Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Vibrationer NG9-3 TTiD

  1. #21
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 375
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Cyklisten Visa inlägg
    Jag tog utan retur men det blir ju kanske billigare med retur. Jag använde en draghammare med en egentillverkad "utdragare" typ https://images.app.goo.gl/M66hWASrPnrNbHR88

    Det kan nog vara bra att ha en sådan om spridarn sitter fast lite i loppet. I övrigt är det bara en 13mm (har jag för mig) mutter till själva "låsklacken"

    - - - Uppdaterad - - -



    Kan nog vara svårt att läsa av de gamla spridarna men den nya måste ju kodas in. Sitter en QR-kod och en vanlig sifferkod på de nya/renoverade.
    Ja, det är ju såklart ingen garanti att det går läsa vad det står på en beg spridare men de jag kikat på har det gått läsa av iaf.

    Samma sak gäller ju om man ska dit med en beg, saknas etiketten eller är oläslig är det ju inget och ha.

  2. #22
    Är det detta som står ovanpå spridaren som måste vara läsligt?

    https://www.pfjones.co.uk/images/det...58_tnpy-mj.jpg
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 17:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #23
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 375
    Medlem#
    7182
    Precis! Kommer inte ihåg om det är det som står högst upp (5774V35 ?) eller det låååånga numret under, men ett av de där är det iaf.

    Tror det är det kortare, det är tillräckligt tråkigt att knappa in på en Tech2 för fyra spridare

  4. #24
    Beställde en ny från England i förmiddags. Skickades nu på eftermiddagen.
    2100kr gick det på, med 500kr i retur på den gamla om den skickas tillbaka.

    Minns du cyklisten om returfrakt ingick eller om man får pynta själv?

  5. #25
    Spridaren lyckades TNT tappa bort i frakten. Så den har jag inte fått än.

    Däremot har jag mätt upp returflödet.



    Cylinder 1 86ml
    Cylinder 2 97ml
    Cylinder 3 78ml
    Cylinder 4 100ml

    WIS säger:
    "Maximalt tillåten returmängd för varje enskild insprutningsventil är tre gånger så stor som den lägst uppmätta returmängden."

    Alltså 78x3=234ml.
    Enligt den kalkylen så är då alla spridare godkända enligt det testet.

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag har monterat detta PF inlägg i främre undre på alla mina TTiD. Samt undre både fram & bak på V6. Stabiliserar motorpaketet.
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...f80-1220r.html
    Monterade främre idag på min.
    Hade nere båda momentstagen och inspekterade. Finns inget fel på dem i alla fall.
    Men efter powerflex i den främre så är det kraftigare vibrationer i bilen nu, som känns i hela bilen.
    Det är inget du upplevde i dina TTid efter monteringen, Fredrik?

  7. #27
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 313
    Medlem#
    1941
    Nej, jag har inga vibbar alls på någon av de tre TTiD jag har med dessa PF inlägg i det främre fästet. Ej heller på Aero V6 där jag har dessa monterade i både det främre & bakre fästet.

  8. #28
    Okej. Då är ju dina bilar "friska" åtminstone.
    Min vibrerar så pass att det skallrar i alla plastpaneler i bilen. Vid kallmotor på tomgång, och varm motor vid körning och varvtal över 2000rpm.
    E4an var inte rolig att köra på nu på morgonen med alla vibrationer.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 17:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #29
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 313
    Medlem#
    1941
    Det är inget jag känner igen. Jag har ju dessa PF inlägg sedan länge med GS Shifter Cable Reinforcement Kit, GS Shifter Mount Kit & GS Short shift. Upp till detta H&R coilovers sänkningsfjädrar med sport stötdämpare & större hjul. Inte ens vibbar i växelspaken. Kör med bilarna dagligen.

  10. #30
    Ja då är ju något helt knasigt med min bil.
    Över 2000 rpm är det inte bekvämt att åka i bilen.

    Funderar på om det kan vara något annat?
    Känns som något som roterar med tanke på att det kommer vid 2000rpm och uppåt.

    Z19/A19 har inga balansaxlar vad jag vet?
    Kan något ha hänt med momentomvandlaren?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 17:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #31
    Inte så att timingen är lite fel, tänker på kamremen?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 17:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    998
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg

    Cylinder 1 86ml
    Cylinder 2 97ml
    Cylinder 3 78ml
    Cylinder 4 100ml

    WIS säger:
    "Maximalt tillåten returmängd för varje enskild insprutningsventil är tre gånger så stor som den lägst uppmätta returmängden."

    Alltså 78x3=234ml.
    Enligt den kalkylen så är då alla spridare godkända enligt det testet.
    kan du inte prova med att flytta spridare 3 till någon annan cylinder och se om cylinderbalansen följer spridaren eller cylindern?
    vet att spridarna egentligen ska kodas in, men samtidigt hur stor skillnad kan det göra?
    har fått till mig att det är någon orm av finkalibrering som kodas in.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Inte så att timingen är lite fel, tänker på kamremen?
    Det känns som ett fel som vuxit fram. Blivit värre och värre med tiden.
    Vore det kamremmen borde det ju pang bara hänt över en natt om den kuggat.
    Och då borde den vibrera hela tiden?


    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    kan du inte prova med att flytta spridare 3 till någon annan cylinder och se om cylinderbalansen följer spridaren eller cylindern?
    vet att spridarna egentligen ska kodas in, men samtidigt hur stor skillnad kan det göra?
    har fått till mig att det är någon orm av finkalibrering som kodas in.
    Jo det kan jag ju såklart. Nu har jag dock förhoppningsvis en ny spridare påväg hem, bara TNT express kan lyckas hitta den.
    De letar efter den. Men den är inte borttappat säger dem...

    Har provat koda om alla spridare i ECU med det hjälpte inte.
    Hoppas ha en ny spridare hemma till senast Fredag så jag kan byta till helgen.
    Byter även tätningbricka/kopparbricka på alla övriga spridare samtidigt.

  14. #34
    https://www.maptunparts.se/branslesy...9tid-ttid.html

    Kan inte vara nåt glapp eller liknande i denna som påverkar spridaren?

  15. #35
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 375
    Medlem#
    7182
    Givetvis kan det väl vara det, om signalen till spridaren försvinner av och till pga glapp så lär ju bilen gå skit. Du borde dock kunna framkalla felet om du rör kablaget med bilen på tomgång tycker jag? Att det bara märks vid vissa varvtal skulle kunna vara pga motorns naturliga vibrationer som faktiskt "triggar" glappet i härvan som gör att det förvärras.

    Inte så det är remskivan/svängningsdämparen på veven som separerat/gått paj då?

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 928
    Kan det vara dubbelmassesvänghulet som börjar ge upp?
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #37
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 375
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Kan det vara dubbelmassesvänghulet som börjar ge upp?
    Bra teori, det glömde jag skriva! Såg dock det var automat först nu så att vi båda läste första inlägget för dåligt...

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 922
    Medlem#
    6973
    Glappande spridarkablage ger tydligt försämrad motorgång och det brukar sättas felkod rätt omgående.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #39
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Givetvis kan det väl vara det, om signalen till spridaren försvinner av och till pga glapp så lär ju bilen gå skit. Du borde dock kunna framkalla felet om du rör kablaget med bilen på tomgång tycker jag? Att det bara märks vid vissa varvtal skulle kunna vara pga motorns naturliga vibrationer som faktiskt "triggar" glappet i härvan som gör att det förvärras.

    Inte så det är remskivan/svängningsdämparen på veven som separerat/gått paj då?
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Glappande spridarkablage ger tydligt försämrad motorgång och det brukar sättas felkod rätt omgående.
    Tack för svaret. Då kan vi utesluta det.
    Får hoppas det är spridaren. Men utan någon ny kan jag inte göra så mycket.
    TNT har erkänt att de tappat bort den. Men de ersätter bara frakten. Inte delen säger dem.
    Märkliga idioter...

  20. #40
    Bytt spridare nummer 3 nu efter jobbet.
    Samt bytt kopparbrickor på alla spridare.

    Efter bytet vibrerar det mycket mindre. Finns dock lite vibrationer kvar runt 2500rpm.
    Troligtvis pga. powerflex motorfästet. Beställde båda momentstagen nya. Byter dem med. Sen bör det gå fint igen.

    Såhär ser bränslekorrigeringen ut nu, cylinder 3 är nyrenoverad spridare:


Liknande ämnen

  1. Skillnader på TTiD 160Hk TTiD 130Hk 9-3NG 2010-2011
    Av Dawe87 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-07-25, 09:27
  2. Vibrationer OG9-5 -06
    Av mfor77 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-05-25, 18:47
  3. Vibrationer NG9-3 cab
    Av risig9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 08:38
  4. Skillnad TTid 2008'a och TTid 2011 119 gram.
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 03:07
  5. Vibrationer 9-3SS??
    Av Källén i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 23:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •