Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Automatbyte med strul OG9-5 -09

  1. #1
    Sugmotor KjellOs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    20
    Medlem#
    12953

    Angry Automatbyte med strul OG9-5 -09

    Har just hämtat min 9.5:a 09 2,3 l efter verkstads besök. De har bytt automatlådan efter 31.000 mil. Den "nya" 8.800 mil slår i växlarna otroligt hårt. Noterade att de inte har har hällt i 3309 olja utan Trans Way D III samt inte gift in lådan i systemet.
    Mina frågor: Skall jag kräva byte av olja till "rätt" spec och hur viktigt är ingiftet. Just nu känns det för jävligt att inte ha fått en fungerande utbytesåtgärd.
    9,3 2,0t Vector 09; 9,5 2,3 t 09 LINEAR BIOPOWER Steg 1. (Drar tunga släp. Hästtransport och tyngre Husvagn.)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Uppenbarligen ingen Saab-kunnig verkstad låter det som.

    Rätt olja är viktigt. Se till att få i rätt olja omgående. Det kommer behöva sköljas, och inte bara tappa ur.
    Ingiftning är lite fel ordval, men man kan låta styrdonet göra en adaption för att lära sig lådan. Som jag ser det så är det ingen idé att göra detta innan man fått i rätt olja.

    6 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Bara åka tillbaka och be dem göra rätt... Som du beskriver det låter det ju inte ens som de har provkört bilen och verifierat att reparationen faktiskt blev bra/är klar...

    Inte bara Saab som använder den lådan/oljan så det var inte bara Saab som den verkstaden hade dålig koll på utan snarare Aisin Warner-lådor i allmänhet

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Växellådan är erkänt känslig för oljan. Friktionen i bromsarna/kopplingarna i en automatlåda är beroende på typ av automatlådeolja, så fel olja är aldrig bra i en automat.

    Dessutom så ska TCM:en kalibreras för att växlarna ska gå in rätt, felaktigt kalibrering kan vara skadlig för lådan - men som Hyvens säger, ingen idé att göra det innan det är rätt olja i.

    Skulle inte köra med den (annat än möjligen mycket försiktigt) innan oljan är bytt och kalibrering är gjord.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor KjellOs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    20
    Medlem#
    12953
    Bra input från er alla som svarat. Man kan konstatera att ibland blir det helt fel. Jag har tidigare haft min andra 9.5 a hos dessa gossar och då var det helt problemfritt. Det tycks som om de har haft allt för bråttom att lämna ut bilen. När de hörde av sig första gången talade de om att lådan slog något väldigt när man la i driv. Dagen efter ringde de och sa att bilen var klar men det var den ju inte uppenbarligen. Dessutom när jag körde hem så visade sig låg kylarvätskenivå och kort därefter kom lampan för växellåde fel.
    Kod 0713 (hög temp i lådan.) När jag öppnade huven visade det sig att kylvätskebehållaren var helt tom vilket bekräftade varför templarmet kom in. Som tur var hade jag glykolblandning i min följebil. De hade helt klart inte varmkört motorn så att termostaten öppnade. Då kan man ju också undra hur de har kontrollerat oljenivån i automaten.
    9,3 2,0t Vector 09; 9,5 2,3 t 09 LINEAR BIOPOWER Steg 1. (Drar tunga släp. Hästtransport och tyngre Husvagn.)

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Meddela gärna hur du blir bemött och om de löser problemet snyggt

    Många tar ju ansvaret och bemöter bra, bara man är trevlig och förklarar problemet som uppstått

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Gjordes det andra jobb än växellådsbyte? Annars brukar man inte behöva röra kylvätskekretsen för att byta växellåda.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor KjellOs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    20
    Medlem#
    12953
    Jag var hos dom idag och det var inget problem. Dock var frågan om adapteringen oklar för dom. Visade i WIS och det kommer att lösas. Beträffande oljan så hade dom fyllt på rätt olja men den var inte inlagd i deras kassa system så det fick bli en med snarlikt pris. De kröp till korset om nivån på oljan också. Fullt medvetna om tempkravet.
    F.ö har jag idag bytt moment staget. Lätt som en plätt. I morgon gäller de övre motorkuddarna. Frågan är om man skall ge sig på att byta även det bakre ?? Förefaller riktigt besvärligt. Någon som har insikt om det är vanligt att byta ut detta. Märk väl att bilen har gått 31.000 mil.
    Hyvens. Ja de var tvungna att byta kylrören till lådan också. För att få till dragningen lossade dom en kylledning.
    9,3 2,0t Vector 09; 9,5 2,3 t 09 LINEAR BIOPOWER Steg 1. (Drar tunga släp. Hästtransport och tyngre Husvagn.)

  9. #9
    Bakre brukar vara lugnt med, sällan de sluts även vid högre miltal

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Sugmotor KjellOs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    20
    Medlem#
    12953
    Tack för det. Gjorde en ordentlig koll idag när jag ersatte de andra två. Det verkar inte enkelt att plocka ner den bakre utan att demontera "subframe".
    9,3 2,0t Vector 09; 9,5 2,3 t 09 LINEAR BIOPOWER Steg 1. (Drar tunga släp. Hästtransport och tyngre Husvagn.)

  11. #11
    Sugmotor KjellOs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    20
    Medlem#
    12953
    Avslutande noteringar. De ringde från verkstaden i fredags och sa att de inte kunde hitta felet och då misstänkte att den monterade lådan var felaktig. När jag körde hem bilen kom varningslampan för fel i växel lådan återigen. Då liksom första gången jag tog hem bilen började den växla på ett bra sätt när väl lampan tändes. Läste någon stans i WIS tidigare att lådan hade ett säkert läge där momentet sänktes till 200 Nm vid felaktiga signaler. Då jag hade ett svagt minne av felsökning för KOD:P0713 där det var tydligt att om denna kod kommer upp så har man inte någon kontakt med tempgivaren i lådan. M.a.o ingen temp medför att styrdonet /momentomvandlaren matar ut fullt moment och lådan smäller i växlarna tills felindikeringen kommer in och momentet minskas av säkerhetsskäl. I dag gick jag på att kolla signalvägarna från växellådan. Mycket riktigt var de inte OK. Det fanns inte någon kontakt med tempgivaren. För att komma åt skarvdonet var jag tvungen att plocka ut batteriboxen. Döm om min förvåning när jag lyfte ur batteriboxen och såg att kabelhärvans skyddsslang var delvis mosad. Tog isär och fann direkt en kabel som var av och ytterligare tre som var mosade helt och hållet. Skarvade i nya bitar och "voila" lådan funkar som den skall.
    Vad kan man lära av detta ? Jo: SAAB erfarna verkstäder med äldre gubbar som alltid har jobbat med våra SAAB,ar kör som dom alltid har gjort utan att reflektera över vad som har ändrat sig i de lite nyare årsmodellerna. Att gå in i WIS och kolla är inget för dom. Får man KOD: P0713 är det ingen signalväg eller kortsluten signal. (Tempgivaren ändrar motståndsvärdet efter temperaturen.) Har man avbrott uppfattar styrdonet det som oändligt motstånd, är plusledningen kortsluten tror styrdonet att motståndet är noll.

    3 användare gillar detta inlägg


    9,3 2,0t Vector 09; 9,5 2,3 t 09 LINEAR BIOPOWER Steg 1. (Drar tunga släp. Hästtransport och tyngre Husvagn.)

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Fint att det löste sig, även om du fick göra jobbet själv.

    Ang "de lite nyare årsmodellerna", så har det ju varit automatlådor med TCU sen 9-5 introducerades. Det är ju bara 20år sedan...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Egentligen BORDE du inte lagat det själv, nu är det svårare och att klaga på jobbet de utfört men jag själv hade nog varit så förbannad så jag lagat det själv också...

    Såna här saker får mig och fundera på hur många andra fel de gjort/orsakat under montering/demontering?

    En annan fundering, varför byttes lådan? Det är inte så att de faktiskt bytte lådan på grund av kabelbrottet som de (givetvis) inte klarade av att hitta vid den första felsökningen heller?

    Missar kan ske, men borde inte göra det två gånger på raken, har det blivit fel en gång så får det ju bara inte bli det en andra gång innan de lämnar ut bilen. Detta skall inte vara någon konstig felsökning för en verkstad bara de har metodik för det.

    För egen del hade jag nog inte personligen klassat det som "case closed", men jag har givetvis inte all bakgrundsinfo som du har. T ex om det fanns ett tydligt mekaniskt fel på gamla lådan, då är ju inget direkt ogjort så att säga... Möjligen att du ändå bör påpeka kanske att det rörde sig om ett kabelbrott och ev få någon typ av kompensation för någon (ev) felsökningsavgift.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Glöm nu inte att göra en kalbrering på lådan nu när allt är rättat. Vid felaktig kalibrering så riskerar lådan att åtminstone slitas snabbare, det som är speciellt känsligt verkar vara växlingen mellan 2:an och 3:an.

    Kalibreringen är ett obligatoriskt moment enligt WIS vid byte av växellåda eller TCM - adaptionsdata ska nollas innan detta görs. Om det nu inte är så att du bytte till den TCM som hörde ihop med den nya växellådan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Sugmotor KjellOs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    20
    Medlem#
    12953
    Två klargörande:
    1. Den gamla lådan byttes pga svåra slirnings problem. Hade min sommar granne som är verkstads ägare i Jönköping att kolla nivån i lådan och det var ok. Hans omdöme var att den befintliga lådan gjort sitt. Då jag inte såg det som en möjlighet att köra bilen till honom bestämde jag att låta "min" vanliga verkstad göra jobbet. De har varit bra att göra med vid tidigare besök. (3 på 15 år). Vad jag inte förstår är att de lyckats att klanta sig så grovt att de klämmer sönder kabelhärvan och sedan inte lyckas förstå vad KOD 0713 innebär. De använde inte Tech II vid felavläsningen visade det sig igår ty de hade inte en uppdaterad variant och hade behövt en nyare modul. De hade "bara" fått upp okänd felkod på sitt std instrument. Ändå hade jag talat om vad felkoden var. (Utläst med Torque Pro och även mitt gamla Biltema instrument.) Jag kollade att de hade den senaste versionen av WIS och det hade dom. Alltså felet var glasklart men orsaken var oväntad. Varför de inte kollade detta har jag inget bra svar på.
    2. När jag köpte den "nya" lådan på skroten såg jag till att få tag i tillhörande TCM så det skall inte vara något problem hoppas jag.
    9,3 2,0t Vector 09; 9,5 2,3 t 09 LINEAR BIOPOWER Steg 1. (Drar tunga släp. Hästtransport och tyngre Husvagn.)

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Skönt att du i alla fall inte blev "blåst" på ett växellådsbyte!

    I teorin bör nog adaption av TCM göras på nytt så fort TCM och låda (eller någon av delarna) sitter i en ny bil. Känns som mycket externa punkter kan påverka adaptionen också, men jag vet inte hur känsligt det är egentligen. T ex kanske adaptionen i TCM är från en bil med annan motor/mjukvara i motorstyr vilket då ev kan påverka växlingspunkter etc.

    Jag hade nog på något vänster låtit dem veta att de själva orsakat felet som de sedan inte lyckades hitta (trots att du själv klarat laga det), känns inte som de har rätt tänk vid felsökning...

  17. #17
    Sugmotor KjellOs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    20
    Medlem#
    12953
    Verkstaden har allt fått veta att dom lever. De har ju orsakat mig en massa strul och oroliga nätter.
    Då jag (Vi) bor på landet har logistiken kring transporter varit ett stort dilemma. Jag har kollat runt med moderna verkstäder och alla säger att det inte är nödvändigt med en adaption om TCM och låda hänger ihop. Just nu i alla fall funkar lådan som en dröm och växlar hur mjukt som helst. Det märks knappt att man lägger in driven eller backen. Växlarna smyger in väldigt mjukt.
    9,3 2,0t Vector 09; 9,5 2,3 t 09 LINEAR BIOPOWER Steg 1. (Drar tunga släp. Hästtransport och tyngre Husvagn.)

  18. #18
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Skönt att det löst sig.
    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. AUX strul 9-5 -08
    Av pof i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-11, 08:59
  2. strul acc 9-5
    Av Steelis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •