Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: NG9-5 SC

  1. #1

    NG9-5 SC

    Hej! Jag hörde att det bara byggdes 35st nya 9-5 sportcombi och att en hade sålts på auction för 70.000$. Stämmer detta? Skulle verkligen vilja ha en
    ...

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Dennis9000 Visa inlägg
    Hej! Jag hörde att det bara byggdes 35st nya 9-5 sportcombi och att en hade sålts på auction för 70.000$. Stämmer detta? Skulle verkligen vilja ha en
    ...
    Du och många skulle vilja ha en, det finns en tillsalu i Norge för 800 000kr om jag inte minns fel. Räkna inte med att dessa går ner i pris

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Du vill bara ha en om du har stora pengar att "stoppa undan". Eftersom så få byggdes, och dessutom ingen i faktisk produktion utan endast som handbyggda testbilar, är reservdelar vad gäller den bakre delen av bilen obefintliga så minsta lilla skada kommer orsaka otroligt dyra reparationer.
    Vad gäller priset så har ju Lafrenz en snikutrustad Linear som dessutom är högerstyrd för reapriset €50000:
    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...l?id=282398334
    Polaren har blivit bjuden över miljonen för sin men han har inte varit intresserad av försäljning.

    Köp dig en vanlig sedan, finns ingen anledning att köpa en internationellt eftertraktad samlarbil, om det inte är det som du är ute efter vill säga.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Yes, när saab konkade auktionerades allt av värde ut däribland de få ng9-5SC testbilar som fanns. Vid auktionen var det oklart om det överhuvudtaget skulle gå att få dem gatlegala eftersom de inte var typgodkända och endast fick köras i trafik av Saab själva med en ägarbunden dispens.

    Men några driftiga individer lyckades genom att först använda utländsk (tysk) lagstiftning kring entusiastfordon och få dem inreggade utomlands och sedan hänvisade man till EU-lagstiftning som säger att ett fordon godkänt i ett EU-land ska kunna reggas in i annat EU-land.

    Så, bilarna finns därute och några är i Sverige. Med tålamod och framförallt fet plånbok kan du nog komma över en, men att använda den som bruksbil är en dålig idé.

    - - - Uppdaterad - - -

    Lite mer info:

    https://teknikensvarld.se/unik-saab-...-flera-119550/
    Senast redigerat av jellybear den 2020-01-15 klockan 07:25.

  5. #5
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Här går gotta ner sig lite https://9-5sc2012.com/
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  6. #6
    Låter som han får köpa en Opel insignia och bygga om

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Eftersom det tydligen finns bilar till salu är det väl bara att köpa en av dessa.

    Vill man verkligen ha en speciell variant är nog det smartaste att kontakta det lilla fåtal som har en och be att få köpa. Som med alla unika objekt. Fördelen är ju att det trots allt är ganska få ägare att söka upp. Vem vet någon kanske har tröttnat på sin Saab och vill få loss pengarna.

    Rimligen köper man den tyska bollman länkade till för att den tydligen är en av endast två existerande högerstyrda.
    Säljaren erbjuder dessutom sig att bygga om till vänsterstyrning. Bara att köpa delarna och lägga de icke monterade i förrådet, så har man verkligen en unik bil.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det finns bara en högerstyrd kvar. Den andra som fanns är redan ombyggd till vänsterstyrd.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den andra som fanns är redan ombyggd till vänsterstyrd.
    Jag antar att det är den här:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ab-NG9-5-Kombi

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Korrekt

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Då är väl den enda kvarvarande högerstyrda kombin än mer unik och det borde väl påverka samlarvärdet. Nåt att fundera på för den som vill bygga om den. Väldigt snygg bil men för egen del är inte aktuellt ens fundera på en NG 9-5 kombi

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    När det blev klart att KVD skulle sälja konkursboets bilar så var jag inne på att försöka köpa en 9-3cv Independence eller just en ng9-5sc. Cabbarna rasslade snabbt upp i pris under auktionerna så de blev aldrig aktuella. Tänkte innan budgivningarna på 9-5:orna började att provbilar som inte fick köras i trafiken någonstans i världen kanske inte skulle bli så dyra. ”Kan jag köpa en under 20.000kr så kanske jag slår till och ställer en i garaget.”

    ”Men tjena!” som en STCS:are brukar säga. När alla auktioner var över hade den billigaste gått för drygt 140.000. Tillkom sedan slagavgift och eventuellt moms vill jag minnas. Detta för en lågt utrustad bil som i bästa fall ansågs kunna se fin ut i garaget.

    Sedan dess har det hänt mycket. Många av bilarna har fått mer utrustning och dessutom registreringsskyltar. Så de priserna som bilarna har idag är utan tvekan rimliga tycker jag.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det finns bara en högerstyrd kvar. Den andra som fanns är redan ombyggd till vänsterstyrd.
    Som samlarbil bör den väl då vara utmärkt! Kanske oxo för att den faktiskt verkar ha använts ett antal mil. Om den har brukats i verkligheten alltså. Det är väl ett litet plus bland alla andra "hemmabyggen" som i princip är oanvända . Kanske?

    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Då är väl den enda kvarvarande högerstyrda kombin än mer unik och det borde väl påverka samlarvärdet. Nåt att fundera på för den som vill bygga om den.
    Det var det jag menade. Köp den. Men köp "ombyggnadssatsen" som säljaren har oxo. Då har man en unik bil, men kan bygga om när man vill eller vid försäljning. Var den inte tillräckligt unik innan blir den väl det då!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •