Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Värderingsfråga/köpråd Saab 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -

    Värderingsfråga/köpråd Saab 9-5

    Väl mött!

    Är i jakt på en automatväxlad Saab 9-5 kombi och har bevakat diverse säljsajter under några veckor nu. Börjar märka att jag polariseras i mitt intresse då uppmärksamheten dras särskilt till två olika sorters bilar, på ena sidan har vi de äldre årsmodellerna -02 -03 som har ca 14'-15' mil på mätaren och är utrustade med Aero-paketet och på andra sidan har vi de "nyare" årsmodellerna runt -08 -09 med 20'-25' mil på mätaren och Vector-paket. Hur skulle ni resonera gällande detta förutsatt att servicen är skött enligt schema och bilarna kostar ungefär lika mycket? En äldre 9-5 med färre mil och fläskigare utrustning eller en nyare med fler mil och magrare utrustning?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Alla og9-5 är idag såpass gamla att faktiskt skick är viktigare än både miltal och ålder. Du kommer att hitta gott om vrak i de två kategorier du kollar på, så det gäller att hitta de fina exen.

    Några bra att veta:
    - Aero försvann efter 2008 på og9-5 (det finns några enstaka bastarder -09 som fick Aero-emblemet av handlarna, men det är bara en vector med alla de sportiga tillbehören)
    - Aero är på intet sätt fullutrustad, en vector med många kryss i tillbehörslistan kan vara bättre utrustad än en aero med få kryss i listan (det finns t.ex. aero utan P-sensorer, regnsensor och helskinn).
    - Aero innebär t.o.m. 2008 den största motorn (som inte finns att få på annat sätt), sportchassi och lite andra exteriördetaljer.

    En lågmilad -02-03 bör man kolla noga för oljeslam. Bästa årsmodellen är i min mening aero -04, då slipper man oljeslamsproblemen, får den snygga aero 04-05-fronten men slipper sniket som kom igång på allvar 2005...

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ja, och dessutom:
    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    Hur skulle ni resonera gällande detta förutsatt att servicen är skött enligt schema och bilarna kostar ungefär lika mycket?
    Ja alltså åldern spelar väl ingen roll direkt som sådan. en -02 är ca 18år och en -09 ca 11år så iofs är -02an cirka dubbelt så gammal som -09an. Saker åldras. Så vissa grejor som är ok på -09an kan vara slut på -02an. Sådant som inte syns direkt. En äldre bil är ofta rostigare, men det skiljer så mycket från bil till bil att det inte allas behöver gälla alltid. Så visst kan en -02 vara i bättre skick än en -09 även vad gäller sådant...
    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    En äldre 9-5 med färre mil och fläskigare utrustning eller en nyare med fler mil och magrare utrustning?
    Men det är en konstig fråga, tycker jag. Lite som
    A) En välutrustad bil med få mil eller B) en snikutrustad med dubbla körsträckan? A är såklart bäst! Eftersom vi redan avfärdat ålderns betydelse jämfört med övrigt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    - Aero är på intet sätt fullutrustad, en vector med många kryss i tillbehörslistan kan vara bättre utrustad än en aero med få kryss i listan (det finns t.ex. aero utan P-sensorer, regnsensor och helskinn).
    Parkeringssensorer och regnsensor ingick i pilotpaketet (tillsammans med elstolar och spelglar med förarminne), som mycket riktigt inte var standard på aero, men i princip alla jag tittat på har haft det.

    Skinn var däremot standard, men gick att välja bort om man ville, hände nog mest i norrland.

    - Aero innebär t.o.m. 2008 den största motorn (som inte finns att få på annat sätt), sportchassi och lite andra exteriördetaljer.
    Och sportstolarna inte att förglömma, i min mening är dom MYCKET trevligare än standardstolarna (som också är bra förvisso), men min ex-sambo höll inte med, hon gillade inte sportstolarna alls (hon gillade inte sportchassit heller, som jag älskar)


    Personligen tycker jag ju 04-05 Aero är den ultimata OG9-5'an, men det är ju en smaksak, en sak man kan notera är dock att de fullutrustade bilarna blir svårare och svårare att hitta, för att inte tala om Aero.

    Det finns massor med linear och linear/business på blocket, i synnerhet med 2.0t, men väldigt få av de bilarna man vill ha, alltså Aero och Vector med iaf 2.3t.

    ..Lita inte heller på vad bilhandlare skriver, jag vet inte hur många bilar med "vector" i rubriken jag sett som i själva verket är linear..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Utrustningsnivån är knepig, min bil är ju linear men har allt utan fläktstolar och as3 ljudet... Har helskinn ist

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Sökandet har nu kokat ned till att jag kommer resa 20 mil för att kolla in just en tidig aero bil med lägre mil och en nyare biopower med lite högre mil och lägre utrustningsnivå (Linear SC)...


    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ja, och dessutom:
    Ja alltså åldern spelar väl ingen roll direkt som sådan. en -02 är ca 18år och en -09 ca 11år så iofs är -02an cirka dubbelt så gammal som -09an. Saker åldras. Så vissa grejor som är ok på -09an kan vara slut på -02an. Sådant som inte syns direkt. En äldre bil är ofta rostigare, men det skiljer så mycket från bil till bil att det inte allas behöver gälla alltid. Så visst kan en -02 vara i bättre skick än en -09 även vad gäller sådant...
    Men det är en konstig fråga, tycker jag. Lite som
    A) En välutrustad bil med få mil eller B) en snikutrustad med dubbla körsträckan? A är såklart bäst! Eftersom vi redan avfärdat ålderns betydelse jämfört med övrigt.
    Frågan är såklart konstig om man avfärdar ålderns betydelse, men jag är övertygad om att det finns de som vill göra ett case för att frågan om ålder är väldigt viktig hos en bil.

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Utrustningsnivån är knepig, min bil är ju linear men har allt utan fläktstolar och as3 ljudet... Har helskinn ist
    Okej, vad tycker du om de sätena? Komforten i bilen kommer vara ganska högt prioriterad vid mitt köp.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    .

    Okej, vad tycker du om de sätena? Komforten i bilen kommer vara ganska högt prioriterad vid mitt köp.
    Hittils inte träffat på bekvämare säten i någon bilmodel, XC90/V90cc är väl den som kommer närmast

    Obs jag har skinnsportsäten

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag skulle säga att både standard och speciellt sportstolarna i 9-5 är bland det bästa man kan hitta, det är få bilar jag kan köra 65+ mil i och inte ha ont nånstans, ärligt talat är det nog bara 9000 och 9-5 jag lyckats med det i.

    Nu är jag iofs ganska stor, jag är 196cm och väger en bit över 100.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    Frågan är såklart konstig om man avfärdar ålderns betydelse, men jag är övertygad om att det finns de som vill göra ett case för att frågan om ålder är väldigt viktig hos en bil.
    Jag valde 2009 Griffin med sportchassi och 2,3 Biopowermotor när jag köpte 9-5:a. För jag tyckte det var den bästa 9-5-bilen på marknaden om man räknar in allt. Bra utrustning och så få år som möjligt att rosta sönder på för att sammanfatta.
    Den stora fördelen med de äldre modellerna är att de genomgående har högre kvalitet i detaljerna. Samt att många (även jag) tycker de är snyggare. Men hur man än vrider och vänder på det så är en av de första 9-5 från 1998 12år äldre än en av de allra sista från 2010. 12år att rosta på....

    Motorn och sätena kan man lätt byta så det håller 10år till, men en rostlagning kan bli betydligt kostsammare och håller oftast bara ett par år...

    I ditt fall skulle jag fästa väldigt stor vikt på hur bilarna har skötts av tidigare ägare. Många mil på Biopowern, som är välservad behöver inte alls vara en nackdel om det är långa körningar. Få mil på Aeron kan tyda på korta körningar, vilket sliter hårdare på motor mm.

    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    Okej, vad tycker du om de sätena? Komforten i bilen kommer vara ganska högt prioriterad vid mitt köp.
    Ja, alla sätena i 9-5 jag har provar slår det mesta (=allt) annat. Har Pilotstolar i 9000, som möjligen är snäppet bekvämare, men håller med om att bättre än så här blir svårt att hitta.

    Fläktstolarna är hårdare och kanske inte lika sköna, men kylningen kan väl vara en bra kompensation. Det är ju själva grejen! Jag föredrar utan, andra vill ha fläkt. Vissa vill ha skinn andra textil. Inga stora frågor egentligen.

    Sedan är det, som sagt, enkelt och billigt att byta hela ínredningen om du vill ha sportstolar på Biopowern
    Och, ja jag har uppgraderat det mesta man kan. Det är ett ganska smidigt sätt att i slutänden få det man vill.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Liten uppdatering i min jakt.

    Jag har kollat på fyra stycken intressanta 9-5:or och har uuptäckt att tre stycken, alla - 06 och nyare, har helt kladdiga oljetråg och delvis kladdiga växellådor. Vissa har även tydligt kladd runt ventilkåpan. Bifogar bilder på ett av objekten men samtliga har sett likadana ut. Det var en droppe olja ungefär som en femkronas storlek under bilen.

    Min fråga är nu, är detta kladd/läckage något jag kommer behöva acceptera att bilarna har? För nu har jag passat nästan direkt efter jag sett det. Den senaste säljaren menar att 9-5:orna "svettas" olja på detta sätt och att det inte är ett problem. DSC_0011.jpgDSC_0010.jpgDSC_0009.jpgDSC_0008.jpgDSC_0006.jpgDSC_0007.jpg

    Skickat från min G8231 via Tapatalk

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Finns oljan högt upp på motorns framsida så är det nog ventilkåpspackningen som är dålig eller skruv till ventilkåpan som är dåligt dragen. Min og9-3 som har samma grundmotor ser inte ut så där trots att den är äldre. Pruta och fixa själv.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Finns oljan högt upp på motorns framsida så är det nog ventilkåpspackningen som är dålig eller skruv till ventilkåpan som är dåligt dragen. Min og9-3 som har samma grundmotor ser inte ut så där trots att den är äldre. Pruta och fixa själv.
    Tack för svaret. Hade jag haft mer tid och kunnat lokalisera läckan till typ ventilkåpspackningen hade jag känt mig lugn med att pruta och fixa själv. Men det känns lite som att man köper grisen i säcken när det ser ut så där, läckan kan väl lika gärna vara topplockspackningen som spruckit utåt eller packboxen till vevaxeln ut till växellådan... och då blir det inte lika kul.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Under DI kassettens kontakt ser man om det runnit ut olja där och om man lyfter på DI-kassetten då ser man om det är läckage där runt tändstiften.
    Klockrent läge att lägga skambud

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm, Sätra
    Inlägg
    67
    Medlem#
    9995
    Tjena

    Tittar man på den första bilden ser det ut som att det läcker från vacuumpumpen, vilket inte är helt ovanligt. Bara att byta 2 st o-ringar, i sämsta fall läcker det från bakre packboxen på vevaxeln vilket är ett stort jobb att byta. Jag lät en SAAB verkstad i Wroclaw byta packbox och o-ringar samt byta bussningar i subframe och bakaxeln och byta IC till en DO88. Det kostade mig 6200 :-

    Micke
    Micke
    9-5 2.3 ltt -99 se Såld
    9-5 2.3 SC Vector Biopower -08 steg 1
    Tech2 med CANdi

  15. #15
    Det kan vara läckage från någon av pluggarna på topplockets kortsida (kraftuttag på automatväxlade bilar). Känns osmart att köpa en bil där felet är okänt (om nu inte priset är väldigt lågt).

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Finns oljan högt upp på motorns framsida så är det nog ventilkåpspackningen som är dålig eller skruv till ventilkåpan som är dåligt dragen. Min og9-3 som har samma grundmotor ser inte ut så där trots att den är äldre. Pruta och fixa själv.
    Ja det ser ju ut som det finns olja direkt under ventilkåpan på motorns framsida. Rimligen lagar man oljeläckage uppifrån och ner. Oftast löser det problemet direkt. Oavsett om den kommer från ventilkåpans eller vakuumpumpens packningar är det ju väldigt lätt (=billigt på verkstad) att fixa. Att det dessutom skulle läcka på något annat ställe känns osannolikt.

    Sedan hör det till saken att det gäller att veta hur man gör när man byter ventilkåpspackningen. Annars är risken stor att det läcker pga den ramlar ner lite och kommer ur position vid själva monteringen. (Packningen läggs i kåpan, som vänds upp och ner och placeras på motorn tillsammans med packningen. Väldigt svårt att hindra packningen att falla ner alltså. Hoppas du fattar.) Info finns här på forumet om hur man skall göra!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av misva Visa inlägg
    Tittar man på den första bilden ser det ut som att det läcker från vacuumpumpen, vilket inte är helt ovanligt. Bara att byta 2 st o-ringar,
    Jo, det eller ventilkåpans packning
    Citat Ursprungligen postat av misva Visa inlägg
    i sämsta fall läcker det från bakre packboxen på vevaxeln vilket är ett stort jobb att byta.
    Jo det är värre. Men då skulle det inte finnas olja på topplocket. Bara längst ner på motor/växellåda. Så även om det är en risk, finns det inget som tyder på att det är felet när oljan kommer läcker betydligt högre än packboxen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Får tacka för alla hjälpsamma tips! Vill meddela som avslut för den här tråden att det blev en 07 Aero till slut. _20200213_212421.jpg_20200213_212337.jpg

    Skickat från min G8231 via Tapatalk

  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Grattis, det låter som ett bra val, hoppas det blir ett lyckligt "äktenskap"
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Grattis.

    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    Får tacka för alla hjälpsamma tips! Vill meddela som avslut för den här tråden att det blev en 07 Aero till slut.
    Hoppas du blir nöjd!

    Standard tipset är egentligen lite tråkigt, men mycket bra!:

    Det finns ingen som helst garanti att bilen är korrekt servad, har RÄTT vätskor tändstift mm. Tyvärr är det enda man kan lita på i stämplade serviceböcker att den är stämplad. Det kan vara ganska illa faktiskt, med fel grejor och arbeta som skippats av olika orsaker. Som inte nödvändigtvis beror på avsiktliga fel utan lika gärna okunskap. Så enda sättet att VETA att det är rätt är att göra det själv(eller på en BRA verkstad).

    Börja med att göra en rejäl service snarast. Helst bör man göra den själv. För att vara säker på att allt är som det skall med den "nya" bilen. Ordningen blir lite beroende på om du skall göra det själv eller inte. Man varken kan eller hinner med allt. Speciellt om man inte gjort det förr. Då gäller det att planera och göra saker i rätt ordning. Lämnar du bort det, skulle jag byta alla vätskor (olja, broms, kyl, styrservo, växellådans olja) samt tändstift direkt samt kolla kamkedjespännaren för att veta status.

    Sen skadar det inte att fixa alla smågrejer och trimma(så den går på e85 och blir piggare, om det är aktuellt), uppgradera stereo direkt.

    Vänta inte utan set till att premiumbilen även KÄNNS som en PÅLITLIG premiumbil snarast.

    STCS har bra medlemsrabatter på grejorna och vätskorna du behöver. Vad jag nu menar med det...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    De flesta Aero har väl AS3 (eller vad motsvarande heter 06+) och den är ju riktigt bra som den är.

    Annars håller jag med om att serva det första man gör, framförallt oljebyte (och filter förstås) men ju mer desto bättre.. Det gäller i synnerhet om du tänkte behålla bilen ett tag.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Värderingsfråga Saab 9-3X -2009
    Av manganish i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-05-20, 06:35
  2. Värderingsfråga - Saab 9-3 SS
    Av AlexanderPe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 15:13
  3. Värderingsfråga SAAB 9-5 SC Vector -04
    Av Packe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 10:10
  4. Värderingsfråga, Saab 9-3 SportEdition - 02
    Av Danve i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 14:38
  5. Värderingsfråga en SAAB 9000CSE 2,3T -93
    Av Andre1234 i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •