Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Var läcker oljan ? OG9-5 B2x5

  1. #41
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    273
    Medlem#
    9929
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Ska man byta övre o-ringen på spjällhuset så bör man absolut byta den undre också. Vanligt med läckage där också.

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._90490287.html

    Har även bytt rätt många o-ringar till bromsvacuumet. Dessa finns inte som lös reservdel hos Orio utan man får köpa på mått. Har det uppskrivet någonstans.
    Även o-ringen som sitter under "trädet" med vacuumnipplarna brukar vara rätt torkad när man väl kollar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #44
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Exakt den ja.. den läcker på båda mina 9-5'or.. eftersom den undre inte kostade så många spänn kör jag väl på den med.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #45
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    ..och där trillade vevaxeltätningen ner i lådan, och speedparts har reggat mitt medlemsskap.. om vädret tillåter kanske jag börjar fixa nästa helg.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #46
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Nu har jag alla delar, men SJÄLVKLART så har min 27mm krafthylsa upphört att existera typ, har letat jag vet inte hur länge, retligt nog ligger ju alla andra storlekar där dom ska ligga också..

    Får se om jkag orkar åka och köpa en i morgon, annars lär det inte bli nåt gjort förräns nästa helg.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #47
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag orkade inte leta mer och vädret var kanon så jag tog en MC-tur till biltema och köpte en ny hylsa, skulle kosta 69 enligt appen men kostade 59:- i butik.. tydligen 59:- enligt hemsidan också.. jaja.

    Alla kåpor och sånt var ju demonterade så jag kunde bara lägga av remmen och köra muttersnurran på centrumskruven med min nya hylsa, lossnade hur snällt som helst.

    På nån youtubefilm hade jag sett att folk fick använda avdragare för att få av remskivan, men min gick lös med handkraft,

    Sen trodde jag ju det skulle bli ett helvete att få bort låsringen, för det står det överallt, men till min stora förvåning gick det hur lätt som helst, på första försöket

    Mest berodde det nog på att när jag köpte ett maskinskruvstycke från verktygsboden för flera år sen så råkade dom ha rea på låsringstänger, 64:- oavsett tidigare pris, varvid jag köpte den största dom hade i både inner och ytterutförande (skulle egentligen kosta ett par hundra spänn styck), för jag tänkte att man behöver ju alltid en STOR låsringstång.. sen har dessa legat oöppnade i verktygslådan sen dess.



    Utan den vete sjutton hur det hade gått..

    Däremot ville inte oljepumplocket lossna, har sett på youtubefilmer hur dom bara tar loss det med händerna eller knackar lätt, pyttsan heller, jag fick lirka in träbitar i olika format och knacka fram och tillbaka innan det äntligen hoppade loss.



    Såg ju helt Mkay ut, egentligen hade jag tänkt mäta spelet i pumpen när det ändå var öppet men jag orkade inte leta fram siffrorna i det läget.

    Okulärbesiktigade locket och noterade detta..



    Svårt att se kanske men de två breda "ränderna" ovanför det lilla hålet kan man känna att dom har en lägre nivå, känns som slitage ? inverkar det tro ?

    Slog ut den gamla tätningen och kunde konstatera att den var bytt innan, det var en enklare modell av tätring som dessutom inte var lika hög. rengöring och sen bankade jag i den nya med den gamla som mellanlägg..



    ..Jag hade förstås en trasa under när jag bankade..

    Bytte även bakelitringen, flåt O-ringen till oljepumpslocket, den var stenhård och gick i bitar.. efter rengöring av spåret monterade jag den nya med lite olja på.

    Sen gjorde jag rent remskivan, tyvärr noterade jag detta..



    Det är alltså slitet i anliggningsytan, ganska mycket också, men det är bara mjuka kanter så jag chansade på att tätringen klarar att ta upp det där, gissar att den där inte är helt billig ?

    Brukar det vara sådär ?

    Fettade in anliggnigsytan (efter att ha letat som en gnu efter min burk med fett som hade gömt sej på en hylla bakom en massa sprayfärger, fettuben hittade jag aldrig..) och tryckte dit remskivan, monterade med hjälp av muttersnurran igen.

    Sen kom det absolut JOBBIGASTE, att få dit remmen igen, trodde ju i min enfald att jag skulle fixa det utan bild, nä.. det sket sej ju, sen skrev jag ut en bild och fick fortfarande inte till det, trångt och jävligt, men efter en liten paus med dricka och lugna ner sej lite så kom jag på var det var fel, kunde pilla den rätt och släppa spännaren. ..För fäkerhets skull kollade jag ALLA remskivor och det var tur det för på remskivan till vevaxeln så låg den snett.. så spänna loss igen och lägga rätt och sen var allt rätt.

    Nu dags för provstart och bilen startade ögonblickligen, oljetryckslampan slocknade efter kanske en sekund. då gick jag och kikade vid remskivan, men såg inget läckage.

    Bilen fick gå på tomgång med lite uppvarvningar då och då i ca 20min kanske, inget läckage.

    då stängde jag av och började på det NÄST jobbigaste, få dit alla plastkåpor, ersätta skruvarna jag dragit av, borra nya hål osv.. suck, inte alls roligt men tillslut satt allt på plats igen.

    Bilen hade ju vinterhjul men jag drog på sommardäck på höger fram som ändå var loss och tänkte byta på alla, men efter att ha bytt vänster fram med var ju så slut och less att jag plockade undan istället.


    Så, bilen provstartad och läcker inte, men inte provkörd, jag är så jävla snål att jag tänkte vänta med att ställa på tills på måndag så jag slipper betala skatt för hela maj i onödan.. ska försöka byta bakhjulen i morron eller nåt.


    Känns riktigt bra iaf, problemet löst (hoppas jag) och det blev inte så våldsamt dyrt, typ 5-600:- beroende på om man räknar in verktygen eller ej.

    Det var enklare än jag trodde, locket dummade sej lite och så klantade jag mej med remmen men inga stora grejer, sen hade jag solen i ögonen fan hela tidne, det var jobbigt, känner att jag har huvudvärk nu, beror nog på det.

    Skulle inte tveka att göra det igen om det skulle behövas på Aeron. Nu har jag ju hylsan med
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #48
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Nu har jag provkört i ca 3 mil, den går som en klocka och läcker ingen olja.

    För säkerhets skull så hade jag ju en dunk dexos2 med mej men det behövdes inte, lika fullt med olja när jag kom hem som när jag startade.

    Känns jäkvligt bra. Det enda smolket i bägaren är att när jag "gungade" loss bakbromsarna (genom att banzaistarta framåt och bakåt några gånger) så sprack vindrutan ? what ?
    den har sen länge haft tre långa sprickor precis i nederkant som knappt märkts, nu blev det en halvmeterlång spricka i ovankant, ca en decimeter ner.. jaha ?

    Jaja, ska nog köra sopel i morgon och köra upp soppan i tanken, men sen blir det saab till jobbet igen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Läcker i ventilkåpan B2x5
    Av Garten47 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 22:52
  2. Var läcker oljan ifrån? *bild*
    Av Zingo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 13:23
  3. Vart tar oljan vägen OG9-5 B2x5
    Av knutte66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 11:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •