Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vinande ljud i 2min efter kallstart NG9-3 B207

  1. #1

    Kan vi få klarhet i 2.0T kallstart vinande ljud?

    Hej!

    Jag har sökt runt i den stora etern om ett problem som drabbar 9-3 2.0T.
    Jag tycker att det ej har klarats ut i någon tråd vad det är.
    Bara att "det är en saab grej", men verkstäderna känner inte till problemet på rakhand.
    Det borde de om det var en "saab sjukdom"

    Bakgrund: Vid kallstart så låter bilen som en elbil alt. att man backar väldigt fort fram tills det att motorn blir varm (vinande ljud). Det följer varvtalet och inte växel.

    Har ny olja i hela maskineriet.

    Förlåt, missade flera viktiga saker nu!!
    Inte bra att jobba och surfa samtidigt... ;-)

    2003 = ss
    6000 mil, fullservad, oljebyte var 1000 mil

    Tidigare diskussioner i ämnet belyser: Oljefiltret som 9-5 (tror jag inte iallafall), har bytt utan ändrat resultat.
    Har Saab någon avgasfläkt som många andra GM bilar? Alltså en miljö historia framtills det att kat. är varm?

    Jag tror att ett konstanterande skulle hjälpa många då frågan är uppe på många olika forum.

    Tack på förhand /Christian

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Skall sitta en avgasluftpump på den ja.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Tack J.K.

    Hade ju vart en "smidig" sak om det är den som väsnas.
    Diskussionerna tidigare har inte innehållt denna orsak men det slog mig att både Opel och Chevrolet har motsvarande.

    Vet du vart den sitter och om det finns någon smidig kontakt jag kan dra ut tillfälligt för att se om ljudet försvinner vid uppstart?

    Stort tack på förhand

  4. #4
    Så här ser pumpen ut om det är andra som vill testa:

    Googla artikelnr:
    55560133

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Du är inte ensam om det i alla fall (ifall det känns bättre).
    Jag hade det på min 2004, i och för sig en cab men det var likadan motor. Lät som man körde med backen i.
    Ljudet försvann aldrig, däremot bilen.

  6. #6

    Rickard, där slog du huvudet på spiken... ;-)

    Som jag skrev så finns det många trådar om ämnet, men aldrig någon lösning.
    Jag vill finna en lösning och presentera den här för alla ägare. Någon måste ju ha löst problemet av alla som haft det?

    Du exempelvis Rickard, körde du flera tusen mil med det problemet? Blev ljudet bättre sommartid eller om bilen stått i uppvärmt garage över natten?

    Både min och min mors bil (exakt samma) låter men min låter mer.
    Hennes rasslade dock och vi fick byta båda kedjorna och spännare efter 6000mil... :-)

    Tack så länge

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Nu var detta 2004-2006 som jag hade bilen så minnet är inte på topp. Men jag har för mig att bilen bara lät / eller lät mest när den var kall. Jag körde c.a 4000-5000 mil med den bilen. Då det var mitt minsta problem med den bilen så var det 0 på min prio lista just då. Annars hade jag nog tagit tag i det o löst det.

    Men det var Inte årstidsbaserat i alla fall. Detta då jag störde mig extra på sommaren med taket nere. Men som sagt det hördes bara när man körde sakta.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472
    Hejsan!

    Så gjorde frugans 9-3 ss -03 också i ca 1,5 år vid kallstarter.
    Bilen lät som man backade snabbt och följde motorvarvet.
    Kunde inte riktigt spåra vart ljudet kom ifrån, trodde ett tag att det var vid servopumpen.
    För ett tag sedan rasade sedan turbon tvärt utan ha förvarnat med tex hög oljeförbrukning eller liknande.
    Detta skedde 3 dagar efter bes med perfekta avgasvärden.

    Efter turbo bytet blev bilen knäpp tyst. Skönt!!!

    MVH Micke

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    20

    Vinande ljud i 2min efter kallstart NG9-3 B207

    Hej

    Tänkte höra om några fler upplever att motorn el lådan låter lite ansträngd slirande/släpande/trög/gnällig/Klagande dovt vinande vid kallstart? vet inte hur jag ska förklara det men det låter typ som en turbin eller el-truck.

    Eller som sas i en annan tråd "låter som om man backar snabbt fast dovare" Nu har ju jag automat och den slirar ej utan svarar direkt.

    Fenomenet avtar efter körning i ca 1,5-2 min, låter till viss del när den står still
    med P men mer när man ska åka iväg och gasar, ljudet följer varvtalet.

    Bilen det gäller är en 9-3ss 2.0t -03 och gått ca 11.500 (nyservad)

    Vore tacksam för lite svar på detta!
    Hälsningar Johan i Uppsala
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector 2003

  10. #10
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Så där lät min 9-5 2007:a jag hade med manuell låda när det var minusgrader ute och min nuvarande 9-5 med automat gjorde det innan sköljning.
    Försvann alltid efter en liten stund. Det har nog med oljans påverkan på converter osv på din bil.
    Antagligen inget att oroa/bry sig om, men vill du vara säker på att lådan mår bra så byt olja i den.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    14
    Skulle gissa att det är sekundärluftinsprutningen.
    En pump som vid kallstart trycker in luft i avgassystemet för att minska emissionerna.
    Satt på årsmodell 9-3 MY03 men togs bort till MY04.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    20
    Tack för det scholin :P

    Om ljudet kommer från automatlådan i sig så borde det ju inte låta i P läget också äh jag vet inte men ligger något an även då? Sekundära luftpumpen misstänkte jag med men jag hör att ventilen till den stänger efter ca 30 sek sen är det tyst från den.
    Det ansträngda motorljudet fortsätter ca 1-1,5 min under körning sen ger det med sig.
    Hälsningar Johan i Uppsala
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector 2003

  13. #13
    Kommit på vad det kan vara?
    Jag har exakt samma ljud på min ss 04a.
    Låter dock längre än bara 2-3 min, bilen måste bli riktigt varm för att det ska försvinna.
    Precis, det följer varvtalet. Lätt att höra då man står still och gasar till. Samtidigt låter det värst på tvåan när man väl börjat köra. Detta gör ju att man misstänker växellådan... MEN eftersom det viner även vid stillastående och gaspådrag kan det ju inte hänga ihop..?! Eller så har jag två olika ljud. Argh! blir fan galen på detta, låter ju förjävligt. Tog upp detta med verkstaden då jag hade bilen inne för 12000mila service men då var ju bilhelvetet varm efter att jag kört dit så dom hörde ju såklart inget.
    Har även hört detta ljud från en annan 9-3a här i området där jag bor, tanten hoppade in i bilen och körde iväg varpå bilen gav ifrån sig precis samma härliga vin.

    Det måste ju finnas fler här på forumet som känner igen sig?

  14. #14
    Lyfter en gammal tråd..
    Har samma ljud på min, nån som har kommit på något sen 2012?

    Har läst någonstans att det vart problem med oljefiltrena, har faktiskt inte hört ljudet innan jag bytte filter och olja.. Får köpa ett orginalfilter och testa.
    Låter som att en rem är överspänd för att förklara ljudet bättre.
    Bor i Borås.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Kom någon på vad som var fel?
    Min vinner med lite vid kallstart och slutar efter 2 minuter.
    Följer varvtalet och låter även stillastående.
    Är en 9-3 2004 2,0

Liknande ämnen

  1. Ljud vid kallstart B207 NG9-3 -08
    Av Freddie Berg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-01-02, 01:56
  2. Saab 9-3 98, vinande ljud kallstart
    Av saabgreen i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 18:03
  3. [LÖST] Vinande ljud vid kallstart OG9-3 B2x5
    Av T Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •