Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Värderingsfråga/köpråd Saab 9-5

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    AS3 är inte standard i Aero, däremot vill jag tro att AS2 ingick. Tycker också att ljudsystemet borde vara det sista man ser över på en nyinköpt bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag tycker att fokus mer borde vara vem som ska sköta service på bilen än att hitta det mest perfekta exemplaret.
    Själv köper jag endast repobjekt men har man tummen mitt i handen så har nog tåget gått för att lägga pengarna på en Saab om man nu inte har har något slags självskadebeteende.

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det är alltid smärtsamt att äga en Saab

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    AS3 är inte standard i Aero, däremot vill jag tro att AS2 ingick. Tycker också att ljudsystemet borde vara det sista man ser över på en nyinköpt bil.
    Nä, men nästan alla verkar ha det, Iaf dom jag tittat på.

    Kan iofs tycka att AS2 är ok också, det är AS1 som är totalt värdelöst.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Själv köper jag endast repobjekt men har man tummen mitt i handen så har nog tåget gått för att lägga pengarna på en Saab om man nu inte har har något slags självskadebeteende.
    Kanske det. Ibland undrar man...

    Men en ny 9-5 Aero kostade ca 350000 i grundutförande. Automatlåda, Audiosystem något paket därtill och man ligger närmare 400000kr. Att låta en verkstad lägga 10-40000kr på en 10år gammal bil kan ge en hel del av nybilskänslan tillbaka till 1/10 av nypriset. Om man nu vill ha en Saab. Och vill att det skall vara riktig Saab premiumkvalitet.
    Alternativt kan man tex köpa en 10år nyare Tesla eller KIA, men det blir knappast billigare, säkert finns det de som tycker det är bättre...
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag tycker att fokus mer borde vara vem som ska sköta service på bilen än att hitta det mest perfekta exemplaret.
    Ja, absolut! Nu är ju bilen redan inköpt. Så 100% fokus bör vara på vem som skall sköta service.

    Många SAAB-verkstäder har tagit ner skylten och ersatt med OPEL eller något annat. Så att avgöra om en verkstad har kompetenta och erfarna Saab-mekaniker är inte helt enkelt. Speciellt som det finns så många som påstår sig kunna serva ALLA bilmärken. Det betyder antagligen oftast att de kan "googla" eller åka till Biltema och köpa en Haynesbok samt att de kan läsa innantill. Det fungerar säkert ofta. Men det tar extra tid att lära sig och det ger sannolikt ett sämre och dyrare slutresultat med ökad risk för fel...

    Men det är ganska enkelt att sålla bort de värsta Saab-okunniga. Fråga vilket tändstift de monterar vid byte, samt vilken olja och vilken kylarvätska de använder. Orio/Saab säljer/rekommenderar fortfarande detta. Och det som rekommenderas är NGK BCPR7ES-11, GM Dexos2 resp GM Dex-Cool (som INTE är röd utan orange).

    Alla dessa produkter är 100% rätt och ofta det billigaste alternativet. Man skall ha dessa tändstift. Olja och kylvätska finns det andra som säkert fungerar utmärkt. Det tar vi i en annan tråd. Men en "riktig" Saab-verkstad häller tex inte Citroen-olja och KIA-kylvätska i en Saab.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Från vilken årsmodell ska dex cool användas?

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Från vilken årsmodell ska dex cool användas?
    2001- enl denna tråd
    FAQ: Fakta om glykol, rekommendationer, kylsystem volymer

    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Grattis.

    Hoppas du blir nöjd!

    Standard tipset är egentligen lite tråkigt, men mycket bra!:

    Det finns ingen som helst garanti att bilen är korrekt servad, har RÄTT vätskor tändstift mm. Tyvärr är det enda man kan lita på i stämplade serviceböcker att den är stämplad. Det kan vara ganska illa faktiskt, med fel grejor och arbeta som skippats av olika orsaker. Som inte nödvändigtvis beror på avsiktliga fel utan lika gärna okunskap. Så enda sättet att VETA att det är rätt är att göra det själv(eller på en BRA verkstad).

    Börja med att göra en rejäl service snarast. Helst bör man göra den själv. För att vara säker på att allt är som det skall med den "nya" bilen. Ordningen blir lite beroende på om du skall göra det själv eller inte. Man varken kan eller hinner med allt. Speciellt om man inte gjort det förr. Då gäller det att planera och göra saker i rätt ordning. Lämnar du bort det, skulle jag byta alla vätskor (olja, broms, kyl, styrservo, växellådans olja) samt tändstift direkt samt kolla kamkedjespännaren för att veta status.

    Sen skadar det inte att fixa alla smågrejer och trimma(så den går på e85 och blir piggare, om det är aktuellt), uppgradera stereo direkt.

    Vänta inte utan set till att premiumbilen även KÄNNS som en PÅLITLIG premiumbil snarast.

    STCS har bra medlemsrabatter på grejorna och vätskorna du behöver. Vad jag nu menar med det...
    Yes, kommer göra en genomkörare inom en vecka eller två med diverse byten av vätskor och oljor! Har hittat lite kladd högt upp mot förarsidan på motorn och kommer inhandla packningar för ventilkåpan och vakuumpumpen för att se om det blir någon skillnad. Finns det några andra packningar som kanske är extra ökända för läckage och som bör kollas in på 9-5an medan jag håller på? Tänkte lägga en beställning från speedparts senare ikväll.

    Har även tänkt undersöka kamkedjesträckaren och det står i WIS att man bör lossa motorfästet, löpband osv för att komma åt den. Men det finns ju ett hål in i fästet direkt till sträckaren, är det inte bara att skruva ut den därifrån? Bifogar en bild på vad jag menar. Har även inhandlat nya tätningar till den. DSC_0021.jpg

    Skickat från min G8231 via Tapatalk

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Nä, men nästan alla verkar ha det, Iaf dom jag tittat på.

    Kan iofs tycka att AS2 är ok också, det är AS1 som är totalt värdelöst.
    Min Aero har endast AS2. Och det suger.

  10. #30
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    Yes, kommer göra en genomkörare inom en vecka eller två med diverse byten av vätskor och oljor! Har hittat lite kladd högt upp mot förarsidan på motorn och kommer inhandla packningar för ventilkåpan och vakuumpumpen för att se om det blir någon skillnad. Finns det några andra packningar som kanske är extra ökända för läckage och som bör kollas in på 9-5an medan jag håller på? Tänkte lägga en beställning från speedparts senare ikväll.


    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    Har även tänkt undersöka kamkedjesträckaren och det står i WIS att man bör lossa motorfästet, löpband osv för att komma åt den. Men det finns ju ett hål in i fästet direkt till sträckaren, är det inte bara att skruva ut den därifrån? Bifogar en bild på vad jag menar. Har även inhandlat nya tätningar till den.
    Enl WIS skall man väl ha en 26mm hylsa i hålet. Men eftersom det fungerar med 27mm använder många det. Tror det står olika även i WIS. Eftersom jag skaffade en 26mm just för detta brukar jag ta den. Problemet kan vara att 27:an kan ta i en skruv som går in i hålet någon mm. Har för mig att det är skruven som håller det övre bakre löphjulet. Men det ser man ju. Har man en tillräckligt tunn hylsa och tur med skruvens längd kanske det går att skruva ut den ändå, som du säger. Och, det skall vara en lång hylsa så lilla skruven går fri... Det är väl egentligen bara att testa. Inget är svårt att lossa, bara lite extra skruvande...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg


    Enl WIS skall man väl ha en 26mm hylsa i hålet. Men eftersom det fungerar med 27mm använder många det. Tror det står olika även i WIS. Eftersom jag skaffade en 26mm just för detta brukar jag ta den. Problemet kan vara att 27:an kan ta i en skruv som går in i hålet någon mm. Har för mig att det är skruven som håller det övre bakre löphjulet. Men det ser man ju. Har man en tillräckligt tunn hylsa och tur med skruvens längd kanske det går att skruva ut den ändå, som du säger. Och, det skall vara en lång hylsa så lilla skruven går fri... Det är väl egentligen bara att testa. Inget är svårt att lossa, bara lite extra skruvande...
    Fick plocka bort motorfäste osv för att komma åt, var lite pilligt men till slut gick det! Spännaren visar på strax över 12mm, vilket känns lugnt. Skruvade tillbaka allt i omvänd ordning och hörde hur det klickade i spännaren när jag skruvade tillbaka fjädern, testade sedan att starta upp bilen (kall) efter att allt var på plats och kunde då höra skrammel från "kamkedjans sida" av motorn i kanske 20-30 sekunder innan det försvann. Är detta ett vanligt fenomen efter man kontrollerat spännaren eller är det något man bör oroa sig över?

Liknande ämnen

  1. Värderingsfråga Saab 9-3X -2009
    Av manganish i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-05-20, 06:35
  2. Värderingsfråga - Saab 9-3 SS
    Av AlexanderPe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 15:13
  3. Värderingsfråga SAAB 9-5 SC Vector -04
    Av Packe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 10:10
  4. Värderingsfråga, Saab 9-3 SportEdition - 02
    Av Danve i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 14:38
  5. Värderingsfråga en SAAB 9000CSE 2,3T -93
    Av Andre1234 i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •