Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Taxikoppling NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Frillesås
    Inlägg
    6
    Medlem#
    8352

    Taxikoppling NG9-3

    Finns det någon här som har lyckats få detta att fungera på ng 9-3?

    Har en 2009 som jag vill ha automatiskt dimljus med parkerings ljus, utan att behöva ställa om vredet




    Edit: Möjlig lösning? Automatisk taxikoppling för NG9-3
    Senast redigerat av Moderator den 2020-01-28 klockan 13:35. Anledning: Länk till projekt
    9-5 Aero -05
    9-3 Tid -09
    900ng 2.0T-98
    9-3 Sugis -00

  2. #2
    Jag letar också efter denna funktionen, men ingen verkar veta något om det.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98
    Som jag har förstått det går det inte. Med eSid och eSid 2 kan du få dimljusen att lysa automatiskt när du vrider vredet till dimljus utan att då trycka på dimljusknappen. Detta gäller då ng 9-3.
    Micke

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Går att göra med tech, dimljusen går på parkeringsläget samt på huvudljus när man slår på helljuset, mao helt laglig koppling.

  5. #5
    Michael,

    Kan du beskriva vad man måste göra? Tech2 finns..

    Ska dock tillägga att i parkeringsläget kan jag redan göra detta. Vet inte om det framgår av tråden.. Det handlar om att ha P-ljus och Dimljus på som släcks automatiskt när man tar ur nyckeln. Du ska inte behöva vrida på ljusvredet varje gång du lämnar bilen.
    Senast redigerat av ime95mos den 2016-04-04 klockan 11:02.

  6. #6
    Hade varit najs om parkeringsljuset varit igång när vredet står på 0 och när bilen är igång, annars av!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Michael,

    Kan du beskriva vad man måste göra? Tech2 finns..

    Ska dock tillägga att i parkeringsläget kan jag redan göra detta. Vet inte om det framgår av tråden.. Det handlar om att ha P-ljus och Dimljus på som släcks automatiskt när man tar ur nyckeln. Du ska inte behöva vrida på ljusvredet varje gång du lämnar bilen.
    Prova med de olika lägena i tech2. Där är väl tre eller fyra olika om jag minns rätt. Jag fixade det på min 9-5 -99. Vredet på noll och dimljusknappen intryckt och parkljus och dimljus lyser. Vrider jag hela vägen till höger lyser parkeringsljus och halvljus. Slår jag på helljus lyser allt dvs helljus, halvljus och dimljus. Vrider jag av tändningen slocknar allt i det högra läget och i läge 0. Ställer jag vredet i mittenläget lyser enbart parkeringsljusen även utan nyckel vilket det ju ska göra.

  8. #8
    Jag har redan ordnat det på 9-5an med Tech2 (stiftat ur rätt kabel också) :-) 9-3an ser tuff ut med bara ögonbrynen på, men jag vägrar vrida på vredet varje gång jag ska lämna bilen. :-O

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det går som sagt inte med ng9-3, oavsett hur man gör i tech2

  10. #10
    Det måste gå! :-P Frågan är bara hur man får ögonbrynen att vara på i läge 0... :-/

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Om man kan tänka sig att pyssla med sladdarna så går det säkerligen att ordna, men det är inget som man kan göra utan att pyssla med elektroniken på ett sätt SAAB inte tänkte sig

  12. #12
    Exakt! På 9-5an stiftar man ju ur.. fast på ng9-3 är det säkert inte lika enkelt..

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det måste ju finnas någon med NG9-3 som ser detta som en utmaning?
    Många äro lata och inte vill vrida på vredet hela tiden.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Det är väl ingen analog signal som berättar för dimljusen att tändas? Alltså ström på eller av. Fått för mig att det är en digital signal, därav kan du få till den funktionen med eSID.
    Du behöver nog ha eSID oavsett, även om du kopplar om vredet.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  15. #15
    eSID kan väl inte åstadkomma exakt detta?

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Nä, bara att dimljusen slås på automatiskt när parkering väljs. Frågan är om man på något sätt skulle kunna programmera/koppla så att parkering tänds vid 0-läget istället. Jag misstänker att man kan dra någon säkring så ljuset är helt släckt på 0an, för så har man ju i många länder. Frågan är om eSID2 då kunde förses funktionen att automatiskt aktivera parkering och dimljus i det läget istället.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Det är inte möjligt att vissa marknader har så?
    Att man kan typ "programmera om" bilen så den t ex tror den är i USA?

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Nej, alltså, i många länder har man ju inget ljus på alls på dagen, då tar man ut en säkring och så är allt släckt när ljusvreder är på nollan. Bilar till dessa länder levereras då utan säkringen för halvljus på nollan.
    Frågan är ju om esid skulle kunna aktivera dimljus och parkeringsljus i det läget men jag tror inte det.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Frågan är om man på något sätt skulle kunna programmera/koppla så att parkering tänds vid 0-läget istället. Jag misstänker att man kan dra någon säkring så ljuset är helt släckt på 0an, för så har man ju i många länder. Frågan är om eSID2 då kunde förses funktionen att automatiskt aktivera parkering och dimljus i det läget istället.

    Grannens nyinköpta -07 är helt släckt i 0-läget så det kanske är en inställningsfråga.
    Att tända p-ljus + dimljus i detta läge likt Taxikopplingen på OG9-5 ser jag som en utmaning för någon som Patrik som har mycket tid över...
    och kan lösa många NG9-3 ägare önskan efter denna finess.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Att få helt släckt i noll-läge är med största säkerhet en säkringsfråga. Kontroll ger att det är säkring 35 som skall avlägsnas.
    Programmering av huvudljus finns i 3 varianter (läge 2, alltså halvljus på, ger alltid möjlighet att växla till helljus):
    1: läge 0 och 1 (parkering) skall inte halvljus vara på, i läge 0 inte heller parkering. Detta verkar vara för Tyskland, USA osv
    2: läge 0 ger halvljus men det går inte att slå på helljus. Det verkar som att parkering skall vara fortsatt aktivt även om man då drar säkring 35 i läge 0, kan vara värt att prova. Detta är Svensk variant.
    3: läge 0 OCH 1 ger halvljus men det går inte att slå på helljuset, parkeringsljus ej möjligt alltså. Detta är programmeringen för Kanada.

    Parkeringsljuset går bara att programmera huruvida man vill ha varning om det är på när man lämnar bilen eller inte. Standard är att varningen är på.

Liknande ämnen

  1. Automatisk taxikoppling för NG9-3: Det funkar!!!
    Av whiskeycola i forum Projekt
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2020-06-24, 10:13
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-09-20, 13:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •