Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tuta som tänder airbaglampa OG9-5

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Tuta som tänder airbaglampa OG9-5

    Vad säger ni om det här då?

    https://youtu.be/EUrGefkR4Ow

    Og9-5 aero -04. Lampan släcks några sekunder senare.

  2. #2
    Kontaktrullen som behövs bytas ut. Vanlig fel

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    I mitt fall var det en utav airbagsensorerna som spökade, vibrationerna från tutan triggade sensorn... Körde man men ena tutan bara så hände inget vilket pekade på allmänt svårdiagnosterat elfel... Men en smart person på verkstad kom med det briljanta förslaget att byta sida på sensorerna. I mitt fall dök det upp felkod på airbaggivaren vänster fram, efter att sensorerna skiftats var felet på höger sida istället.

    Om du har fått felkod så bör den visa höger eller vänster. Byt plats på sensorerna och tuta igen, om felet bytt sida är det antagligen sensorn som är problemet. Detta borde göra felsökningsproceduren betydligt snabbare.

    Hoppas det löser sig

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag hade samma fel[1], enligt tech2 var det höger sensor som orsakade koden, jag råkade ha en extra liggandes så jag chansbytte och då försvann problemet.

    Otroligt mycket lättare att byta (eller byta plats på) sensorerna än rullen i ratten så jag skulle göra det först.

    Sensorerna kommer man lätt åt när man lossat de små gallren i fronten.


    [1] Eller ja, fick airbagfelet när man tutade, ELLER körde över gupp av lagom storlek..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det är just därför jag ställer frågan här, för att få lite olika infallsvinklar innan jag börjar riva något...

    Värt att nämna är att airbaglampan sedan mellandagarna kan tändas ibland under färd och slockna strax därefter. Jag har inte gjort någon uppenbar koppling mellan t.ex. en viss manöver eller skakning i bilen och att lampan tänds - mer än tutan. Men jag kan för det mesta (4ggr av 5?) tuta utan att tända lampan och lampan kan även tändas utan att jag rört tutan.

    Följdfråga: Lagras den/de felkoder som tände lampan även om den slocknat sedan dess? I så fall blir det nog till att leta tech 2...

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Var liknande för mej, det var ett gupp på väg till jobbet där den tändes nästan varenda dag (i slutet) och kanske var tredje gång man tutade i snitt. Nån gång tror jag den tändes när jag sladdade på nån parkering också och ABS/ESP smattrade. Sen slocknade den ganska snart efter, troligen gör väl bilen nån till kontroll och får då kontakt och släcker lampan igen.

    Ja, felkoden lagras, jag läste av när jag kom hem. ..Men även om den sa höger sensor så finns det folk som haft fel på rattrullen med den felkoden om jag minns rätt.

    Min trasiga sensor gick f.ö i bitar när jag lossade den, fästöronen den var skruvad med var väldigt porösa och föll sönder. ..Jag tittade även på den vänstra sensorn och den såg ok ut.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det har tagit sin tid, men nu har felsökningen gått framåt. När jag plockade ner grillen och knackade på sensorn vänster fram så tändes airbaglampan på en gång...

    Så sensorn ska bytas. Men artikelnummer 5044888 (som sensorn har) har utgått. Är det ändå den som gäller (måste jag hitta en begagnad?) eller funkar 12772218 som är till senare årsmodeller (med takata-airbag) också?
    Senast redigerat av jellybear den 2020-05-09 klockan 19:56.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    OK, jag svarar/löser min egen fråga:

    Jag beställde den billigaste 5044888 som fanns på bildelsbasen (frakten kostade lika mycket som sensorn), bytte vänster fram och sedan dess har jag inte sett airbaglampan lysa något alls. Case closed!

    Lärdom: Att knacka på krocksensorerna, en i taget medan en kompis sitter i bilen med motorn igång, är ett bra sätt att klura ut vilken givare det är som ibland tänder airbaglampan.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Nån som vet vilka årsmodeller infon i denna tråden gäller?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    2002-2005 har samma airbagsystem (inkl. givaren 5044888 ), så det lär väl gälla alla dessa.

    Sedan kan nog själva felsökningen med knackande på krocksensorer vara värt ett försök även på andra airbagsystem.

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Knacka bara inte för hårt, så den skjuter airbagen...
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    2002-2005 har samma airbagsystem (inkl. givaren 5044888 ), så det lär väl gälla alla dessa.

    Sedan kan nog själva felsökningen med knackande på krocksensorer vara värt ett försök även på andra airbagsystem.
    02-10 funkar

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Knacka bara inte för hårt, så den skjuter airbagen...
    /Johan
    Vet du något verkligt fall där ett knack på sensorn skjutit airbagen? Själv är jag inte så orolig, eftersom:
    1. Det är rejäla krafter som krävs för att lösa ut en krocksensor (3-5G), du kan ju köra över allehanda grova ojämnheter och krocka i 20-30km/h utan att skjuta airbags. Med "knacka" menar jag att knacka med ett pekfinger - i syfte att härma de vibrationer från tuta och ojämnheter i vägen som fått airbaglampan att plinga till -, inte att drämma till sensorn med en slägga.
    2. Airbagsystemen löser bara ut om det sitter personer bältade i sätena (eftersom obältade personer skadas värre med än utan airbag).
    3. Men framförallt: För att utlösa en airbag måste mer än en sensor trigga samtidigt - just för att undvika felutlösning. Jag knackar på en i taget.

    Mer intressant läsning finns här:
    https://www.hella.com/techworld/uk/T...ag-system-3083
    Senast redigerat av jellybear den 2020-05-19 klockan 13:10.

Liknande ämnen

  1. Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -99
    Av NovemberRain i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 21:43
  2. [LÖST] Släcka airbaglampa = Tech2? OG9-5
    Av Wigglo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 00:58
  3. [LÖST] Hur släcka airbaglampa OG9-3
    Av Znyper i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 18:20
  4. [LÖST] Airbaglampa, fabrikationsfel OG9-3 -99
    Av Pred i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 19:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •