Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hög bränsleförbrukning NG9-3 XWD Aero Biopower -10

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Hög bränsleförbrukning NG9-3 XWD Aero Biopower -10

    Hej, jag har en Saab som jag tycker drar lite väl mycket soppa. Kör oftast bensin 95 eller 98 och aldrig etanol. Jag har för övrigt även en äldre 9-3 ifrån 2006, ingen biopower däremot.
    Till jämförelse så drar de olika mängder speciellt landsväg med farthållare. Den äldre 9-3an är trimmad med ca 235 hästar. B207E motor ifrån början men det sitter grejer ifrån B207R för att uppnå de hästarna.
    Har för mig att den nyare också har en B207R motor men upplevs inte alls lika pigg som den andra. Jag kan väl förstå till en vis del att fyrhjulsdriften och den 6 växlade växellådan gör att den inte känns lika rask som den andra som är 5 växlad utan fyrhjulsdrift.
    Men det jag mest undrar är vad era Biopower modellerna drar på landsvägskörning när ni tankar 95:a. Min drar 0,9 oavsett om jag kör med farthållare eller ej och hastigheter mellan 85-115.
    Kan för övrigt tillägga att jag felsökte bilen och kom fram till att den visar att bränslet som finns i tanken innehåller dryga 38% alkohol. Det är på tok för mycket med tanke på att vanlig bensin ska ligga på 5-10% procent. Kan det vara så att bilen räknar fel på de värdena och i samband med detta så mattar den på med mer bränsle och detta resulterar till ökad förbrukning? Har även passat på och bytt tändstift och de gamla såg inte vackra ut, sotiga och kolsvarta.
    Finns det någon som haft likvärdiga problem och vad har ni gjort för att lösa problemet?
    Det finns etanolsensor i motorutrymmet men enligt det jag kunde komma fram till är ju att den måste blivit bortprogrammerat då det inte sitter någon säkring på säkringscentralen i motorutrymmet plats nr 8.
    Den äldre saaben drar ca 0.65-0.7
    Tack på förhand!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Kontrollera vakumslangar, alla luftläckage innebär att bilen kompenserar med mer bränsle.
    0,9 med en B207R XWD låter dock inte alls orimligt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för ditt svar. Ska försöka kolla upp det i helgen. Det med fyrhjulsdriften har jag också tänkt på men borde det inte bli så att den driver bara på framhjulen när man ligger uppe i de hastigheterna och slår ut fyrhjulsdriften. Nu har jag inte jätte bra koll på detta men lite mer gissning.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Kör 9-3X m/10 och ligger runt litern när jag kör, XWD tar en del. Så din förbrukning är normal
    Bensinen idag har lägre energiinnehåll med allt jox som blandas i mot "förr i tiden", detta påverkar förbrukningen negativt.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Fyrhjulsdriften tar energi även när den inte utnyttjas. Det sitter ändå där och transmission o.s.v. ska drivas med oavsett om haldexen för närvarande inte är i ingrepp.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Ryck säkring 11 i bagaget så ska du se att den kommer ned i förbrukning när den blir Fwd

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •