Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Läderrengöring av ratt - surt (pH<7) eller basiskt (pH>7) lösningsmedel?

  1. #1

    Läderrengöring av ratt - surt (pH<7) eller basiskt (pH>7) lösningsmedel?

    Har införskaffat Hagmans interiör- och textilrengöring (http://www.hagmans.se/sv/fordonsvard...goring-05-l/): "Användningsområde: Hagmans Textil- & Interiörrengöring kan användas för rengöring och rekonditionering av instrumentbräda, mittkonsol, dörrsidor, mugghållare, ratt, bagageutrymme och plastpaneler i bilen." Även i Biltemas lädervårdskit (https://www.biltema.se/bilvard/biltv...kit-2000031055) har rengöringsmedlet ett basiskt pH (8.5-9-5).

    Såg denna video: https://www.youtube.com/watch?v=ukIuqk8noyk där det tydligt framgår att surt (pH=5) rengöringsmedel skall användas.

    Någon som kan delge sin erfarenhet/kunskap i området? Tack på förhand.
    Senast redigerat av turbo4ever den 2020-01-19 klockan 07:00.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Jag är ingen expert på detta.

    Men i min värld är läder läder och skinn skinn. Dvs. funkar något på skor, skinnkläder, seldon?, sadlar? och skinnmöbler lär det fungera i bilen.

    En video som behöver 5 minuter och X reklampauser och räknar upp 10 produkter (man kan köpa) innan den kommer till saken tänker jag inte lägga mer tid än så på.

    Vilken pH olika produkter har är inget jag har hört någon annan ta upp. Jag tycker inte videon är trovärdig. Bara en sådan sak som borsten han använder. Verkar väldigt mycket sämre än en trasa eller svamp! Normalt tvättar man väl läder/skinn med tvål. Tvål brukar vara basiskt.

    Biltemas lädervårdskit funkar säkert utmärkt. Ikea har fö bra och billiga produkter till skinnmöbler...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 337
    Galltvål o vatten med snällt gnuggande med en snäll svamp. Har fungerat super på i princip alla ytor i bilen. Tog blått bläck ifrån en pilotinredning på en 9000 för några år sen o sen dess har jag varit såld på den produkten. Finns flytande och fast form. Jag föredrar den flytande, lätt o blanda i en sprayflaska.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    409
    Medlem#
    -
    Mildare rengöringsmedel exempelvisvis tvål och vatten kan du ta utan problem. För att förstå hur skinnratten är infärgad från början så kan jag beskriva!

    Färgat skinn i bilar är ingen magisk genomfärgning som man kanske tror. Man kan tro att skinnet är djupt infärgat och mottagligt för allt vad man ytterligare råkar spilla ut på det! men det är faktiskt målat med en färg ovanpå lädret. Sedan är det en genomskinlig 2-komponent topfinish ovanpå basfärgen. Det är alltså precis som lacken på bilen, en basfärg först på skinnet och en klarlack överst. Är samma lika med läderrattar, skinnstolar mm. konstläder eller äkta skinn så är lädret "målat." På konstläder brukar man ha en häftprimer före basfärgen för att det ska fästa lite bättre.

    Färgningen ligger målad ovanpå lädret alltså, det är inte genomfärgat på ngt sätt.

    Omfärgning av en gammal skinnklädsel eller en skinnratt går till så här. Man tvättar ratten/stolen först med thinner och en schotchbrite eller en slipduk och tvättar/gnuggar klädseln ordentligt med lösningsmedlet. Då löser thinner upp topfinishen och lite av det svarta färglagret på ratten eller stolen. Man gnuggar bort rätt mycket av gamla färgen och lädrets ljusare yta börjar synas igenom här och där och det får räcka. Efter det slipning av ytan med fint slippapper, fyller igen ev. skador på lädret med läderspackel osv. och lagar sömmar och hål eventuellt. Sedan en sista tvätt med isopropylalkohol/ren sprit för att ta bort eventuella sista fettrester. Sen är det färgning/målning med en skumsvamp för att gnugga in färgen i sömmarna och yttre porer, detta steg blir lite flammigt. Avslutas med färgspruta för att få jämn färgtäckning. Sist en topfinish ovanpå det som man sprutar ca 3 lager med sprutpistol. Topfinishen kan man blanda allt från matt till helblank. Det är fullt möjligt att byta kulör på en skinnklädsel om man skulle vilja.

    Thinner eller lösningsmedel går alltså inte!

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Jag har ett minne av att man skulle kunna använda "rätt" lösningsmedel för att lösa upp intilliggande färg och låta den hjälpa till att täcka små repor och skador. Då skulle man alltså garanterat få rätt kulör. Är det thinner man använder då? Eller kommer jag ihåg fel?

    En annan sak skulle man kunna färga om bilens klädsel i samma kulör som lacken på utsidan? Dvs en Cosmic Blue, Laser red eller Scarabégrön klädsel?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Alkohol kan funka om ratten är för skitig/äcklig, men jag brukar försöka använda vanlig handtvål och tvätta med händerna bara, sen när den torkat smörjer jag in ratten med handkräm

    Största anledningen tilldet är att det är trevligare att få handkräm på händerna än annat fett när man rattar bilen sen

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Tvål och vatten tar bort mycket, galltvål desto mer. Jag gjorde ren en småsunkig skinninredning inkl skinnratt i en bil med hjälp av ångtvätten och det är nåt som jag gillar. Inte för hetsigt eller gå för nära men ta om flera gånger med torkning av microfiber trasa och det blir fantastiskt resultat. Smuts, kladd, svett, kaffe, glass, grus,...allt lossnar och följer med trasan. Sen kan du kanske se att delar av original yta på vissa ställen är utsliten och att det som kommer fram är rent men har en annan färg/yta. Hellre det när man sett allt som finns där i upplöst form

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag har på vissa inredningar gått på med melaminsvamp och testat lite olika medel men konstigt nog så funkar målartvätt på sprayflaska bra.

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Nej, jag skall inte fråga hur man kommer på iden att prova att spraya målartvätt på en skinninredning.. .

    Men vill gärna veta vad det är mera exakt för målartrvätt du använde.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10

  11. #11
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Bra guide som också visar hur mycket otrevligt det sitter i ratten även på välskötta nyare bilar. Man kan ju ta medel som det han visade men för mig blir det ångtvätt. Vatten är ett ofarligt medel som man kan dricka samtidigt som det i ångform rengör och dödar allt.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Betänk dock, att om man har "premiumskinn", vilket var ett tillval från 2008 (og9-5, ng9-3 och ng9-5) så har det hela en lite annorlunda uppbyggnad då detta faktiskt är genomfärgat!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Svenska Ekol tillverkar denna Lädervårdsserie.. https://www.biltema.se/fritid/hast/h...rie-2000018766
    PH runt 9 ..Hmm var tog läderoljan vägen ur deras sortiment?
    Den finns annars på flaska i hästbutiker samt samma läderrengöring: https://www.hooks.se/hast/skotsel-va...dertval-ekol-1

    Ekol är bäst när det gäller slitstyrka enligt svenska militärens tester.

    - - - Uppdaterad - - -

    Svenska Ekol tillverkar denna Lädervårdsserie.. https://www.biltema.se/fritid/hast/hastskotsel/ladervardsserie-2000018766
    PH runt 9 ..Hmm var tog läderoljan vägen ur deras sortiment?
    Den finns annars på flaska i hästbutiker samt samma läderrengöring: https://www.hooks.se/hast/skotsel-vard/materialvard/ladertval-ekol-1

    Ekol är bäst när det gäller slitstyrka enligt svenska militärens tester.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Galltvål o vatten med snällt gnuggande med en snäll svamp. Har fungerat super på i princip alla ytor i bilen.
    Tack för tipset. Köpte en hård galltvål och fick ett fint resultat på läderratten med lite ljummet vatten och mjuk svamp. Skall även prova rengöringen på premiumläderinredningen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •