Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Trasigt Kupefläkt/motstånd/spjällmotor NG9-3 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Trasigt Kupefläkt/motstånd/spjällmotor NG9-3 -04

    Hej!

    Har precis plockat ur Kupéfläkten, fläktmotståndet och spjällmotorn ur min Ng9-3 -04.
    Fläkten hade dött helt och undrar om man kan mäta sig fram om det är den eller motståndet som är trasigt?
    Spjällmotorn tuggar över när den har nått max reglering och står och tuggar över.(kommer högt tickande ljud)

    Går det som sagt att mäta sig fram på fläkt och motstånd så man vet vad som behövs bytas?
    Kontakten mellan fläkt och motstånd är väldigt ärgat och oxiderat kan man säga också.

    Mvh Martin

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Har du några felkoder?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Martinno Visa inlägg
    - Går det som sagt att mäta sig fram på fläkt och motstånd så man vet vad som behövs bytas?
    Motstanden i viftemotoren skal være 0,4-0,5 ohm. Hva motstanden i "spjällmotorn" er, beror på om dette er den for resirkulasjonsspjeldet eller én av stegmotorene.

    "Fläktmotståndet" er en elektronisk enhet og kan ikke "ohmes", men måles mht. spenning. Det kan settes én av to feilkoder om denne styrer ut viftemotoren feil ift. det ACC-panelet begjærer.

    Men hva er egentlig feilen her: Er det kun det at spjeldmotoren "tuggar över" eller er det noen andre symptomer?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Har ingen tech2 tillgänglig tyvärr, testade med en kompis wish-kopia men den kunde inte upprätta kontakt med bilen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Motstanden i viftemotoren skal være 0,4-0,5 ohm. Hva motstanden i "spjällmotorn" er, beror på om dette er den for resirkulasjonsspjeldet eller én av stegmotorene.

    "Fläktmotståndet" er en elektronisk enhet og kan ikke "ohmes", men måles mht. spenning. Det kan settes én av to feilkoder om denne styrer ut viftemotoren feil ift. det ACC-panelet begjærer.

    Men hva er egentlig feilen her: Er det kun det at spjeldmotoren "tuggar över" eller er det noen andre symptomer?
    Får dubbelkolla fläktmotorn imorgon, men har för mig att jag fick 5-6 Ohm.
    Spjällmotorn(recirkulationsmotor) tuggar över ja, så gissar på att det är kugghjulen som är sönder i enheten. Hur och var hittar man en ny?
    Bilens egna systemkontroll säger inget om fläktmotståndet och jag har ingen tech2 att läsa av bilen med tyvärr.
    Oavsett så startar inte fläktmotorn.

    uppdatering: Fläktmotorn ger mig ett motståndsvärde på 6 Ohm och fläktmotståndet skickar ut 3V DC som minst och högst 9V DC.
    Senast redigerat av Martinno den 2020-01-22 klockan 13:59.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Om måleresultatet av viftemotoren er 5-6 Ohm, vil strømstyrken/effekten være <8,5% av opprinnelig verdi. Er børstene (kolen)/sleperingene i orden?

    Resirkulasjonsmotoren, OEM P/N13192013, skal ha en motstand på ca. 30 Ω, og finnes bl.a. her:
    http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/air-conditioner/control-unit/servo-air-conditioner-for-recirculation-motor/1034341/,

    https://www.maptunparts.se/sok/13192013,

    og kan sikkert skaffes av gamle Saab.forhandlere også.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tyvärr har jag alldeles för dålig koll på effekter, strömstyrkor osv. men försöker lära mig.
    Men menar du att fläktmotståndet skickar ut korrekt spänning? För det sitter en klisterlapp på motståndet med texten 9V/16V.
    Bifogar ett par bilder på hur motorn ser ut, jag har lika svårt här att veta vad som känns korrekt eller inte.
    Men man ser att det har varit kondens eller vatten i botten på fläktkåpan för det är lite rostavlagringar i botten. Samt att de är en del sot på motorn.
    20200122_161103.jpg20200122_161039.jpg20200122_161143.jpg20200122_161203.jpg

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Jeg vet ikke om "fläktmotståndet", som er en elektronisk reguleringsenhet, legger ut korrekt spenning. Denne er egentlig pulsmodulert/-regulert (PWM) og vil variere ift. den hastigheten som ACC-panelet begjærer. Jeg går ut ifra et dette gjelder et automatisk klimasystem. Så om enheten kobles opp igjen skal det kunne måles varierende spenning i kontakten til vifta, om man velger variende manuell hastighet på ACC.

    Sjekk at sikring #23 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet er hel, og at den har spenning.

    Jeg syns ikke vifta ser så ille ut mht. det elektriske, med blank og fin slepering på bilde #2 og 3 i alle fall, men sjekk motstanden igjennom den når du dreier rotoren. Sot på motoren gjør normalt ikke så mye skade.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Jag beslutade mig för att köpa en ny fläktmotor samt recirkulationsmotor och när den var installerad och klar. Så vred jag om nyckeln för att testa så jag hade fått den tät och att den funkade ordentligt.
    Då börjar bilen larma om att krockkudde inte fungerar, antispinn inte fungerar och att abs-bromsarna inte fungerar. Samtidigt så försvinner ljuset långsamt på sid:en och efter en stund så börjar instrumentpanelen att blinka hej vilt (bifogar video, kolla hela). Det går inte att starta motorn heller, den bara klickar en gång när man vrider för start. Även rattlåset har försvunnit helt. Får panik på den här smörjan alltså.
    https://youtu.be/jfAu72Ti_RA

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Dina nya problem låter ju helt klart som taskigt med ström i batteriet. Kollat spänningen på batteriet?

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Kollar av batteriet imorgon, fick även tips om att det kan vara jordfel, någon som vet vart jordpunkterna sitter, har hittat att de ska finnas 2 stycken bakom handskfacket nånstans. Men vet inte exakt vart där, någon?

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Kontrollér batteriets status først så får vi ev. komme tilbake med posisjoner for jordingspunkt -
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Innan jag vrider om tändningen så är den på 12V efter det går den ner på 11V.

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Dette er et enten utladet - eller utladet og sluttkjørt batteri. Med en ekstern lader kan du prøve med opplading over timer for å se om det hjelper. OM spenningen da kommer opp og holder seg ≥9,6 V når startmotoren kjøres kan batteriet kanskje fortsatt brukes.

    Hvor gammelt er det?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Batteriet är ungefär 6 år gammalt. Men beslutade att byta batteri och nu startar bilen igen utan felmeddelande. Dock så har rattlåset slutat fungera. vet ej vad det kan bero på.

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Om rattlåset (SCL) er "åpent" kjører du en liten tur med hastighet >7 km/t, stopper så og ser om alt fungerer da.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Det fungerade kanon! Nu tror jag allt är i sin ordning igen. Tack så jättemycket för alla tips och all hjälp.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Länkarm spjällmotor hoppat? OG9-5
    Av per740 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-08-27, 18:23
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-07-04, 17:26
  3. Spjällmotor Saab 9-5 kombi -00
    Av Robnor78 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-13, 11:34
  4. Värme spjällmotor konstigt fel
    Av PelleJ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •