Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Växellådeproblem och ny trim OG9-5 2,3T -04

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266

    Växellådeproblem och ny trim OG9-5 2,3T -04

    Jag har en längre tid haft problem med växellådan på min Saab 9-5 2.3T -04 och jag har äntligen kommit fram till en lösning. Kommer att byta både växellåda och koppling, och har fått priset 16.500kr. Är det dyrt?

    Backväxeln går inte i annat än att jag rullar lite bakåt med bilen. Rullar jag bara lite bakåt får jag i backen och ur nyckeln. En begagnad växellåda kändes aldrig aktuellt. Det blir en ny låda och koppling.

    Bilen har i ursprunget 220hk, men är mappad till 270hk. Skulle vilja ha 320-350hk i den. Vad krävs för det? Kraftigare Turbo så klart, Intercooler, mm. Bilen har rullat 22tusen mil.

    Tips och idéer?

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Ingår ny låda och koppling i priset skulle jag säga att det är ett mycket bra pris.

    Ska du över 300hk på en B235 motor så är det nya kolvar som gäller vilket gör att priset sticker iväg (om du inte gör det själv). Utöver nya kolvar behöver du som du var inne på en större turbo, intercooler, 3" avgassystem från turbon och större spridare (om du inte redan har dessa två)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Jo, det är ny låda och koppling. Det är från Saab Parts. Kvalitet!?

    Var länge inne på att trimma min 9-3 1.8t -10 till 350hk, men har skippat det än så länge. Vill prioritera min ”favvo-bil” 9-5. Bilen har gått 22tusen mil och säkerligen snart dags att byta turbo. Har rejält avgassystem inkl downpipe på den.

    Skulle vilja ha smidda kolvar, men vet inte hur jag byter. Och mina kontakter hör inte av sig :-((
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2020-01-17 klockan 21:57.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    Jo, det är ny låda och koppling. Det är från Saab Parts. Kvalitet!?

    Var länge inne på att trimma min 9-3 1.8t -10 till 350hk, men har skippat det än så länge. Vill prioritera min ”favvo-bil” 9-5. Bilen har gått 22tusen mil och säkerligen snart dags att byta turbo. Har rejält avgassystem inkl downpipe på den.

    Skulle vilja ha smidda kolvar, men vet inte hur jag byter.
    Lika bra köpa färdig bil för 25K eller motor från bilstrup

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    För marginal så vill man nog ha något annat än en standard aerokoppling.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Skit, jag var ”lite” sur igår kväll pga diverse andra problem. Ibland kommer allt på en gång. Hoppas det inte märktes för mycket :-( och det var inte någon här som åsyftades!

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    För marginal så vill man nog ha något annat än en standard aerokoppling.

    Mvh
    Föreslaget pris gäller just en Aero-koppling. Ingen tid är beställd än.. Vad finns det för bättre kopplingar och var hittar jag dem och behöver jag också bättre växellåda än Aero-standard? Skulle vilja ha dessa delar nya. Är det samma anslutningar på dessa som originalen och bara montera? Tänker på om verkstaden klarar det..

    Har näst intill skippat tanken på att trimma min 9-3. Det kom annat i vägen och nu tänker jag som så att det är bättre att trimma min 9-5 istället, då jag ändå håller på med den. 320-350hk vore grymt.

    Starkare turbo, smidda kolvar, intercooler, mm mm ... Vad klarar nuvarande avgassystem, Hyvens? Och klarar motorblocket det utan att spricka? Bilen har gått 22tusen mil och förr eller senare lägger turbon av. Nu är det läge att förändra och förbättra, för att åtgärda sakerna innan de går sönder.

    När jag ändå åtgärdar koppling och växellåda vill jag inte få för ”klena” saker. Vill ha den där marginalen.
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2020-01-18 klockan 20:47.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Nu har jag tagit råd från vänner och även sökt efter både information och produkter på nätet. Det jag troligen vill ha är en koppling som klarar 550Nm, för att vara på den säkra sidan. Har kombinerat några produkter, som;

    -Aero tryckplatta
    https://shop.klracing.se/sv/artiklar...s-240mm-2.html

    -Fjädrande sinterlamell
    https://shop.klracing.se/sv/artiklar...mm-6-puck.html

    Vad klarar denna kombination för Nm och funkar det ihop!?

    Å andra sidan har jag tittat på en ”Tryckplatta Sachs 793” som ska klara 570Nm med en Sinterlamell.

    https://www.streetperformance.se/pro...s-793-saab-9-5

    Uff, men vad tycker ni!?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Det blev till slut ny växellåda och med ny koppling, modell Aero. Trimmar den inte mer än vad det är för tillfället och tror detta alternativ passar bra. Bilen är på verkstad nu och jag hoppas på det bästa.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    Det blev till slut ny växellåda och med ny koppling, modell Aero. Trimmar den inte mer än vad det är för tillfället och tror detta alternativ passar bra. Bilen är på verkstad nu och jag hoppas på det bästa.
    Vilken beteckning (art nr) var det på den gamla respektive är det på den nya växellådan? Är det en helt ny växellåda eller så kallad fabriksrenoverad?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Vilken beteckning (art nr) var det på den gamla respektive är det på den nya växellådan? Är det en helt ny växellåda eller så kallad fabriksrenoverad?
    Köpte helt ny koppling och växellåda. Hanssons Bil i Alingsås fixade det och beställde från Saabparts. 16.500kr.
    Min motorbeteckning har väl L, men de satte dit R.

    Dock är fronten ganska så ful med de där dimljusen.. Dimljusen är katastrof...!! Känner en kille som har passande Aerofront att sälja och jag känner en annan som kan lackera om den. Funderar på saken.
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2020-02-20 klockan 21:48.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

Liknande ämnen

  1. växellådeproblem 95
    Av Paje i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 23:41
  2. Växellådeproblem på 9-5 -98
    Av lohman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 09:24
  3. SAAB 95 -99 Växellådeproblem
    Av Lancio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 16:32
  4. Ännu ett 9-5 växellådeproblem
    Av Fosson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •