Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 130

Ämne: Tjyvström OG9-5 Dame Edna

  1. #61
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jannes Visa inlägg
    3: säkring 8 upp till ca 130 mA och säkring 20 ca 100 mA.
    För en 9-5 2000 är säkring 8 "Telefon, SID, Innerbelysning, SPA"
    och säkring 20 är "ACC, Innerbelysning, Dimbakljus"

    Det är inte så att det finns en handsfree-utrustning eller annan extrautrustning på radio-kontakten? Inte ovanligt att eftermarknads sådan installeras fel.

    En annan vanlig tabbe är att man mätt med innerbelysningen påslagen pga. öppen dörr?

    Annars låter 25 mA viloström ganska normalt (om det nu råkar vara så att dina värden på 250mA är missad innerbelysning), brukar du ha mer en 1 vecka mellan att du kör bilen?

    Låter man bilen orörd 2 veckor på vintern så börjar ett standardbatteri ta skada, låter man det stå så det blir helt tomt kan det även frysa sönder. Är det så du använder bilen bör du stoppa in ett AGM-batteri istället, det tål dels djupurladdning mycket bättre, dels kan det stå mer urladdat utan att ta skada. Biltemas 70 aH ska fungera bra i 9-5.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #62
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Är det så du använder bilen bör du stoppa in ett AGM-batteri istället, det tål dels djupurladdning mycket bättre, dels kan det stå mer urladdat utan att ta skada. Biltemas 70 aH ska fungera bra i 9-5.
    Enig. Jag kör med AGM-batteriet från Biltema i alla mina bilar. Tyvärr händer det att batteriet laddas ur totalt, men det verkar tåla detta betydligt bättre än vanliga batterier. Värt att tänka på vid nästa batteriköp...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #63
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Låter märkligt om generatorn skulle vara den enda sista desperata åtgärden för att komma till roten med ett dylikt problem? Det är ändå ett inte helt ovanligt fel och trasiga smygläckande dioder är inget som är jätteovanligt. Men det brukar allt som oftast framgå om man mäter lite och ev lossar plusanslutningen på generatorn också. Svårare än så är det inte.

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Jag hade samma problem på min 9-5 och när jag satte tillbaka originalradion så försvann problemet. I min satt en rattstyrningsinterface som jag misstänker låg aktiv hela tiden och höll bilen "vaken" då jag misstänker den lådan gick på direktström. Kan vara en bov i detta fall.


  5. #65
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Problem med självurladdning OG9-5

    För några år sedan kollade jag strömförbrukning på min gamla ”Silverpilen”.

    Resultatet var då.

    Strömförbrukning 100-110 mA
    Efter en stund 17-23 mA
    Vilo spänning 12,53v 12,43v
    Startspännin 10,8v
    Ladd efter start 14,55v
    Ladd kollat tidigare 14,37-14,4v

    17-23 mA är inom Saabs specifikation gällande viloström. Det tar dock 10-20 min innan det inträffar allt efter systemen i bilen går ned på vila. Det är iaf ett riktvärde.

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63
    Pioneerenheten är ansluten till rattknapparna. Vet då någon om dessa är aktiva, d v s ligger med ström på, även om enheten är frånslagen? Dokumentationen från Pioneer/anslutning etc och strömförbrukning när enheten är avstängd (för att behålla minnet) saknas och jag har därför bett installatören kolla uppgiften.

  7. #67
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Hur det är kopplat i din bil vet nog ingen, vad det verkar. Det behöver inte vara lika i alla likadana bilar med samma Pioneer...
    Så det är väl samma svar igen: bara att mäta vad Pioneer drar i vila.
    Men rattstyrningen kan ju iofs matas separat.
    Förutom det normala att Pioneer vill ha permanent spänning samt spänning med tändning påslagen (brukar vara gul och röd kabel)
    Alla kan ju dra ström...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #68
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Eftersom rattknapparna styrs genom en egen låda och den får ström via isokontakten så har du med största sannolikhet svaret där.


  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej, skaffa en tångamperemeter som kan mäta likström. Sätt tångamperemetern runt den grova av dom tre röda kablarna från +batteriskon. Om generatorn är boven så finns det en tjuvström på den grova kabeln. Den grova går först till startmotorn och sedan vidare till generatorn. Finns det 1-3A tjuvström kan det vara trasig diod eller fel på rotorlindningen i generatorn. Koppla i så fall bort kabeln från generatorn och mät igen om belastningen försvann för att utesluta startmotorn.

  10. #70
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Många batterier mår väldigt dåligt när dom faller under 12v, vilket ofta gör att dom försämras väldigt fort.
    Dom flesta moderna laddare med "switchteknik" saknar amperemätare vilket enl. mig är helt förkastligt.
    Fördelen med en amperemätare är att man med ett urladdat batteri kan se hur mycket ström batteriet tar åt sig och även hålla koll på hur länge detta sker.
    Ett dåligt batteri med för hög inre resistans kommer väldigt fort upp i rätt spänning.
    Med lite mattelektion så kan man fort räkna ut hur lång tid det ska ta att ladda upp ett helt urladdat batteri.
    Det är fullt möjligt att det finns något fel på TS bil men samtidigt kan man ha otur med ett fabriksdåligt batteri samt ett annat batteri som varit urladdat för länge och tagit skada.
    Mitt tips är att ladda upp batteriet och sedan koppla bort det från bilen t.ex 5dagar och sedan koppla tillbaka för att se om det verkar ok.
    Kolla även batteriladdaren så den drar ner spänningen till ca 13.6 när batteriet är uppladdat, om den fortsätter att ladda över 14v så kommer den att långsamt förstöra batteriet.

  11. #71
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63
    Fråga till Puttel och övriga ang rattknapparna: Jag förstår inte förklaringen. Vad är egen "låda" och innebär detta att rattknapparna ligger med konstant matning eller inte samt i så fall vilken säkring eller plats i kretsen som i så fall borde brytas när radion är avstängd? I en av rattknapparna för volym är det lite dålig kontakt (trycka flera gånger) men det kan knappast betyda något
    Underhållsladdaren är en CTEK som ger över 14 V när batteriet är laddat. Jag kan inte tro att två batterier i rad har haft fabrikationsfel. Numera är underhållsladdaren bara inkopplad 3 tim per dygn via motorvärmartimern.
    Mätning över batteripolerna har inte skett med tångampermätare utan med multimeter utan att först bryta kretsen. En gång har jag prövat med en ny tångamperemätare men det gav inget nytt.
    Grundproblemet enligt de tre verkstäderna att efter insomningen varierar värdet på ett sätt som de inte kan förklara.

  12. #72
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av Puttel Visa inlägg
    Jag hade samma problem på min 9-5 och när jag satte tillbaka originalradion så försvann problemet. I min satt en rattstyrningsinterface som jag misstänker låg aktiv hela tiden och höll bilen "vaken" då jag misstänker den lådan gick på direktström. Kan vara en bov i detta fall.
    På min -06 så kan rattstyrningen hålla SID vaken. Jag fick koppla in ett relä för att inte störa SID.
    Det är funktionen att man kan ställa in språk och enhet i >06 med set knappen efter att tändningen är avslagen
    som skapade mitt problem.
    Den funktionen finns inte på og95 innan 06 vad jag vet.
    Så om bilen är >06 och med "ny" installerad stereo med rattstyrning kan man misstänka det.

  13. #73
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jannes Visa inlägg
    Grundproblemet enligt de tre verkstäderna att efter insomningen varierar värdet på ett sätt som de inte kan förklara.
    Det låter trist att tre verkstäder gav upp innan de hittat orsaken. För det är rimligen bara att sätta igång att koppla ur förbrukare till man hittat vad som drar ström.

    Om Timpa2 idé stämmer så bör variationera försvinna om man kopplar bort rattstyrningsadaptern från rattknapparna (om det är kopplat så) som tillhör Pioneer-stereon.

    Det finns två olika sätt att koppla in rattstyrningsknappar på bilar med CAN-buss, antingen kopplar man sig på samma ledning som går till SID och gör samma avkodning som SID, eller så lyssnar man på CAN-bussen efter knapp-meddelanden. Den senare metoden är mer komplicerad (och normalt dyrare) men sammarbetar bättre med bilens system. Den förra metoden kan, om man inte ser upp, göra att SID:en ser spöktryckningar om denna nya adapter inte spänningsmatas på samma sätt som SID:en - jag antar att det var ungefär vad som hände för Timpa2.

    Så, fråga din Pioneer-installatör om han tänkt på detta vid inkopplingen av rattknapparna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #74
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Citat Ursprungligen postat av jannes Visa inlägg
    Fråga till Puttel och övriga ang rattknapparna: Jag förstår inte förklaringen. Vad är egen "låda" och innebär detta att rattknapparna ligger med konstant matning eller inte samt i så fall vilken säkring eller plats i kretsen som i så fall borde brytas när radion är avstängd? I en av rattknapparna för volym är det lite dålig kontakt (trycka flera gånger) men det kan knappast betyda något
    Underhållsladdaren är en CTEK som ger över 14 V när batteriet är laddat. Jag kan inte tro att två batterier i rad har haft fabrikationsfel. Numera är underhållsladdaren bara inkopplad 3 tim per dygn via motorvärmartimern.
    Mätning över batteripolerna har inte skett med tångampermätare utan med multimeter utan att först bryta kretsen. En gång har jag prövat med en ny tångamperemätare men det gav inget nytt.
    Grundproblemet enligt de tre verkstäderna att efter insomningen varierar värdet på ett sätt som de inte kan förklara.
    Pilla ur radion och koppla ur enheten för rattstyrning sitter en dosa i tändsticksask storlek på isokontakterna och sätt ihop kontakterna utan den.

    Tror att den behöver läggas över på tändningsström men kan inte garantera funktionen på den då. Har inte testat själv då jag inte har bilen kvar. Det är rådet jag kan ge för en snabb lösning. Sen kan det finnas andra problem men det löste mitt problem.

    Hade bilen stod i två veckor och inga problem att starta det fanns bra med kräm i batteriet.


  15. #75
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63
    Detta är en mod 07. Under en av testerna var bla styrdonet och radion urkopplade helt. Då var urdragningen 0. Tyvärr har ingen verkstad förfogat över en registrerande utrustning över tid, d v s att registrering finns när någonting plötsligt börjar dra. dock minns jag svagt att någon sagt att "fordonsdatorn" tillfälligt vaknat till liv men gått ner efter en stund. Att rycka säkringar har gjorts under åtskilliga timmar utan hitta något. Fråga till Timpa 2 och övriga. Mellan vilka punkter är reläet inkopplat och hur är styrningen?? Det verkar vara kontaktproblem (oxidation) i rattkontakterna efter att en rekonditioneringsfirma "dränkt" både ratten och radion med smutsigt vatten vilket medförde att radions knappenhet fick bytas ut. Kan detta påverka? Finns det delar om rattknapparna borde bytas ut??

  16. #76
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Vattenskador kan definitivt påverka. Ligger det och drar lite tjuvström i rattkontakterna, kanske inkapslat på fel sida i ett vattentätt kontaktdon, så kommer antagligen SID:en att gå igång. Det är möjligt att glapp kan ge samma problem, vet ej.

    Man bör byta alla delar som uppvisar tecken på vattenskador, de brukar inte sluta bra annars.

    Började problem i samband med detta?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63
    Tack för alla goda förslag och åsikter. Rattknapparna byts denna vecka (samt anslutningen vid rattstången). Installationsfirman har fått kopia av alla dessa åsikter och jag väntar på att de ska höra av sig med något. Fortsättning följer.

  18. #78
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Hur har det gått?


  19. #79
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63
    Hurra ! Stora tack till Puttel och Tipma2 och alla andra. Tipset om att interfacet mellan eftermarknadsradion och rattknapparna var boven stämmer nog. Rattknapparna har bytts vilket gjort att glappkontakterna (och ev krypströmmar) har försvunnit. Installationsfirman av radion fick kopia av vårt prat här på sidan och begrep direkt vad som skulle göras. Nu matas interfacet endast när tändningen är på. Lät kärran vila sig 8 dygn. Batterispänningen var då 12,40 V. Motorn startade omedelbart. Stannade motorn och bensinvärmaren fick gå 15 min för att stressa systemet ännu mera. Batterispänning 11,96 V efter 15 min när värmaren med egen bensinpump och cirkulationspump samt kupefläktar arbetade för fullt inkl tänd display. Motorn startade omedelbart igen. Gåtan är löst !

    6 användare gillar detta inlägg



  20. #80
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Vad roligt, då va jag inte ute och cyklade med interfacet.


Liknande ämnen

  1. LED H7 i helljuset på OG9-5 Dame Edna
    Av kIM0h i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-03-07, 12:05
  2. Rattknappar OG9-5 Dame Edna i en -02
    Av benilsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-18, 19:43
  3. Ljudsystem i OG9-5 -06/-10 Dame Edna
    Av Silverpilen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 22:56
  4. Nya OG9-5 Dame Edna är riktigt ful
    Av Lamer i forum Allmänt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •