Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Taxikoppling NG9-3

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Alltså, om man tittar på kopplingsschemat så är det ju som så att ljusvredets inställning, plus knapparna för dimljus bak och fram tolkas av BCM som sedan skickar en signal på I-bus till främre elcentral som då aktiverar rätt relä. Som jag fattar det så utnyttjar eSID detta och skickar en signal till elcentralen som om man tryckt på knappen och BCM skickat signalen. När dimljuset då tänds skickar elcentralen ut signal att ljusen tänds och lampan i instrumentet tänds.
    Rimligen, och detta är då verkligen bara vad jag tycker, är att om man plockar säkring 35 och allt då är släckt, så borde eSID kunna skicka signal till elcentralen att tända _både_ parkering och dimljus om ljusvredet är i läge 0. Detta kräver dock att eSID kan ta reda på detta. Nu kan den ju uppenbarligen ta reda på att man vrider vredet till parkering, men det är ju en aktiv handling som troligen föranleder signaler på bussen. Att vredet redan står i läge 0, där inget skall hända, lär ju inte ge någon aktiv signal, kan man tycka.
    Dock kan man ju i så fall tänka sig detta som en inställning i eSID, alltså att den skickar signal till främre elcentral att tända parkering och dimljus vid start och att man får se till att dra säkring 35 samt lämna vredet i 0. Om man lämnar vredet i läge 2, alltså halvljus, så kommer eSID då ju att tända parkering, som redan är på, samt dimljus som ger olaglig belysning. Möjligen, och då menar jag verkligen möjligen eftersom jag inte alls har koll på vilka signaler som skickas vart, att eSID skulle kunna fånga upp signalen från BCM att halvljus skall tändas och i det läget välja att inte skicka ut dimljussignalen.

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    "Säkring 35" som det hänvisas till verkar vara felaktigt, eller har de andra numreringar, jag letar efter rätt...

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Skitskumt. WIS hänvisar till att säkring 35 skall vara bortplockad för att varselljus ej skall vara aktiverat, detta står inget om i bruksen. Den enda säkring 35 finns i UEC, främre elcentralen, men enligt säkringslistan går den MAXI-säkringen till kylfläktarna.

  4. #24
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    264
    Medlem#
    5341
    Gäller inte varselljus usa marknaden, där man väl har drl istället för helljuslampa?
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  5. #25
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    På gamla 9-5 så låg logik(en) för ljuset i ljusomkopplaren, i NG9-3 så ligger logiken i mjukvara i BCM. Problemet här är att BCM läser in status på ljusomkopplaren och sen begär den ljus ifrån främre elcentral, detta gör den 10 ggr/sekunden, så även om eSID skulle begära något annat så kommer elcentralen snart få ny/rätt information. Teoretiskt skulle eSID kunna skicka annan information snabbare och "dränka" bussen och på så vis få igenom det den vill, men det är en högst osäker funktion då det nästan alltid sipprar igenom några paket som är dom rätta samt att man ökar busslasten och får andra problem istället.

    Det enda rätta är att ha något som ligger i serie mellan BCM och ljusomkopplaren och troligen även på CAN bussen om det ska finnas logik också (motorstart osv)

    /Henrik

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nä, Flash to pass istället för helljus, märkligt nog.
    Varselljus har vi i Sverige men eftersom många länder kör med ljuset helt av dagtid och att det kan vara olagligt att ha ljuset på på dagen brukar man lätt kunna stänga av det. På og9-3/9-5 drar man en säkring och jag trodde det bar lika lätt på ng9-3, men jag hittar inget om det.
    Däremot var det ju snorenkelt att byta från högertrafik till vänstertrafik på xenonlysena. Mycket smart.

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Åfan, så den skickar konstant relälägena till Uec? Men vad gör du med dimljusen för att få den automatiken då?

  8. #28
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Åfan, så den skickar konstant relälägena till Uec? Men vad gör du med dimljusen för att få den automatiken då?
    Eftersom föraren sällan trycker på Dimljus så går den informationen på "Event" så det går att simulera den tryckningen utan att störa trafiken.

    //Henrik

  9. #29
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    264
    Medlem#
    5341
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nä, Flash to pass istället för helljus, märkligt nog.
    .
    Finns visst DRL på USA marknaden: se etikett på bild 2. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...r=eumile&asc=1
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290
    Mina två ng 9-3 har alltid varit helt svart vid läge 0. Inget jag fipplat med och båda har gått som tjänstebilar innan. Trodde det var standard.


    /Christian
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  11. #31
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Browan Visa inlägg
    Finns visst DRL på USA marknaden: se etikett på bild 2. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...r=eumile&asc=1
    USA har en dedikerad DRL lampa (H4) där vi i Sverige har helljuslampa (H7). Den växlar mellan denna H4 lampa och halvljus beroende på om det är dag eller natt. Ljussensorn sitter monterad i Regnsensorn (speciell sensor för US). Detta fanns på MY08 och framåt.

    //Henrik

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Dock sitter det en ljussensor i de vanliga också

Liknande ämnen

  1. Automatisk taxikoppling för NG9-3: Det funkar!!!
    Av whiskeycola i forum Projekt
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2020-06-24, 10:13
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-09-20, 13:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •