Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Problem med självurladdning OG9-5

Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jannes Visa inlägg
    Grundproblemet enligt de tre verkstäderna att efter insomningen varierar värdet på ett sätt som de inte kan förklara.
    Det låter trist att tre verkstäder gav upp innan de hittat orsaken. För det är rimligen bara att sätta igång att koppla ur förbrukare till man hittat vad som drar ström.

Om Timpa2 idé stämmer så bör variationera försvinna om man kopplar bort rattstyrningsadaptern från rattknapparna (om det är kopplat så) som tillhör Pioneer-stereon.

Det finns två olika sätt att koppla in rattstyrningsknappar på bilar med CAN-buss, antingen kopplar man sig på samma ledning som går till SID och gör samma avkodning som SID, eller så lyssnar man på CAN-bussen efter knapp-meddelanden. Den senare metoden är mer komplicerad (och normalt dyrare) men sammarbetar bättre med bilens system. Den förra metoden kan, om man inte ser upp, göra att SID:en ser spöktryckningar om denna nya adapter inte spänningsmatas på samma sätt som SID:en - jag antar att det var ungefär vad som hände för Timpa2.

Så, fråga din Pioneer-installatör om han tänkt på detta vid inkopplingen av rattknapparna.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Medlem#
    6866
    Citat Ursprungligen postat av jannes Visa inlägg
    Fråga till Puttel och övriga ang rattknapparna: Jag förstår inte förklaringen. Vad är egen "låda" och innebär detta att rattknapparna ligger med konstant matning eller inte samt i så fall vilken säkring eller plats i kretsen som i så fall borde brytas när radion är avstängd? I en av rattknapparna för volym är det lite dålig kontakt (trycka flera gånger) men det kan knappast betyda något
    Underhållsladdaren är en CTEK som ger över 14 V när batteriet är laddat. Jag kan inte tro att två batterier i rad har haft fabrikationsfel. Numera är underhållsladdaren bara inkopplad 3 tim per dygn via motorvärmartimern.
    Mätning över batteripolerna har inte skett med tångampermätare utan med multimeter utan att först bryta kretsen. En gång har jag prövat med en ny tångamperemätare men det gav inget nytt.
    Grundproblemet enligt de tre verkstäderna att efter insomningen varierar värdet på ett sätt som de inte kan förklara.
    Pilla ur radion och koppla ur enheten för rattstyrning sitter en dosa i tändsticksask storlek på isokontakterna och sätt ihop kontakterna utan den.

Tror att den behöver läggas över på tändningsström men kan inte garantera funktionen på den då. Har inte testat själv då jag inte har bilen kvar. Det är rådet jag kan ge för en snabb lösning. Sen kan det finnas andra problem men det löste mitt problem.

Hade bilen stod i två veckor och inga problem att starta det fanns bra med kräm i batteriet.

Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Detta är en mod 07. Under en av testerna var bla styrdonet och radion urkopplade helt. Då var urdragningen 0. Tyvärr har ingen verkstad förfogat över en registrerande utrustning över tid, d v s att registrering finns när någonting plötsligt börjar dra. dock minns jag svagt att någon sagt att "fordonsdatorn" tillfälligt vaknat till liv men gått ner efter en stund. Att rycka säkringar har gjorts under åtskilliga timmar utan hitta något. Fråga till Timpa 2 och övriga. Mellan vilka punkter är reläet inkopplat och hur är styrningen?? Det verkar vara kontaktproblem (oxidation) i rattkontakterna efter att en rekonditioneringsfirma "dränkt" både ratten och radion med smutsigt vatten vilket medförde att radions knappenhet fick bytas ut. Kan detta påverka? Finns det delar om rattknapparna borde bytas ut??

Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Vattenskador kan definitivt påverka. Ligger det och drar lite tjuvström i rattkontakterna, kanske inkapslat på fel sida i ett vattentätt kontaktdon, så kommer antagligen SID:en att gå igång. Det är möjligt att glapp kan ge samma problem, vet ej.

Man bör byta alla delar som uppvisar tecken på vattenskador, de brukar inte sluta bra annars.

Började problem i samband med detta?
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Tack för alla goda förslag och åsikter. Rattknapparna byts denna vecka (samt anslutningen vid rattstången). Installationsfirman har fått kopia av alla dessa åsikter och jag väntar på att de ska höra av sig med något. Fortsättning följer.

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Medlem#
    6866
    Hur har det gått?

Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Hurra ! Stora tack till Puttel och Tipma2 och alla andra. Tipset om att interfacet mellan eftermarknadsradion och rattknapparna var boven stämmer nog. Rattknapparna har bytts vilket gjort att glappkontakterna (och ev krypströmmar) har försvunnit. Installationsfirman av radion fick kopia av vårt prat här på sidan och begrep direkt vad som skulle göras. Nu matas interfacet endast när tändningen är på. Lät kärran vila sig 8 dygn. Batterispänningen var då 12,40 V. Motorn startade omedelbart. Stannade motorn och bensinvärmaren fick gå 15 min för att stressa systemet ännu mera. Batterispänning 11,96 V efter 15 min när värmaren med egen bensinpump och cirkulationspump samt kupefläktar arbetade för fullt inkl tänd display. Motorn startade omedelbart igen. Gåtan är löst !

5 användare gillar detta inlägg

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Medlem#
    6866
    Vad roligt, då va jag inte ute och cyklade med interfacet.

Liknande ämnen

1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-30, 13:38
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-03-29, 21:25
  3. Saab 9-3 2004 1,8SS - Nyckel lås problem och start problem.
    Av Dell-Net i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 21:16
  4. Problem med steg 1 (9000 2.0t) fortfarande problem
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 20:30
  5. Problem med blinkers Saab 9000 *löst* Nytt problem
    Av Rum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 15:16

Behörigheter för att posta