis pga. powerflex motorfästet. Beställde båda momentstagen nya. Byter dem med. Sen bör det gå fint igen.
Såhär ser bränslekorrigeringen ut nu, cylinder 3 är nyrenoverad spridare: