Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Värde på oanvänd kolfiberpanel med alla tillbehör? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Värde på oanvänd kolfiberpanel med alla tillbehör? OG9-5

    Halloj

    Jag sitter på en kolfiberpanel som är helt oanvänd, dock uppackad och har numera inga planer på vad jag tänker göra med den. Objekten i fråga är panelen runt växelspaken, växelspaken (aut) & själva panelen för instrumentbrädan. Allt i bokstavligt fabriksnytt skick.

    Initialt är det tänkt att jag skulle sätta delarna i en 9-5 1:a gen kombi. Men jag ser inte det hända inom närmsta framtid och kommer sitta på kit:et tills jag vet hur jag vill göra.

    Men har alltid varit nyfiken på vad en sådan här uppsättning kan vara värd, de växer ju inte på träd precis!

    Vad tror ni?

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Antar det är en Saab kolfiberpanel. Har sett begagnade Hirsch paneler gå för runt 3500. Så det är en liten fingervisning.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Som sagt i min värld finns det två varianter.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Första dyr

    Andra billig

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Är det bara jag som tycker att SAAB måste haft en dålig underleverantör till kolfiberpanelerna på 9-5? Har nog inte sett någon panel som varit perfekt och helt mättad i väven. Alltid finns det partier ibland rätt stora sådana med omättad väv, ser vitare ut om det är omättad väv. Övre varianten tycker jag är snygg. Den undre varianten är väl riktigt äcklig och är troligen ingen kolväv på den, ser så brun ut så gissar det är en färgad glasväv man använde på dom.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Pantat av mig att inte poängtera att det är Saabs jag har och inte Hirsch. Morgontrött..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Är det bara jag som tycker att SAAB måste haft en dålig underleverantör till kolfiberpanelerna på 9-5? Har nog inte sett någon panel som varit perfekt och helt mättad i väven. Alltid finns det partier ibland rätt stora sådana med omättad väv, ser vitare ut om det är omättad väv. Övre varianten tycker jag är snygg. Den undre varianten är väl riktigt äcklig och är troligen ingen kolväv på den, ser så brun ut så gissar det är en färgad glasväv man använde på dom.
    Mja, man kan ifrågasätta kvalitetén på Saabs kolfiberpanel likväl deras första SID2. Omöjligt att se förutse vid "normal" beprövning innan bilen lanseras. Det som sker är ju att det blir delamination i väven. Högst troligt pga temperaturändringar och fukt som sedermera orsakar delaminering (det vita du pratar om).

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Första dyr

    Andra billig
    Jo, så bra koll har jag. Men som jag förstår det så är det mycket ovanligt att ens hitta själva växelspaksknoppen. Mer vanligt att hitta panelerna - men då oftast aldrig felfri med delamination (släpp i väven).

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det generella problemet med värdering av tillbehör till Saab 9-5 (och div andra Saab) är att "exklusiva" reservdelar/tillbehör/fälgar som ej rostar eller slits ut ofta sparas för att säljas. Men bilen skrotas. Så 10-20 år efter dessa bilar lämnade fabriken har de få ägare som vill ha sådana tillbehör/delar redan skaffat dem. Rimligen är marknaden/efterfrågan väldigt liten och krympande.

    Som jag ser det har du 2 alternativ

    1) Tycker du den är snygg. Montera den direkt nu i helgen. Det är ingen rocket science och går ganska snabbt. Och njut av en ännu finare bil!

    2) Om du inte vill montera den, sälj den nu medan det går. Den går knappast upp i pris och blir knappast lättare att sälja om du väntar.

    Skulle jag tro...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Växellåda till Saab 900 79-93. Oanvänd.
    Av Ragnar i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-01-04, 22:42
  2. Ny oanvänd Henko bränslepump
    Av Franzén i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-03, 10:53
  3. Gammal men oanvänd bromsvätska?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •