Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Centrallås i baklås under körning OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131

    Centrallås i baklås under körning OG9-5

    Bilen är en 9-5 kombi -03.

    Under körning låste sig alla dörrar.

    - Förardörren går att låsa/låsa upp med nyckel och dragknapp.
    - Övriga dörrar går ej att låsa upp med dragknapp, de är frikopplade.
    - Ingen elektrisk manövrering av några dörrlås (inkl. förardörr) fungerar (fjärr eller knapp vid växelspak).
    - Bilen blinkar vid användning av fjärr.
    - Bagageluckan fungera som den ska.

    Dagen efter var batteriet urladdat.

    Det visade sig att det regnat in och Twice har badat lite (ganska mycket faktiskt). Det finns smälta lödningar och andra tecken på varmgång vid reläerna för centrallås i Twice.

    Jag har fått liv i Twicen och utgångarna för låsen fungerar igen vid mätning, men motorerna rör sig ej.
    Jag har försökt att köra samtliga centrallåsmotorer genom att mata in ström i Twicens kontaktstycket enligt elschema i WIS, ingen fungerar.
    Ohmmäter man så är det avbrott i samtliga motorer.
    Jag har demonterat låset i förardörren och provkört inne, men den är död.

    Min teori är att vattnet i Twice har orsakat att utgångarna för låsning har aktiverats och legat på så pass länge att motorerna ”brunnit” upp. Passagerardörr och bakdörrar har antagligen även TLS-låsts eftersom dragknapparna inte fungerar. Batteriet har laddats ur eftersom motorerna varit tillslagna.

    Nu till frågorna:
    - Är min ovanstående teori trolig?
    - Överhettningsskydd finns väl i Twice och inte i motorerna och har därför inte fungerat?
    - Hur får jag upp de TLS-låsta dörrarna, motorerna är döda och dragknapparna fungerar ej. Vad jag kan förstå så går det inte att låsa upp även om jag skulle få bort dörrsidorna. Låskistans skruvar går inte att komma åt när dörrarna är stängda. Skulle det vara möjligt att borra/slipa sig in i låskistan och manövrera den på något sätt om man får bort dörrsidan? Hur skulle de gjort på en bilverkstad?

    Var vattnet kommer in tar vi senare.

    Mvh, Robin
    SAAB 99 GL -83 T16

  2. #2
    Ser du några likheter med detta problem? -> Länk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131
    Likheten skulle väl vara att det gått lite hett till. Min Twice var dock betydligt mindre bränd än så.
    Ingen glykol i mitt fall, bara rent vatten.
    Den har hela tiden levt och gått att kontakta med Tech2 (glömde den infon tidigare).
    Efter rengöring och omlödning av reläer så fungerar även centrallåsutgångarna (vad jag kan mäta mig fram till i alla fall).
    Men centrallåsmotererna är ändå döda, har ju även försökt köra dom direkt med ström i kontaktstycket.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ja, det är troligt att centrallåsmotorerna har brunniti TSL-läge. Verkstäderna gör sönder dörrklädseln för att komma åt centrallåsmotorerna. Har inte gjort jobbet själv så vet inte mer.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131
    Alla dörrar är öppnade
    Skar sönder dörrklädslarna och borrade ett hål i låskistorna på strategiskt ställe och kunde öppna med skruvmejsel genom hålet. Övade på en lös låskista först, annars hade jag inte haft en aning om var man skulle borra.
    När jag öppnade låskistorna var det tydligt att alla fyra elmotorerna hade brunnit, svarta och fina.
    Bara att skaffa nya lås, sen får vi se om jag lyckats laga Twicen.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131
    Tänkte avsluta tråden med att tala om att allt fungerar.
    Bytte alla låskistor och lödde ihop det som brunnit i Twicen.
    Vattnet hade runnit in pga. ett utomordentligt dåligt vindrutebyte. Det fattades lim på några ställen runt rutan, vatten kunde rinna rakt in och följde a-stolparna ner till golvet. Dessutom var listerna på sidan av rutan bara skruvade med 2 av 5 skruvar på båda sidor.
    Kunde täta med annan fog från ut och insida som akut lösning, det får fungera tills rutan byts om ett tag. Det rinner inte in något mer just nu i alla fall.
    Hade varit spännande att få reda på vem som bytt rutan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •