Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Problem med självurladdning OG9-5

  1. #21
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 495
    Medlem#
    ja
    Hur det är kopplat i din bil vet nog ingen, vad det verkar. Det behöver inte vara lika i alla likadana bilar med samma Pioneer...
    Så det är väl samma svar igen: bara att mäta vad Pioneer drar i vila.
    Men rattstyrningen kan ju iofs matas separat.
    Förutom det normala att Pioneer vill ha permanent spänning samt spänning med tändning påslagen (brukar vara gul och röd kabel)
    Alla kan ju dra ström...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    542
    Medlem#
    6866
    Eftersom rattknapparna styrs genom en egen låda och den får ström via isokontakten så har du med största sannolikhet svaret där.


  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    353
    Medlem#
    -
    Hej, skaffa en tångamperemeter som kan mäta likström. Sätt tångamperemetern runt den grova av dom tre röda kablarna från +batteriskon. Om generatorn är boven så finns det en tjuvström på den grova kabeln. Den grova går först till startmotorn och sedan vidare till generatorn. Finns det 1-3A tjuvström kan det vara trasig diod eller fel på rotorlindningen i generatorn. Koppla i så fall bort kabeln från generatorn och mät igen om belastningen försvann för att utesluta startmotorn.

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 631
    Många batterier mår väldigt dåligt när dom faller under 12v, vilket ofta gör att dom försämras väldigt fort.
    Dom flesta moderna laddare med "switchteknik" saknar amperemätare vilket enl. mig är helt förkastligt.
    Fördelen med en amperemätare är att man med ett urladdat batteri kan se hur mycket ström batteriet tar åt sig och även hålla koll på hur länge detta sker.
    Ett dåligt batteri med för hög inre resistans kommer väldigt fort upp i rätt spänning.
    Med lite mattelektion så kan man fort räkna ut hur lång tid det ska ta att ladda upp ett helt urladdat batteri.
    Det är fullt möjligt att det finns något fel på TS bil men samtidigt kan man ha otur med ett fabriksdåligt batteri samt ett annat batteri som varit urladdat för länge och tagit skada.
    Mitt tips är att ladda upp batteriet och sedan koppla bort det från bilen t.ex 5dagar och sedan koppla tillbaka för att se om det verkar ok.
    Kolla även batteriladdaren så den drar ner spänningen till ca 13.6 när batteriet är uppladdat, om den fortsätter att ladda över 14v så kommer den att långsamt förstöra batteriet.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    38
    Fråga till Puttel och övriga ang rattknapparna: Jag förstår inte förklaringen. Vad är egen "låda" och innebär detta att rattknapparna ligger med konstant matning eller inte samt i så fall vilken säkring eller plats i kretsen som i så fall borde brytas när radion är avstängd? I en av rattknapparna för volym är det lite dålig kontakt (trycka flera gånger) men det kan knappast betyda något
    Underhållsladdaren är en CTEK som ger över 14 V när batteriet är laddat. Jag kan inte tro att två batterier i rad har haft fabrikationsfel. Numera är underhållsladdaren bara inkopplad 3 tim per dygn via motorvärmartimern.
    Mätning över batteripolerna har inte skett med tångampermätare utan med multimeter utan att först bryta kretsen. En gång har jag prövat med en ny tångamperemätare men det gav inget nytt.
    Grundproblemet enligt de tre verkstäderna att efter insomningen varierar värdet på ett sätt som de inte kan förklara.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 736
    Citat Ursprungligen postat av Puttel Visa inlägg
    Jag hade samma problem på min 9-5 och när jag satte tillbaka originalradion så försvann problemet. I min satt en rattstyrningsinterface som jag misstänker låg aktiv hela tiden och höll bilen "vaken" då jag misstänker den lådan gick på direktström. Kan vara en bov i detta fall.
    På min -06 så kan rattstyrningen hålla SID vaken. Jag fick koppla in ett relä för att inte störa SID.
    Det är funktionen att man kan ställa in språk och enhet i >06 med set knappen efter att tändningen är avslagen
    som skapade mitt problem.
    Den funktionen finns inte på og95 innan 06 vad jag vet.
    Så om bilen är >06 och med "ny" installerad stereo med rattstyrning kan man misstänka det.

  7. #27
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 978
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jannes Visa inlägg
    Grundproblemet enligt de tre verkstäderna att efter insomningen varierar värdet på ett sätt som de inte kan förklara.
    Det låter trist att tre verkstäder gav upp innan de hittat orsaken. För det är rimligen bara att sätta igång att koppla ur förbrukare till man hittat vad som drar ström.

    Om Timpa2 idé stämmer så bör variationera försvinna om man kopplar bort rattstyrningsadaptern från rattknapparna (om det är kopplat så) som tillhör Pioneer-stereon.

    Det finns två olika sätt att koppla in rattstyrningsknappar på bilar med CAN-buss, antingen kopplar man sig på samma ledning som går till SID och gör samma avkodning som SID, eller så lyssnar man på CAN-bussen efter knapp-meddelanden. Den senare metoden är mer komplicerad (och normalt dyrare) men sammarbetar bättre med bilens system. Den förra metoden kan, om man inte ser upp, göra att SID:en ser spöktryckningar om denna nya adapter inte spänningsmatas på samma sätt som SID:en - jag antar att det var ungefär vad som hände för Timpa2.

    Så, fråga din Pioneer-installatör om han tänkt på detta vid inkopplingen av rattknapparna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    542
    Medlem#
    6866
    Citat Ursprungligen postat av jannes Visa inlägg
    Fråga till Puttel och övriga ang rattknapparna: Jag förstår inte förklaringen. Vad är egen "låda" och innebär detta att rattknapparna ligger med konstant matning eller inte samt i så fall vilken säkring eller plats i kretsen som i så fall borde brytas när radion är avstängd? I en av rattknapparna för volym är det lite dålig kontakt (trycka flera gånger) men det kan knappast betyda något
    Underhållsladdaren är en CTEK som ger över 14 V när batteriet är laddat. Jag kan inte tro att två batterier i rad har haft fabrikationsfel. Numera är underhållsladdaren bara inkopplad 3 tim per dygn via motorvärmartimern.
    Mätning över batteripolerna har inte skett med tångampermätare utan med multimeter utan att först bryta kretsen. En gång har jag prövat med en ny tångamperemätare men det gav inget nytt.
    Grundproblemet enligt de tre verkstäderna att efter insomningen varierar värdet på ett sätt som de inte kan förklara.
    Pilla ur radion och koppla ur enheten för rattstyrning sitter en dosa i tändsticksask storlek på isokontakterna och sätt ihop kontakterna utan den.

    Tror att den behöver läggas över på tändningsström men kan inte garantera funktionen på den då. Har inte testat själv då jag inte har bilen kvar. Det är rådet jag kan ge för en snabb lösning. Sen kan det finnas andra problem men det löste mitt problem.

    Hade bilen stod i två veckor och inga problem att starta det fanns bra med kräm i batteriet.


  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    38
    Detta är en mod 07. Under en av testerna var bla styrdonet och radion urkopplade helt. Då var urdragningen 0. Tyvärr har ingen verkstad förfogat över en registrerande utrustning över tid, d v s att registrering finns när någonting plötsligt börjar dra. dock minns jag svagt att någon sagt att "fordonsdatorn" tillfälligt vaknat till liv men gått ner efter en stund. Att rycka säkringar har gjorts under åtskilliga timmar utan hitta något. Fråga till Timpa 2 och övriga. Mellan vilka punkter är reläet inkopplat och hur är styrningen?? Det verkar vara kontaktproblem (oxidation) i rattkontakterna efter att en rekonditioneringsfirma "dränkt" både ratten och radion med smutsigt vatten vilket medförde att radions knappenhet fick bytas ut. Kan detta påverka? Finns det delar om rattknapparna borde bytas ut??

  10. #30
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 978
    Medlem#
    8758
    Vattenskador kan definitivt påverka. Ligger det och drar lite tjuvström i rattkontakterna, kanske inkapslat på fel sida i ett vattentätt kontaktdon, så kommer antagligen SID:en att gå igång. Det är möjligt att glapp kan ge samma problem, vet ej.

    Man bör byta alla delar som uppvisar tecken på vattenskador, de brukar inte sluta bra annars.

    Började problem i samband med detta?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    38
    Tack för alla goda förslag och åsikter. Rattknapparna byts denna vecka (samt anslutningen vid rattstången). Installationsfirman har fått kopia av alla dessa åsikter och jag väntar på att de ska höra av sig med något. Fortsättning följer.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    542
    Medlem#
    6866
    Hur har det gått?


  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    38
    Hurra ! Stora tack till Puttel och Tipma2 och alla andra. Tipset om att interfacet mellan eftermarknadsradion och rattknapparna var boven stämmer nog. Rattknapparna har bytts vilket gjort att glappkontakterna (och ev krypströmmar) har försvunnit. Installationsfirman av radion fick kopia av vårt prat här på sidan och begrep direkt vad som skulle göras. Nu matas interfacet endast när tändningen är på. Lät kärran vila sig 8 dygn. Batterispänningen var då 12,40 V. Motorn startade omedelbart. Stannade motorn och bensinvärmaren fick gå 15 min för att stressa systemet ännu mera. Batterispänning 11,96 V efter 15 min när värmaren med egen bensinpump och cirkulationspump samt kupefläktar arbetade för fullt inkl tänd display. Motorn startade omedelbart igen. Gåtan är löst !

    5 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    542
    Medlem#
    6866
    Vad roligt, då va jag inte ute och cyklade med interfacet.


  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    38

    Självurladdning samt att bensinvärmaren startar när motorn startar mm

    På forumet finns massa berättelser om självurladdning og 9-5 och alla mer eller mindre lyckade försök att hitta felet/felen. Innan ni svarar på min fråga nedan v g läs först tråden "Problem med självurladdning og 9-5".
    Frågan flyttad till ursprunglig tråd får att hålla samman hela historien /Moderator.

    Mycket kortfattat har självurladdningen kollats av tre verkstäder varav en elspecialist. Orsaken till självurladdningen kan ha varit - men behöver inte ha varit - en inte korrekt kopplad eftermarknadsradio och allt var bra under sommaren. Men nu under kalla årstiden har problemen återkommit, efter ca 3-4 dagar startvägran. Följande har bytts: Generator, batteri 3 gånger (Tudor 77A), tändningslås, rattkontakter med rattcentrum, batteriklämmor o s v. Jag kör sällan snuttekörningar utan normalt 2x45 minuter de dagar bilen används. Under vintern finns en 10 A underhållsladdare kopplad till motorvärmaren. Nu till det konstiga: När jag startar bilen (kallstart) startar även bensinvärmaren (Webasto, återförsäljarmonterad vid leverans) utan att jag tryckt på fjärrkontrollen. Om jag kör länge händer inget men om jag kör 5-10 min går värmaren när motorn stängs av!! Dessutom visar display under körning att värmaren är på trots att den inte är aktiv (även efter flera timmar). Detta hände under våren och släcktes med Tech 2 av verkstaden. Det knäppa nu är att när motorn går visas Värmare On men om motorn stängs av visas Värmare Off trots att värmaren inte arbetar!!! Jag trycker många gånger på reset men ingen förändring. Så äntligen till min fråga: Varför startar bensinvärmaren när motorn startas (kall)?? Varför visas Värmare On när den bevisligen inte arbetar? Jag har givetvis kollat att jag inte samtidigt tryckt på fjärrkontrollen!

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    808
    Jag har aldrig haft nån bränslevärmare själv, men tillåts jag spekulera så är det ju vanligt på dieslar att värmaren automatiskt går på vid en viss temp för att få upp tempen/få upp nån typ av temp snabbare. Kan det vara en inbyggd funktion som är aktiv? Låter ju märkligt att den skulle gå efter bilen stannat då iof, men att den går kanske bara är att fläkten fortfarande är aktiv för att kyla värmaren och inget konstigt.

    Har du testat att rycka säkringen till värmaren någon vecka och köra helt utan den?

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-30, 13:38
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-01-28, 15:14
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 19:34
  4. Laddtryckfrågor/Problem 9-5 2.0ltt -98 *LÖST* Mer problem..
    Av Hardstyler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •