Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Var läcker oljan ? OG9-5 B2x5

  1. #1
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120

    Var läcker oljan ? OG9-5 B2x5

    Silversaaben började ju dricka olja när jag väckte den efter dvalan nu sist, inte så mycket i början men lite,
    dessutom blev det en liten liten pöl.

    Törsten har dock blivit värre och värre och värre, så ett tag har jag väl fyllt kanske en liter varannan tank i kanske 500mil nu.

    Nu har det dock blivit hysteriskt, jag fyllde 1.5l i fredags när jag kom hem, körde 10mil i lördags, 5mil till jobbet i morse
    och när jag körde hem såg jag att det var en rejäl pöl där bilen stått, ännu värre var att det var en pöl där den stod i fredags med.

    När jag var nästan hemma så började oljelampan blinka i kraftiga svängar..

    Väl hemma fyllde jag på 2liter!

    kikade undertill och hela högersidan är helt indränkt i olja, hela bärarmen höger, och hela "rambalken" ända bak.

    Det droppade även från plastkåpan som sitter ivägen för att se nåt.

    Tittar man uppifrån ser det helt torrt ut, även inåt drivaxeln till.

    Försökte ta en bild men det var skitsvårt..



    Det är -4 grader ute, kolmörkt och jag är extremt beroende av bilen, ingen rolig situation..

    Vad tror ni ? vevaxeltätningen ? kan det läcka så brutalt mycket där ? nåt annat ?

    Multiremmen såg inte grisig ut, det tycker väl på nåt annat då eller ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av GlennB den 2020-02-03 klockan 18:28.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Silversaaben började ju dricka olja när jag väckte den efter dvalan nu sist, inte så mycket i början men lite,
    dessutom blev det en liten liten pöl.

    Törsten har dock blivit värre och värre och värre, så ett tag har jag väl fyllt kanske en liter varannan tank i kanske 500mil nu.

    Nu har det dock blivit hysteriskt, jag fyllde 1.5l i fredags när jag kom hem, körde 10mil i lördags, 5mil till jobbet i morse
    och när jag körde hem såg jag att det var en rejäl pöl där bilen stått, ännu värre var att det var en pöl där den stod i fredags med.

    När jag var nästan hemma så började oljelampan blinka i kraftiga svängar..

    Väl hemma fyllde jag på 2liter!

    kikade undertill
    Bild ? vilken sida ?

    Har du kollat oringen till kamkedjespännaren?

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  3. #3
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Det blev lite klipp där pga browserstrul, åtgärdat nu

    Nej, men den sitter väl högt upp ? det verkar vara mycket längre ner.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 257
    Ja spännaren, med o-ring sitter högt upp på motorns baksida.

    Vevaxeltätningen lågt ner (såklart...)

    Även oljepumpen sitter där och har en o-ring. Men det är ju i princip samma ställe att leta på.

    Har du riktig otur har du hål på transmissionskåpan. Men du borde ha hört om kedjan gnagt hål.

    Papperstussmetoden är annars inte dum för att se var oljan sprutar ut.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Baksida som i bakåt på bilen ? mot torpedväggen antar jag ?

    Googlade fram lite bilder på vevaxeltätning och O-ring för oljepump, det är ju det jag ser som troligast just nu, men svårt att veta..

    Det är så jävla surt att jag är helt beroende av bilen nu, annars tar jag mej ju inte till jobbet.. jag har fem bilar men bara en körbar.. denna.. nu vete fan om jag vågar köra till jobbet i morgon :/

    Dessutom är det ju f**ing j*vla vinter, även om jag var ledig skulle det vara skitjobbigt att mecka med bilen i -4 grader eller vad det nu är i morgon.

    Har du riktig otur har du hål på transmissionskåpan. Men du borde ha hört om kedjan gnagt hål.
    Det har ju låtit lite illa om motorn ett tag nu, men inte riktigt som att kedjan hade legat emot så mycket.

    ..Är det så då blir det nog skroten för bilen.. :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 257
    Ja, baksida som uppe vid remspännaren/generatorn. Kolla bild på detta utmärkta forum

    Att bara lossa HF hjul och plasten så man ser vevaxelremskivan är ju ganska enkelt. Men väder och tidspress är en annan sak. Om det ökar motivation eller uppgivenhet alltså .
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Mjo, hade jag varit ledig och det var sommar hade det varit lite enklare..

    Den där O-ringen vid oljepumpen, sitter den för att täta oljepumpslocket ? (alltså det som sitter med jättelåsringen) eller måste man riva hela kåpan för den ?

    Nu tänkte jag väl iofs inte chansbeställa dessa grejer oavsett, utan då får jag riva hjul/plastkåpa och försöka hitta läckaget,..

    Har ju 5mil enkel resa till jobbet med.. :/ hällde i 2l frågan är om bilen går fram och tillbaka, men även om den gör det, så måste jag ju ha en bil framåt också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Den sitter i locket, från tuben (visserligen en 9-3 men samma tillvägagångsätt): https://www.youtube.com/watch?v=5T-U4ATPcTk.

    Biltemas elektriska mutterknack fungerade för mig samt en låsringstång från Swedol.
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Tidiga bilar har haft problem med att skruvarna som håller remskivan mot svängningsdämparen har släppt och när de vandrat ut så har de börjat svarva i transmissionskåpan. När det händer så låter det.

    Det är mycket ovanligt med läckage från själva o-ringen vid oljepumpen. Att det skulle kunna läcka de här mängderna därifrån anser jag helt orimligt. Så bråka inte med detta utan fokusera på annat. Packboxen kan såklart läcka och behöva bytas, det är inte alls ovanligt.
    Jag hade även kollat lite rören till oljekylet. Det kan ju rosta hål på dom.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 875
    Är nog också inne mer på nåt rör som rostat sönder. Nog för att både oring och packbox kan läcka men sällan plötsligt och i stora mängder under kort tid.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 146
    Sönderrostat oljefilter har också hänt ...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Fast oljefiltret är bara ett halvår gammalt, och rören till oljekylet brukar väl rosta sönder framme vid kylaren nästan ? så var det iaf på Aeron när jag fick byta dom (inte helt billiga), dom var så kassa att jag inte vågade köra hem bilen ens utan mekonomen som råkade ligga där fick byta dom för jag inte vågade köra :/

    Nu köpte jag iaf en skruttomobil igårkväll som löser det akuta transportbehovet, till och med lite saab-DNA i den, en besiktigad opel astra '99 med vinterdäck för 3500:-, delar jag känner igen hitills är kylarlocket och panelen för elspeglarna (som är paj f.ö), har redan hunnit laga fjärrlåset, båda låsfjärrarna, TID'en (budget-SID med andra ord) och förbättrat radiomottagningen.. mycket som återstår och det är lite kaffeaktigt i oljan :/ ..men men, den var billig.

    Iaf, astran är bara en nödlösning som ger mej tid att laga saaben.. när det blir en snöfri helg så ska jag riva hjulet och plastkåpan och se om jag kan klura ut var det läcker. ..Det läcker ju sådana mängder att bara man kommer åt att se borde det vara ganska enkelt att hitta om man torkar rent och sen startar bilen..

    Transmissionskåpan är rätt jobbig att byta antar jag, riva oljetråg, generator osv ? ..hoppas på att INTE den blivit ledsen..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Det kanske är ett av de rören till oljekylaren (egentligen rörändarna på slangen), det är ganska vanligt problem. När mitt rostade sönder blev det just en sådan där snabbt accelererande ökning av läckaget på slutet.

    https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=311834240

    Speedparts verkar ha ekonomialernativ: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ljekyl/?623808
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 257
    Mängden och hastigheten på läcket gör att jag inte tror på spännaren heller. Ett rostigt rör låter absolut troligare.

    Du får se det positiva i saken: Det som är bra med rejäla läck är att de är lättare att hitta.

    En Vauxhall Astra! Wow! Namnet Astra kommer i alla fall från Vauxhall. GM bytte opel kadett till astra. Holden fick heta Astra. Tur att Saab är nedlagd, annars hade väl 9-3 oxo fått heta Astra
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Det var dom rören som rostade sönder på Aeron, men då den delen längst framme vid oljekylet, och drä verkar det inte läcka, men det kan förstås läcka i "bakre" ändan med.

    Vet inte hur lätta dom är att byta utan lyft då jag inte gjorde det själv.

    Då bytte jag till saab originalrör och dom kostade över 3000 för båda om jag minns rätt.. speedparts ersättningsdelar var ju lite billigare.

    Får hoppas att jag kan hitta läckaget, fixar man det är ju bilen fullt körbar igen, det vore nice att kunna ta den till jobbet (igen).

    Det märks ju att saab är opelns finare kusin, det är samma årsmodell på båda bilarna och saaben är ju i princip så snikutrustad den kan bli, den har SE-paketet men det hade ju "alla", men den har ju ändå elhissar, tvåzons klimatanläggning, AC, färddator, farthållare, läderratt, justerbar ratt, rattstyrning av stereon, mittarmstöd osv, dessutom otroligt mycket bättre stolar och allmän finish interiört.. stolklädsel tex.. Allt detta saknas på opeln, första ägaren har dock kryssat fjärrlås och elmanövrerade speglar som egentligen inte var standard.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 257
    Det låter som Opelköpet kan vara ett listigt sätt att höja motivationen att fixa Saaben ordentligt istf nån snabb fix!

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Hehe, när (om) jag får igång silversaaben igen så kommer det ju kännas som rena lyxbilen i jämförelse

    Ska bli plusgrader i helgen (+2..) så jag ska försöka masa mej ut och riva kåporna på saaben och se om man kan hitta läckaget..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Hann inte denna helgen, fick lägga tid på lite annat och att laga ventilationen på sopeln..

    Hoppas på bra väder nästa helg så kan jag kolla då
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 078
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hann inte denna helgen, fick lägga tid på lite annat och att laga ventilationen på sopeln..

    Hoppas på bra väder nästa helg så kan jag kolla då
    Klassikern när "ersättningsbilen" går mer sönder än den bilen man ursprungligen behövde laga...

  20. #20
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Tja, man får vad man betalar för, men den har mest en massa småfel, tex nu senast att recirkulationsspjället fastnat i recirkulationsläge, blev rätt immigt i bilen..

    Den är oavsett inte alls lika komfortabel så jag vill ju ha igång saaben om inte annat av den anledningen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Läcker i ventilkåpan B2x5
    Av Garten47 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 22:52
  2. Var läcker oljan ifrån? *bild*
    Av Zingo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 13:23
  3. Vart tar oljan vägen OG9-5 B2x5
    Av knutte66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 11:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •