Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 63

Ämne: Bygga A-traktor av 9-5:a, sätta fartspärr i styrbox.

  1. #21
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Vet inte varför jag fastnar i sånt här. Men jag råkade snubbla på en 9-5 my2003 automat.

    så jag testade att göra samma sak på den, (såg det nämnt att de fick gå 33km/h så jag släppte upp gränsen lite). Här är en fullgasrepa:

    https://youtu.be/niSb7oMg9n4

    Som synes så får jag felkod från Växellådan.

    Så det finns lite mera att slipa på

    EDIT:
    Verkar som jag knäckt problemet med felkoden

    4 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Vet inte varför jag fastnar i sånt här. Men jag råkade snubbla på en 9-5 my2003 automat.
    För du är en nörd av bästa sorten!

    Skulle vara kul att se hur du gjorde det där. Tänkte själv dyka ner i T7 en dag... Men det har dumt nog inte blivit av än....

    (Nice YouTube namn)


    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #23
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Vet inte varför jag fastnar i sånt här. Men jag råkade snubbla på en 9-5 my2003 automat.

    så jag testade att göra samma sak på den, (såg det nämnt att de fick gå 33km/h så jag släppte upp gränsen lite). Här är en fullgasrepa:

    https://youtu.be/niSb7oMg9n4

    Som synes så får jag felkod från Växellådan.

    Så det finns lite mera att slipa på

    EDIT:
    Verkar som jag knäckt problemet med felkoden

    Bara köpa på dig varenda 9-5 automat nu då och flytta fram c-stolpen och regga så har du plötsligt en 3000kronors 9-5 värd 45 000kr eller nåt sånt

    Snyggt gjort hur som

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Ja alltså denna 9-5 automat köpte jag igår och den kommer nog få bli traktor. Jag har ingen annan användning av den ^^

    Tänker dock inte flytta någon stolpe, utan bara sätta vägg bakom framstolarna och i skuffen så den inte kan användas till passagerare eller last. Vilket är kravet på bes.

    Det finns också ett krav att minst 60% av vikten måste vara på drivhjulen, annars måste man ha ett ballastflak över den drivande axeln. Men det tror jag nog denna har. Annars får jag fylla subframe med bly eller något. ^^

    Denna är en sedan så hoppas det är lite mindre vikt bak än en kombi. Är också mindre att bygga igen. samtidigt som jag tycker det är fränare än en kombi. speciellt när man inte får använda den till att lasta grejer i oavsett.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Den parametern har jag inte rört, den står kvar på 240km/h. Jag har ännu inte testat att sätta den, den kanske fungerar, men jag fick känslan att det skulle bli ryckigt och inte vara någon trevlig upplevelse. Man bör lägga in den också, fast strax ovanför i hastighet, som ett extra lager av begränsning. Jag begränsar luftmassan. Om spjällhuset skulle sätta sig i limp home skulle den nog inte kunna uppnå den låga luftmassan som begärs och därmed kunna komma upp i mycket högre hastighet, typ som vilken bil som helst. Då är det nog bra att klippa bränslet eller tändningen eller vad den parametern nu klipper om det skulle ske.

    Jag är lite tveksam till att presentera öppet hur jag gjort detta. Lite rädd för att det kommer bli rusning efter automatsaabar ^^ eller att 15-åringar med dessa traktorer får lite för lätt att kringgå begränsningen om de vet exakt hur den är gjord.
    Är inte hastighetsbegränsningen (240kmh) en effektbegränsning som på T5 ? T5 stryper bara laddtrycket så på en T7 skulle väl luftmassa vara det enkla att strypa ?

    Hastighetsbegränsningen finns ju många användningsområden för. T.ex. när polaren vill låna bilen

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #26
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Det skulle kunna vara att det är så den fungerar.

    Om limp home skulle slå i så kan man inte få så låg luftmassa på fullgas även om man skulle begära det. Den skulle nog gå fortare än 30 även om man bara har grundladd ^^

    I så fall får man nog implementera något annat sätt att klippa bränsle eller tändning om hastigheten är för hög.

    Men jag skall nog testa och se vad den parametern gör

  7. #27
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Vem är det som bedömmer om spärren är tillräckligt "bra" vid en registreringsbesiktning? Är individuell bedömning varje gång eller finns det några mer detaljerade praxis man kan gå efter?

    Denna är ju lätt att "fixa" men samtidigt inget man så lätt kopplar ur under färd direkt och för en "normal" människa inte så lätt att bli kvitt överlag, kräver ju T7 Suite och/eller Tech2 och det år man ju ändå utgå från att "normala" människor inte har. Det är ju bara här det är normalt och ha sånt hemma...

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    det är det en bedömning. Det skall inte gå att koppla ur utan större ingrepp.

    Men man får ju ha en separat hastighetsspärr som har en helt egen hastighetsgivare på t.e.x kardanen och klipper tändningen om farten blir för hög. I de fallen har jag förstått att de vill att alla kablar styrboxar och givare som ingår i den begränsaren måste kapslas in. Så man inte lätt bara kan klippa en kabel installera brytare och åka.

    Bilprovningen rekommenderar även att om man programmerar om orginal styrbox. Så skall den permanent förseglas. T.e.x genom att svetsas ihop.

    Allt går ju att återställa. Men jag tycker nog begränsning i bilens motorstyrdon är bland de säkrare sätten.

  9. #29
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Framförallt för driftsäkerheten

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Om limp home skulle slå i så kan man inte få så låg luftmassa på fullgas även om man skulle begära det.
    Om man rycker säkringen till solenoiden så stannar motorn istället för att gå i limp-home.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Tycker dock att det är en ganska bra funktion att kunna halta sig hem även om den skulle försätta sig i limp home


    Får se hur det blir. Har inte testat något mera. Men har ansökt om undantag från kravet på hastighet på lägsta växeln. Får man inte det så faller hela konceptet endå

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är normalt bara att nolla felkoden och starta om den så kan man köra hem, anledningen till limp-home är nästan alltid att mjukvaran har signalerat potentiometervärden är utanför gränsen och det dröjer normalt en stund innan den reagerar igen.

    Att bygga om limp-home som klarar 30km/h-gränsen på ett förutsägbart sätt är nog lite knepigt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    fast det är tråkigt om det slår i mitt i en korsning eller liknande och motorn stannar.

    Behöver inte begränsa på något snyggt sätt med limp home, räcker att den klipper tändning eller bränsle över 33, så får man vara försiktig på pedalen. bara den går att köra. och att den inte helt plötsligt börjar gå 150 km/h.

    Anser jag skulle vara bäst.

    Men får se vad det går att få till Bara jag får dispens för 10km/h på ettan så kan jag fortsätta testa lite mera.

  14. #34
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Har ansökt om precis samma sak, tråkigt att dom har ungefär 10 veckors handläggningstid...
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  15. #35
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    I mailsvaret jag fick så säger de att de beräknar en handläggningstid på 6-8 veckor.

    Så då hinner man nog få till en bra mjukvara tills dess.

    Bygger du också på 9-5? har du i så fall börjat titta på mjukvaran?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-04 klockan 16:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #36
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Ja det är min 9-5 aero... Nä, mjukvarudelen är inte riktigt min grej. Har alla saker för det men inte riktigt satt mig in i vad som ska ändras och sånt. Har haft lite kontakt med Mackan om den saken och det skulle inte vara nåt problem och lösa den biten.. har du nån bra lösning på det så är det helt klart intressant

    Fick nåt direknr till väg och järnvägs avdelningen på transportstyrelsen och hon jag pratade med sa upp till 10 veckor, däremot så kostar ju dispensansökan inget så väntetid får man nog ta då.

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  17. #37
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Programvaran löser vi, reglera spjäll, vridmoment, max hastighet osv. har vi jobbat mycket med sedan tidigare

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-04 klockan 16:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #38
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Då har man fått grönt ljus att bygga nu då:

    7 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Yay!! Jag har inte fått svar på mitt än

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  20. #40
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Fan vad roligt!
    Grattis!!
    /Johan

Liknande ämnen

  1. 9-5- som låter som en traktor när den är kall.
    Av mando i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 21:27
  2. Fartspärr
    Av BaZoOka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 10:09
  3. Bil Och Traktor I Hörby
    Av joah40 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 23:03
  4. Bygga ny baslåda, var sätta slutsteget??
    Av mr.dick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •