Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tänd ESP-lampa "ESP behöver service" NG9-5 -11

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Tänd ESP-lampa "ESP behöver service" NG9-5 -11

    Jag fick idag upp lite felmeddelande och ESP-lampan tändes ("ESP behöver service). Även en annan gul lampa blinkade från och till någon gång när jag körde, hann dock aldrig se vilken. Bilen hoppade/ryckte även till ett par gånger när jag stod still på tomgång. Jag googlade lite snabbt innan om det och fick upp att jag skulle byta tändstift men fick lära mig här att diesel ej använder tändstift.
    Vad annars "brukar" orsaken vara till det här? Jag antar att det är ett mer generellt fel mer än att ESP verkligen behöver service.

    Återkommer med felkoder imorgon.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av chrillex Visa inlägg
    Jag googlade lite snabbt innan om det och fick upp att jag skulle byta tändstift men fick lära mig här att diesel ej använder tändstift.
    Nu förstår jag var tändstiftsfrågan kommer ifrån... Men ESP och motorn har inte med varandra att göra alls, mer än att ESP kan "släppa på gasen" när den håller på att ingripa. Så tändstift eller andra motorkomponenter kan omöjligen tända ESP-lampan.

    Citat Ursprungligen postat av chrillex Visa inlägg
    Jag fick idag upp lite felmeddelande och ESP-lampan tändes ("ESP behöver service).
    ...
    Vad annars "brukar" orsaken vara till det här? Jag antar att det är ett mer generellt fel mer än att ESP verkligen behöver service.

    Återkommer med felkoder imorgon.
    ESP-systemet består av givare som mäter rattutslag och hjulens individuella rotationshastighet (de sistnämnda brukar vara samma sensor som ABS-systemet, hur det är på ng9-5 låter jag vara osagt) och sedan räknar en elektronikenhet ut om bilen håller på att sladda eller inte - i så fall bromsas lämpliga hjul för att få bilen på rätt köl.

    Så oftast är det någon av givarna som ballat ur, t.ex. p.g.a. dålig givare eller skadat kablage. Men även någon av systemets övriga komponenter kan ställa till det.

    Som du är inne på är utläsning av felkoder nödvändigt, då får du reda på vilken del av systemet som inte är frisk.
    Senast redigerat av jellybear den 2020-01-29 klockan 11:00. Anledning: stavfelsfix

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Värt att notera är att de allra flesta felkoder i en ng9-5 endast kan läsas ut med hjälp av en GM MDI.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Felet är borta! Det visade sig vara ett dåligt laddat batteri då jag inte kört så mycket senaste veckorna. Körde nu precis 4-5 mil och vips så var felet borta. När jag tänker efter så är det faktiskt exakt samma fel jag hade för ett par år sedan och det visade sig vara ett väldigt dåligt batteri (antagligen aldrig bytt innan, ca 12-13000 mil), när jag då bytte så löste sig ESP-felet också.

    Så ni som har en NG9-5 2010-12 och får upp servicelampa för ESP och även servicelampa för parkeringshjälp med tillhörande felmeddelande från och till, kolla först och främst upp ert batteri innan något annat!

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2001, tänd CE-lampa
    Av cobben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 00:39
  2. CE Lampa tänd inför Besiktning
    Av Direkta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 20:24
  3. Tänd ABS-lampa
    Av jontebus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 12:53
  4. Effektnedgång vid tänd ce-lampa
    Av mansan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •