Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Knackande missljud OG9-5

  1. #1

    Knackande missljud OG9-5

    Hej!
    Har en Saab 9-5 Aero -00 som börjat låta konstigt va ute och åkte lite och när jag kom hem så lät den såhär på tomgång https://www.youtube.com/watch?v=0VbI...ature=youtu.be
    låter som det kommer från höger sida på bilen? Någon som vet vad det kan vara?

    /Daniel

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    När du säger höger sida om motorn, är det remsidan eller sidan som växellådan sitter bultad i? Höger stående framför bilen eller höger sittandes i bilen?

    Är det på remsidan kan du ju avlasta remmen o se om det är nåt i remkretsen som tystnar. Då blir det ju genast mycket lättare, annars blir det ju grejer inuti motorn som låter o har sej.


    Där hade jag börjat!


    /D
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Om du ska prova avlasta remmen så finns det ett perfekt hål i spännaren på baksidan av motorn som kan trycka ner en "förlängare" med 1/2" fattning!

    Har ingen bild men det är högst upp på vänster baksida (om du står framför bilen).

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Jag tycker det låter som avgasläckage. Grenrörspackningen, packning mellan turbo och grenrör eller mellan turbo och avgassystem.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag tycker det låter som avgasläckage. Grenrörspackningen, packning mellan turbo och grenrör eller mellan turbo och avgassystem.
    Om du känner med handen skulle du kunna känna om det blåser ut avgaser. Risken att bränna sig är mindre med nystartad motor...
    Alternativt lukta om det luktar avgaser, ev med hjälp av en slang eller ett rör.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Hej!
    Tack för svar!
    Jo det luktar lite avgaser där fram men hittar inget läckage..men det låter ändå som ett knackande ljud från motorn fast det kanske det gör om den läcker avgaser?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Finns alla pinnskruvarna som håller grenröret mot cylinderhuvudet kvar?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Ja de är kvar, den som är längst upp till höger om man står framför bilen är en vanlig bult lite större skalle men det kanske det ska va när värmeskyddet kläms fast där?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av lilldeck Visa inlägg
    Ja de är kvar, den som är längst upp till höger om man står framför bilen är en vanlig bult lite större skalle men det kanske det ska va när värmeskyddet kläms fast där?
    Jag tror man skymtar den skruven på filmen bakom värmeskölden? Det låter spontant mer som en fulfix där någon tagit godtycklig skruv ur verktygslådan och satt dit...

    Det är ju inte ovanligt att pinnbultarna släpper med tiden och då håller inte packningen tätt.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    När du säger höger sida om motorn, är det remsidan eller sidan som växellådan sitter bultad i? Höger stående framför bilen eller höger sittandes i bilen?
    Påminner om Vad som är fordonets Höger respektive Vänster sida
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    I många trådar så försöker folk beskriva på vilken sida någonting sitter i motorrummet genom att skriva "när jag står framför bilen vänd mot vindrutan", "om jag sitter bakom ratten", "om jag står i bilens färdriktning", ...

    Det är inte svårare än så här:
    • Höger är den sida som det blinkar på när du blinkar åt höger
    • Vänster är den sida som det blinkar på när du blinkar vänster


    Fram och bak verkar inte vara svårt så det behöver vi inte ta upp här

  11. #11
    Va avgasläckage den läckte mellan grenrör och turbo, behöver man ta bort turbon för att byta packning eller räcker det med att lossa den och ta ner den försiktigt och låta rören sitta kvar?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Turbon behöver demonteras. Det finns inte så mycket rörelsemån i de två kylvätskerören, oljeröret, oljereturen, kobran och staget i turbinhuset för att få ner ner turbon så mycket att pinnskruvarna kommer igenom grenröret.
    Byt grenrörspackning och pinnskruvar i cylinderhuvudet på samma gång, så slipper du göra om jobbet om ett tag när det läcker där istället.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Vad skulle det kunna tänkas kosta om man lämnar på verkstad? för de där rost klumparna till bultar som håller fast grenröret ser inte alls roliga ut, då jag inte har tillgång till garage känns det som en bättre ide att lämna in till någon som kan

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det beror lite på var i landet du lämnar in.

    Jag lät en Stockholmsverkstad byta grenrörspackning och samtliga pinnbultar (inkl urborrning och omgängning, d.v.s. ett seriöst jobb) för ett par år sedan, då kostade det dryga 4000kr.

    Överlag är det svårt att få loss pinnbultarna utan att paja något, så man får räkna med att borra ur iaf ett par av dem...

  15. #15
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Jag passar på att fråga nu när det är uppe på tapeten. Hur borrar man ur pinnbultarna med toppen kvar i bilen? Ännu hellre på en SAAB med motorn framåtlutad som den är? Finns det jiggar eller nåt för detta?


    /D
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    En verkstad som är förtrogen med problemet använder ofta värme (gassvets är händigt) när de försöker skruva ur dem, det blir mindre jobb så.

    Sedan ska man vara medveten om att det är vanligt att packningen går som ett resultat av en spricka i grenröret, om det blir en spricka vid en fläns mot motorn får man ett närmast svetsliknande läckage som käkar upp packningen. Så var beredd på att det kan behövas ett nytt grenrör också.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Det är betydligt vanligare med trasiga pinnskruvar snarare än spruckna grenrör. Men visst, det förekommer spruckna grenrör också. Fast min erfarenhet är att de inte spricker vid flänsen mot cylinderhuvudet utan där kanalerna går ihop.

    daspunner>> Med grenröret demonterat så får man tillräckligt mycket plats för att kunna göra jobbet. Motorn lutar inte så det hindrar jobbet på ng900/og9-3/9-5, men på 9000 gör det jobbet svårare.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Byt grenrörspackning och pinnskruvar i cylinderhuvudet på samma gång, så slipper du göra om jobbet om ett tag när det läcker där istället.
    Å andra sidan kan man nöja sig med att laga det som är trasigt. Dvs packningen mot turbon, inkl skruvar. Det lär kosta betydligt under 4000kr. Gissar material 100-200kr plus en stunds arbete. 30min?

    Risken är förstås att packningen mot toppen oxo är läck och att man får göra om. Men märks inget läckage där finns *nog* inget.

    Lämnar man in till "nån som kan" har de beredskap för div fel man missat förutom att det går skapligt fort.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Knackande OG9-5 2,3t -02
    Av Scinner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-02-16, 16:07
  2. Ännu en knackande 9-5 2.0
    Av pinch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 12:19
  3. Knackande missljud vid 2000 rpm
    Av dawa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 09:45
  4. Knackande
    Av Flås i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 15:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •