Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 74

Ämne: Problem med självurladdning OG9-5

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 668
    Usch, byt verkstad. Men en idé är att du drar en kabel från plus på batteriet in till passagerarsidan nere vid golvet där du sätter ett extra batteri som du kan koppla in vid behov. Har du verkligen gjort ett korrekt belastningstest på batteriet med ett seriöst mätinstrument.

  2. #42
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    579
    Jag hade absolut inte velat ha en hjälpstartare med stora litiumjonbatterier i ett varmt motorrum då sådana batterier tål det dåligt och kan fatta eld.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 273
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jannes Visa inlägg
    Har med stort intresse läst om dessa Jumpstarters. Mitt problem är att batteriet kan vara urladdat efter någon vecka. Problemet har ventilerats här tidigare på Forumet och besök hos tre verkstäder inkl en bilelspecialist har inte löst problemet. Jag kan givetvis hantera och koppla hjälpstartare men inte min hustru. Hon får inte ens upp motorhuven p g a sjukdom. Helst skulle jag önska plats för ett extra batteri i motorrummet men det är nog omöjligt. Därför letar jag efter en kompakt hjälpstartare som kan monteras och plågas i motorrummet till en 9-5 og Aero -07. Finns det några tips?
    Jag skulle säga att dina problem inte rimligen kan bero på annat än att antingen har någon komponent gått sönder, eller så är något felkopplat. När den tömmer batteriet så snabbt så är det något som drar åtminstone 0,5A, och det borde inte vara särskilt omöjligt att hitta om man gör en ordentlig felsökning. (Effekten är så hög att det kanske t.o.m. går att hitta med en bra värmekamera).

    Saker som efterinstallerats är särskilt misstänkta, såsom stereo och värmare. Finns det annat eftermarknad som är inkopplat?

    (Och du vet förhoppningsvis att om man lämnar en ELM327 i OBD2-kontakten så håller den DICE upptagen så den inte stänger ner, vilket tömmer batteriet på några dagar.)

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #44
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 775
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Jag hade absolut inte velat ha en hjälpstartare med stora litiumjonbatterier i ett varmt motorrum då sådana batterier tål det dåligt och kan fatta eld.
    Tänkvärt. Man får väl välja en utan litiumbatterier då. Det finns ju. Eller placera den på ett tillräckligt kallt ställe.
    Senast redigerat av Mr.O den 2021-06-18 klockan 17:17.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    58
    Jag har återigen försökt lista ut varför batteriet ibland laddar ur på fem dagar. Först fakta: Av extrautrustning är bensinvärmaren urkopplad. Detsamma gäller larmet p g a reservdelsbrist. Eftermarknadsradion har fått en egen strömbrytare. Skillnaden är bara 10 mA. Matningen baklänges från rattknapparna är också åtgärdat. Nyligen konstaterades att förstärkaren AS3 under handskfacket är trasigt för högtalare höger bak men detta kan knappast inverka. Generatorn. tändningslåset är bytta. Batteriet, Tudor 77 Ah, är ca 1 år. Metoden är att koppla bort pluspolen och parallellkoppla en strömställare och en multimeter (har 2 nya). Slår på tändningen och slår av efter en stund. Då blir mätvärdet 500 mA. Efter en stund . ca30 min , finns det två alternativ. Antingen går allt ner till 20-50 mA och batteriet står sig bra efter en vecka. Eller så ligger värdet och pendlar 50-500 mA och efter en vecka är spänningen under 12V. (vid ett tillfälle nära 10V). Jag har omväxlande tagit bort säkring 8 eller 20 men utan mätbar skillnad. Om en dörr öppnas blir det 500 mA trots att strömställaren för innerbelysningen är frånkopplad. Det svåra verkar vara att strömstyrkan varierar trots att ingen utrustning aktiveras.

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 273
    Medlem#
    8758
    Hmm, är slutsteget rätt kopplat så det inte står på hela tiden? Har du kopplat ur det?

    Jag antar att dörrströmbrytaren väcker DICE, och det är antagligen den strömförbrukningen på 500 mA du ser.

    Det är möjligt att det du ser kan vara att något hindrar DICE från att somna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #47
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 775
    Medlem#
    ja
    Efter drygt 3år och mycket idogt arbete av TS, 3 verkstäder, samt 45 svar i denna tråd är problemet fortfarande inte löst. Jag försöker hjälpa till i felletandet genom att sammanfatta och analysera lite:
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Exakt vad har du mätt upp för att veta det? Hur du gjorde och mer i detalj hur variationerna ser ut, alltså. Speciellt över hur lång tid och hur snabba variationer. Många gånger finns ett mönster, även om man inte direkt ser det. Den kunskapen kan hjälpa för att analysera detta.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Något är konstigt. Antingen fattar jag inte eller så är beskrivningen otydlig...
    ...
    Visst kan man gissa och byta lite gamla komponenter mot nyare, det kan säkert funka, men GRFB-metoden brukar vara snabbast och billigast. Och tråkigast?
    GRFB = Gör Rätt Från Början
    1) hitta felet
    2) Laga det
    dvs mät så du vet vad som är fel.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Generellt sett är en tångamperemeter ett mycket bra hjälpmedel när man skall mäta strömmar eftersom man inte behöver koppla loss eller in saker hela tiden. (Ja, Biltema har...) Den kan enkelt mäta strömmen från generatorn. Samt oxo om det går tjuvström till generatorn i viloläget.
    Efter att ha läst igenom hela tråden igen konstaterar jag att detta är ett av de bästa tipsen. Det är troligen det näst bästa efter GRFB.
    Citat Ursprungligen postat av jannes Visa inlägg
    Strömuttagen vid avstängd motor och efter ca 1 timmas vilotid har mätts på 3 olika sätt 1. Över batteri med låsta dörrar, larm. 2. Över huvudsäkringarna i motorrummet 3. över säkringarna till vänster vid förardörren med öppen dörr och avslagen innerbelysning. Resultat 1: Pendlar från 25 mA till ca 250 mA utan att röra bilen. 2: När huvudsäkringarna 4 och 5 är urdragna ingen mätbar ström. 3: säkring 8 upp till ca 130 mA och säkring 20 ca 100 mA.
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Resultatet fra måling #1 kunne indikere at dette med hvilestrøm ikke er så galt. Litt avhengig av hvilken årsmodell dette gjelder, skal hvilestrømmen ligge på 16-20 mA etter 105 minutter. Så vil den med jevne mellomrom øke et øyeblikk når styreenheter våkner opp.
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Hvordan er målingene utført: med multimeter i serie, over sikringer/batteri (ikke i serie) eller med tangamperemeter?
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Hej, skaffa en tångamperemeter som kan mäta likström. Sätt tångamperemetern runt den grova av dom tre röda kablarna från +batteriskon. Om generatorn är boven så finns det en tjuvström på den grova kabeln. Den grova går först till startmotorn och sedan vidare till generatorn. Finns det 1-3A tjuvström kan det vara trasig diod eller fel på rotorlindningen i generatorn. Koppla i så fall bort kabeln från generatorn och mät igen om belastningen försvann för att utesluta startmotorn.
    Som sagt. Den metod som hittills använts för att mäta ström har ännu inte hittat felet. Troligen på grund av att man ännu inte mätt på den kabel genom vilken tjuvströmmen försvinner.
    Citat Ursprungligen postat av jannes Visa inlägg
    Mätning över batteripolerna har inte skett med tångampermätare utan med multimeter utan att först bryta kretsen. En gång har jag prövat med en ny tångamperemätare men det gav inget nytt.
    Grundproblemet enligt de tre verkstäderna att efter insomningen varierar värdet på ett sätt som de inte kan förklara.
    Fördelen med tångamperemeter är att det sekundsnabbt kan flyttas när man vill mäta strömmen i olika kablar. Eftersom man inte behöver göra några elektriska kopplingar för att mäta. Detta är extremt tidsbesparande när man letar tjuvströmmar.

    För övrigt: Verkstäderna har fel. Grundproblemet är att hitta KOMPONENTEN som drar tjuvström. Först därefter kan man fokusera varför den beter sig som den gör. Hittills har varken felorsaken eller komponenten som är felaktig identifierats. Trots en massa mer eller mindre sannolika ideer och därpå följande utbyten av komponenter. Utan att först med säkerhet vetat att de var felaktiga. Eftersom felet kvarstår har rimligen alla utbytta komponenter varit felfria. Eller drabbats av följdfel.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det låter trist att tre verkstäder gav upp innan de hittat orsaken. För det är rimligen bara att sätta igång att koppla ur förbrukare till man hittat vad som drar ström.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle säga att dina problem inte rimligen kan bero på annat än att antingen har någon komponent gått sönder, eller så är något felkopplat. När den tömmer batteriet så snabbt så är det något som drar åtminstone 0,5A, och det borde inte vara särskilt omöjligt att hitta om man gör en ordentlig felsökning. (Effekten är så hög att det kanske t.o.m. går att hitta med en bra värmekamera).
    Att tre verkstäder inte hittat felet är anmärkningsvärt. Tångamperemeter och/eller värmekamera kan användas för att hitta vart tjuvströmmen tar vägen. Att koppla i och ur förbrukare fungerar ofta, men är väldigt mycket mer tidskrävande. Dessutom är det generellt sett alltid en god ide att inte ändra på ett system man mäter på, speciellt inte när man har med intermittenta felsymptom att göra.
    Citat Ursprungligen postat av jannes Visa inlägg
    Jag har återigen försökt lista ut varför batteriet ibland laddar ur på fem dagar. Först fakta: Av extrautrustning är bensinvärmaren urkopplad. Detsamma gäller larmet p g a reservdelsbrist. Eftermarknadsradion har fått en egen strömbrytare. Skillnaden är bara 10 mA. Matningen baklänges från rattknapparna är också åtgärdat. Nyligen konstaterades att förstärkaren AS3 under handskfacket är trasigt för högtalare höger bak men detta kan knappast inverka. Generatorn. tändningslåset är bytta. Batteriet, Tudor 77 Ah, är ca 1 år. Metoden är att koppla bort pluspolen och parallellkoppla en strömställare och en multimeter (har 2 nya). Slår på tändningen och slår av efter en stund. Då blir mätvärdet 500 mA. Efter en stund . ca30 min , finns det två alternativ. Antingen går allt ner till 20-50 mA och batteriet står sig bra efter en vecka. Eller så ligger värdet och pendlar 50-500 mA och efter en vecka är spänningen under 12V. (vid ett tillfälle nära 10V). Jag har omväxlande tagit bort säkring 8 eller 20 men utan mätbar skillnad. Om en dörr öppnas blir det 500 mA trots att strömställaren för innerbelysningen är frånkopplad. Det svåra verkar vara att strömstyrkan varierar trots att ingen utrustning aktiveras.
    Vilket elände du har drabbats av. Pust!
    Som jag ser det har du jobbat systematiskt men ändå inte hittat felet. Jag vidhåller "att mäta är att veta" och att man knappast kommer vidare utan att övergå till att mäta med tångamperemeter. Bäst är att ha två styck, så man samtidigt kan mäta ingående och utgående ström för se vart strömmen tar vägen. Samt att upptäcka om det försvinner lite ström "på vägen". Sätt en på batteriets plus. Och när det går "500mA" mät med den andra om "500mA" samtidigt finns någon annan stans. Bara att "följa med strömmen" till den felaktiga komponenten.

    Sedan vill jag inte vara taskig. De allra flesta har någon gång tänkt något i stil med "men detta kan knappast inverka" och sedan kollat allt annat. För att till slut inse att "det som inte kan vara fel" faktiskt visst kan vara fel. Jag har gjort det mer än en gång. Mitt råd är att kolla vilken ström AS3 förstärkaren drar. Du säger ju att den är trasig... Men vi söker ju något trasigt!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 812
    Har börjat titta på min 9-5 -06 som också laddar ur på 5 dagar.
    Efter 105 min låg förbrukningen på 80mA och när jag ryckte säkring 8
    gick den ner till under 20mA som är OK.

    Säkring 8 ska tydligen vara kopplade till
    453 Cirkulations Pump
    541 SID
    628 DICE
    630 SPA

    Men du hade ryckt säkring 8 utan någon förbättring ?

    Har själv skaffat en hjälpstartare och kopplat in den i cigg.uttaget vid baksätet.
    och redan nyttjad 2 ggr
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 273
    Medlem#
    8758
    Rattknapparna som håller SID vaken kanske? Om det nu inte är DICE, men jag tror den drar mer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 812
    Blir inte riktigt klok på Säkring 8 och dess beteende...
    Jag har uteslutit mina LED rattknappar (bytt till vanliga) och kopplat bort rattstyrningen
    till stereon också.

    När det fungerar så går strömmen ner till 2mA efter ca 45 sek när man larmat och låst.
    Men plötsligt kan den envisas med att dra 50 alt. 70 mA och inte somna efter 1 min
    När det fungerar och man rycker säkring 8 och kopplar in igen så hamnar den i förbrukning också.
    Så allt verkar var störnings känsligt så att den inte somnar när den väl ha vaknat, frågan om det är SIDen eller
    Valeo SPAn kanske (någon utan SPA som vill testa ?. DICE kan väl också vara en kandidat...

    Sätter en tving på förardörren så att innerbelysningen mm. inte tänds
    (drar en jäkla massa ström som min multimeter precis klarar annars)
    Kopplar in multimetern istället för säkringen för att mäta strömmen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    58
    Säkring nr 8 spökar för mig: Efter stängd och låst bil har strömstyrkan efter ca 1 timme gått från 1.5 A till 240-250 mA. Tar jag sedan bort säkring nr 8 faller strömstyrkan efter en kort stund till 45-50 mA. Men sätter jag tillbaka säkringen blir det visserligen en liten topp med ca 80 mA men ligger därefter omkring 45-50 mA konstant men går inte tillbaka till 240-250 mA. Enligt instruktionsboken tar säkring nr 8 bagagerumslås, bagagerumsbelysning, dörrbelysning samt SID. Hur kan man felsöka vidare?

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    58
    Glömde fråga vad SID är och gör?

  13. #53
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    12120
    SID är informationsdisplayen i mitten av panelen (eller i hastighetsmätaren på 06+)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    58
    Men då är frågan hur ca 200 mA kan försvinna via SID när allt är avstängt?? Om det finns läckström via belysningarna mm borde väl urdragningen återgå när säkring 8 sätts tillbaka? Tacksam för goda råd!

  15. #55
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    5254
    stänger du dörrarna och låser när du mäter? eller håller du bara in givaren till belysningen?

    håller du bara in knappen så kan en tanke vara att även "klicka" låskistan till stängt läge oxå, har för mig att det sitter en microbrytare i låskistan.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    58
    Mätningen sker alltid med att förardörrens strömbrytare är avstängd med en tving som om dörren är stängd. Övriga dörrar är alltid stängda samt bakluckan. Motorhuven är alltid öppen men eftersom larmet är bortkopplat kan det inte ha någon betydelse. Flera gånger har jag provat med att innerbelysningen varit avstängd/eller glödlamporna/ledlamporna varit borttagna. Ingen skillnad. Mätningen sker alltid med låsta dörrar och aktiverat stöldskydd (ej larm, avaktiverat). Dessutom är mekanismen med nyckeln bytt.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 812
    Har du din rattstyrning bort kopplad under mätningarna ?
    (så att det inte är den som håller SID vaken)
    Knepiga är att man skulle helst vilja koppla bort enhet efter enhet som
    sitter på säkringen för att se vilken dt är som stökar.
    Men dom sitter ju inte direkt lättåtkomliga

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    58
    Rattstyrningen till radion är omkopplad och är inte aktiva när tändningen är från.. Dessutom är rattknapparna utbytta (samt rattcentrum). Jag tror inte radion är orsaken eftersom radion har fått en egen strömbrytare. Radio till eller från skiljer ca 5-10mA, mätt över batteriet.. Förstärkaren är trasig men säkringen för förstärkaren är inte inkopplad utan är troligen kopplad på säkringen för radio. Vill också nämna att mätningarna sker över batteripolerna ca en timme efter att motorn är avstängd. Efter att ha kopplat in mätutrustning mm vid batteriets poler aktiveras tändningen (utan att starta motorn) efter bekräftelse att datorn bekräftat OK tar jag ut nyckeln.
    Men är det verkligen så att rattknapparna håller SID vaken????

  19. #59
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    12120
    Bara några detaljer.

    "rattsyrningen till radion är omkopplad", vad innebär det ? en extra styrbox som konverterar till din radio ? ..En sån är ju isåfall högeligen misstänkt ?

    Sen har jag ingen aning om hur SID reagerar om den inte hittar rattknapparna (för det är SID som hanterar dessa) , men det låter kosntigt om den inte skulle somna pga det.

    Sen när du skriver "mätt över batteriet" antar jag att du menar i SERIE med batteriet ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    58
    Beklagar att jag inte var exakt. Rattknapparna och rattcentrum är bytta rent fysiskt p g a att det var glappkontakt och befarad risk för läckströmmar. Omkopplingen berodde på att rattknapparna tidigare var aktiva även när tändningen var avslagen. Radioinstallationsfirman kopplade bort denna "baklängesmatning". Men hur jag än mäter drar inte eftermarknadsradion mer än ca 5-10 mA. Dessutom är matningen till radion försedd med en egen strömbrytare. Om jag kopplar bort radion blir det samma resultat ändå. Naturligtvis sker en mätning i serie med batteriet. Men ingen har ännu kunnat förklara varför SID plötsligt kan dra 200 - 250 mA.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-30, 13:38
  2. [LÖST] Fönsterhissproblem NG9-3
    Av vmo_tt i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •