Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 63 av 63

Ämne: Bygga A-traktor av 9-5:a, sätta fartspärr i styrbox.

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Här finns det en konsekvensutredning från transport styrelsen.
    Det verkar som att en punkt av flera är att det har kommit in en massa dispensansökningar för att bygga traktor av bilar med automat låda.
    Lite kul läsning .
    https://transportstyrelsen.se/global...sutredning.pdf
    Göran i Björnarbo

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #62
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Här är en till som ska försöka få till en en A-traktor. Grabben hade siktat in sig på Volvo 740/940 men när vi började kolla runt så kändes det som att man inte fick mycket bil för pengarna. Av någon anledning så började vi kolla på SAAB 9-5 och där var det lite tvärsom, väldigt mycket bil för pengarna. Vi har aldrig haft någon SAAB tidigare men både jag och frun blev förtjusta i den så vi håller på att kolla på en fräschare och nyare till oss själva nu

    Nåväl, jag stötte på lite patrull när jag skulle få tag på hastighetspärr. Tydligen var SAAB lite besvärligare än andra enligt firman jag pratade med. Efter lite googlande så hamnade jag i den här tråden.

    Min undran är helt enkelt om någon här har lust och möjlighet att vara behjälplig mot ersättning?
    Intyg kan jag fixa själv.

    Det gäller i så fall en 9-5 -05 2,3t

    Jag har några frågor kopplat till den diskussion jag hade med besiktningstekniker:

    Hur exakt är hastighetsmätaren?
    Numer så godkänns inte 33km/h, detta var möjligt endast när man höll på att ändra utväxlingar för att få rätt hastighet. Det är 30km/h som gäller och det kontrolleras mot gps och sträcka med tidtagarur. Jag vill ju vara säker på att den kommer göra 30 och inte 28.

    Vart tar den hastighetsmätarsignalen ifrån?
    Enligt besiktningen så rycker dom säkringar till tex abs, div givare mm och hastighetsbegränsning ska ff fungera. Det ska enbart gälla sådant dom kommer åt utan att demontera nånting.

    Hur kommer det att fungera vid limp home?

    Kan man få fungerande farthållare? Inte superviktigt men vore kanske bekvämt på "långtur".

    Om någon skulle vara villig att hjälpa till, skulle det gå att skicka enbart styrdonet?

  3. #63
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Hej och välkommen till stcs-forumet!

    Denna information finns redan, om inte annat på det andra forumet som bara snackar Trionic motorstyr.
    Om du har googlat ämnet borde det ha fladdrat förbi på skärmen.

    Citat Ursprungligen postat av mattiaza Visa inlägg
    Jag vill ju vara säker på att den kommer göra 30 och inte 28.
    Om det nu är så hårda/exakta kontroller, är det då inte bättre med 28 än 31..?

    Det finns ju nu ett antal registreringsbesiktigade sådana här vagnar, så att det finns fungerande lösningar är ju tydligt, att Saab skulle vara svårare än något annat har jag svårt att tro..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. 9-5- som låter som en traktor när den är kall.
    Av mando i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 21:27
  2. Fartspärr
    Av BaZoOka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 10:09
  3. Bil Och Traktor I Hörby
    Av joah40 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 23:03
  4. Bygga ny baslåda, var sätta slutsteget??
    Av mr.dick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •