Det låter som ett mycket klokt köp!
Det låter som ett mycket klokt köp!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Fan +3 idag också, skippade att gå ut och mecka för jag frös redan inomhus..
får se i morgon eller möjligen framåt veckan..
En annan anledning att få igång saaben är att den har bra dubbdäck (nokian), medans opeln har halvkassa (men fullt lagliga) friktionsdäck.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
+10 och strålande sol idag.
Rev efter mycket besvär med skruvarna bort hela innerskärmen och vek undan plasten undertill, det är olja överallt där på nedre högersidan av motorn, så det är svårt att avgöra var den kommer ifrån.
Jag torkade rent med trasa så gott det gick och tänkte starta och se var det läcker, men tji fick jag, jag trodde det satt en ctek på bilen men sen mindes jag att jag hade lånat den till min ena motorcykel för några månader sedan,
så det gick inte att starta bilen (centrallås osv fungerade dock), den står på laddning nu så ska jag göra ett försök senare.
Min GISSNING är dock den ena slangen till oljekylen precis som nån var inne på innan, den "bakre" (på oljefilterkonsolen) var väldigt oljig, den främre inte så oljig.
Sist jag bytte dessa (på Aeron) var dom ju svindyra, men nu visade ju Långmilare att det fanns budgetalternativ, frågan är om man törs byta bara ena slangen (om det nu är där det läcker), på Aeron bytte jag båda men den tänkte jag ju ha länge (har väl kört nästan 20k mil med den på dessa sex år också så det var nog en bra investering) denna bilen vete sjutton hur länge den överlever.
Senast redigerat av GlennB den 2020-04-18 klockan 17:27.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Nu hade den laddat tillräckligt så den startade, jag rullade under direkt och tittade på oljeslangen, helt torrt!!
Då började jag kolla runt och det rinner en liten rännil konstant från remskivan, eller ja från under remskivan.
Denan bilden är tagen efter avtorkning när bilen gått kanske en halv minut.
Jag låg och kikade i ca fem minuter och det verkar bara läcka där, det hann bli en ganska respektingivande pöl också då det är ju möjligt att det faktiskt hinner läcka ut nån deciliter milen här ? eller ?
Måste läsa på lite om att byta den där, ser inte fram emot att riva grejerna, ,multirem och hela helvetet, men det ska väl gå..
Ska man ta och beställa både packboxen och O-ringen när man ändå håller på ? nåt annat ?
Dessutom står bilen lite trångt till jag har ju numera *host* sex bilar och när jag köpte sopeln fick jag ju tränga ihop dom andra lite.
- - - Uppdaterad - - -
Alltså, jag är HELT säker på att jag sett en fin steg-för-steg guide med bilder om hur man byter den där, nästan säkert här på STCS också, men nu hittar jag den inte.
Måste man ta bort kåpan om man även vill byta O-ringen ?
Visst är det dessa ?
https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._55557231.html
https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...0_9130600.html
?
Törs man köpa "alternativ" eller ska man köpa en original ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Man tar bara bort remhjulet (mutterdragare rekommenderas), och sedan behöver man en stor låsringstång för att få bort täcklocket där bakom. Sedan pressar man ur den gamla tätningen, pressar i den nya, byter o-ringen och monterar igen.
Brukar inte kosta så mycket att få bytt på verkstad om man inte har rätt utrustning själv.
Muttersnurra har jag ju både elektrisk och tryckluft, frågan är om jag har nån tillräckligt stor låsringstång bara.
Att lämna in är sällan ett alternativ för min del, men mest för jag är tjurskallig och helst gör saker själv.
Är ju dessutom gammal bilmek i grunden, även om jag inte jobbat med bilar sen 1996
Fanns ju en del bilder så man ser hur det fungerar här, även om det är 9-3
http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1406396
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det verkar finnas tre varianter av den där, dels original för typ 700:-, sen "elring" för 379:- och "pirat" för 76:-, törs man köpa den billigaste ?
Iofs kunde man hitta elring-tätningen i UK betydligt billigare, men inte O-ringen.
För övrigt är ju rännilen ovan med kall olja, gissar att det rinner betydligt mer när oljan nått driftstemperatur.
Senast redigerat av GlennB den 2020-04-19 klockan 22:20. Anledning: tillägg
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Brorsan fick just den där packboxen bytt två gånger på samma auktoriserade SAAB-verkstad med nån veckas mellanrum - de sa att det berodde på deras arbete.
Vad det nu betyder för din fråga vet jag inte - men var får du tag på den billigaste? Är prisskillnaden skälig för samma kvalitet? Jag vet inte, inte alls. Bara mina funderingar.
Edit: Ok - det var på speedparts den billigaste fanns
Edit2: DPH verkar ju hålla på med tätningar av alla de slag https://www.dph.de/products/?language=en
- - - Uppdaterad - - -
Skandix har original för 45€ och o-ringen för 2€
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Original packbox kostar 375 kr med medlemsrabatten, oringen 44 kr.
Det är lite pill att pressa in packboxen rakt om man inte har en hydraulisk press. Jag använde skjutmått för att verifiera att den hamnade rakt och i samma position som originaltätningen.
https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-t5-t7.html
https://www.maptunparts.se/motordela...amre-saab.html
Min erfarenhet av att byta den packningen är att det är klokt att ta bort locket till oljepumpen och pressa i den nya packningen när man har locket löst.
Jag prövade att göra det med en gång med locket kvar och tryckte in den nya packningen med en presshylsa men kruxet är att man riskerar att få det aningen snett eller lite för långt in ...
För att ta bort locket gäller det att få bort låsringen. Jag kom av en händelse på ett enkelt sätt att göra det utan att köpa värsta låsringstången. Jag har Biltemas största låsringstång och med *bara* den fixar jag inte att få ut låsringen *men* om jag använder en polygrip över käftarna på låsringstången går det hur fint som helst...
Det där läckaget är garanterat o-ringen som har torkat och spruckit.
Speedparts budget-packbox rekommenderar jag verkligen inte. Den släpper i ytterkant och snurrar med remskivan efter ett tag.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Köp inte något annat än "känt" märke, typ Elring eller Corteco t ex
Om du inte känner för att betala drygt 400kr för en packbox så går den köpa här av bra kvalitet. Hur den kan vara 10 gånger så dyr i Sverige kan jag tycka inte är annat än fullkomligt oskäligt.
https://www.motointegrator.de/artike...-elring-330965
Ja jag är ju lite rädd att O-ringen är paj, söker man lite på nätet verkar det ungefär lika vanligt som att packboxen läcker. ..Plus att det är enklare att montera packboxen om kåpan är på bänk som hanshook är inne på.
JoH900: Det där var ju ännu billigare än från UK, synd att dom inte har O-ringen med, eller ja kanske dom har om man letar men tyskan krånglar ju till det lite.
Nu ska fan bilen igång iaf, jag är trött på att köra tröttopel..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Sist jag försökte köpa en saabdel hos lokala saab-hansdlaren (numera kia, men aukt för saab) så la dom på en så saftig marginal att jag fick avsmak ..ska se om det finns nån vettigare vid jobbet eller nåt.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Listpriserna är ju publika hos Orio så du kan själv se vad sakerna bör kosta.
Fråga om pris på artikelnumret, är det oskäligt högre än listpris, ifrågasätt det!
Lokala gamla återförsäljaren verkar lägga på lite mer än listpris, men aldrig såpass mycket så det är lönt att beställa och betala frakten själv. I vissa fall är det dessutom samma eller t om nån krona billigare.
Ja det var ju det som var problemet, dom tog mycket mer än orios listpris, eller vad speedparts tog också för den delen. Om jag minns rätt var deras pris typ 60% högre.
Men jag ska kolla lite.. måste ta tag i det här.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Har beställt tätringen nu (elring), tänkte egentligen beställa O-ringen och lite annat från speedparts också, men kunde inte hitta den andra O-ringen jag behöver, den som sitter mellan det hårda röret som går ner till turbon och insuget, eller ja spjällhuset antar jag, den läcker ju typ alltid så den borde ju vara en standardpryl, får leta vidare.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ingen som vet vilken O-ring jag menar ? ..den som sitter precis vid spjällhuset där det alltid fuktar ?
Har inte fått min tätring än men man borde ju fixa hem O-ringarna så länge..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01