Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Radion startar och stänger av sig själv om och om igen NG9-3 -04

  1. #21
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av nikanor Visa inlägg
    - Så risken är väl att allting slutar fungera någon gång i framtiden, men då vet jag i varje fall vad jag ska börja felsöka först.
    Kanskje ikke, i tilfelle dette var vakkelkontakt (glapp) i/ifm. en av de kontaktene du nå har "operert" et antall ganger?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Nu har jag batteriet laddat ur igen...

    Ska ladda upp det och se om radion fortfarande fungerar, och gör den det så tänker jag mäta strömförbrukningen och se om det blir någon skillnad med CDF urkopplad. Men om nu strömförbrukningen minskar med CDF urkopplad så är frågan om det verkligen är den som drar ström, eller om det är någon annan enhet i O-bussen som drar ström men att den också slutar med det då O-bussen bryts...?

    Eller har ni någon annan idé hur jag kan ta reda på vilken enhet det verkligen är fel på?

  3. #23
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Precis! Om det inte längre drar ström så är frågan om det är en direkt orsak av att den enheten inte drar ström längre, eller en följdverkan av någon annan enhet som saknar den.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #24
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av nikanor Visa inlägg
    - Men om nu strömförbrukningen minskar med CDF urkopplad så är frågan om det verkligen är den som drar ström, eller om det är någon annan enhet i O-bussen som drar ström men att den också slutar med det då O-bussen bryts...?
    Når én enhet på O-buss blir aktivert (noe den kanskje også kan gjøre utilsiktet om det er feil ved den?) vekker dette bussen - og også de andre enhetene som er tilknyttet den. Så å ta sikringen til feks. CDF for å hindre at dette skjer og så se om batteriet holder lengre på kapasiteten er vel et første steg å ta.

    Om det skjer kunne kanskje CDF være den første å "bypasse" med tanke på den erfaringen du hadde med den.

    Hvor gammelt er batteriet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Nu är batteriet fulladdat och det blev precis som sist, radion vägrar starta igen. Har inte hunnit kolla mer eller med tech2 eller så, men jag drog ut säkringarna till CD och AMP1 så förhoppningsvis laddar den inte ur igen. Ska resa bort nu en vecka så jag kommer inte hinna felsöka något fören jag är tillbaks. Ska bli intressant och se om batteriet håller sig laddat under den tiden i varje fall. Osäker på hur gammalt batteriet är då jag inte har bytt sedan jag köpte bilen för ungefär 9 månader sedan.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Inte hänt mycket här på ett tag. Efter utlandsresan tog Corona fart, har jobbat hemifrån sen dess och bilen har mest stått still. Batteriet höll bra tills jag bestämde att sätta tillbaka säkringen till CD (och SID), då var den tömd nån dag senare, så jag chansade på att det var CD-läsaren som spökade och skruvade isär den. Hittade ingenting uppenbart på kretskorten eller kablage så jag bestämde mig för att löda av kontakten (från CD-läsaren då) och bygga en loop av den. Satte tillbaka allt precis som tidigare men med CD-läsaren "tömd" och endast en loop av kontakten. Radion startade direkt och fungerade utan problem.

    Nu ska jag bara se om den fortsätter ladda ur eller om radion slutar fungera igen, men förhoppningsvis inte! Blev nog rätt bra till slut, CD-läsaren var nog ändå skrot så att jag plockade av kontakten gjorde ingenting och blev ju heller inga ingrepp på kontakten i bilen, så vill man köpa en begagnad CD-läsare någon gång i framtiden så är det bara att göra och koppla in

Liknande ämnen

  1. missljud/motor skakar mär man startar och stänger av
    Av kruse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 09:47
  2. [LÖST] ACC stänger av och startar sig själv då och då 9000 -96
    Av Wallborg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •