Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ryckningar vid högre hastighet NG9-3 XWD 2,0T -10

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Ryckningar vid högre hastighet NG9-3 XWD 2,0T -10

    Hej!

    Mitt första inlägg/tråd, har sökt runt lite här men hittar inget som stämmer till hundra med problemet jag har med min 9-3 Aero 2,0T XWD Årsm. 2010.

    Bilen rycker/skakar till väldigt hårt i 1-2 sek vid hastigheter mellan ca 80-130 km/h. Ibland med nån minuts mellanrum och ibland 1-2 gånger på en 6 mils resa.
    Har haft problemet sen jag köpte bilen för tre år sedan, men det har kommit och gått lite och varierat i styrka. Känns som problemet uppstår oftare vid lägre temperaturer och fuktigare väder.

    Har sedan jag köpt bilen bytt både pump, magnetventil, olja, filter till haldexen så det borde utesluta att det är problem med xwd.

    Tändstift har jag också bytt flertalet gånger och det är rätt sort i vad jag förstår, PFR6T-10G tror jag sitter i om jag minns rätt.

    Någon som har någon tanke på vad det kan vara? Svårt att felsöka utan någon motorlampa som lyser? Finns det felkoder lagrade ändå tro?

    Mvh Robin

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av PRPersson Visa inlägg
    - Har sedan jag köpt bilen bytt både pump, magnetventil, olja, filter till haldexen så det borde utesluta att det är problem med xwd.
    Du kan jo også trekke sikring #11 i elsentralen (REC) i baggasjerommet som en annen måte å ev. eliminere XWD som feilkilde, og da prøve FWD ved de samme hastighetene/værforholdene.

    Citat Ursprungligen postat av PRPersson Visa inlägg
    - Tändstift har jag också bytt flertalet gånger och det är rätt sort i vad jag förstår, PFR6T-10G tror jag sitter i om jag minns rätt.
    Ja, om bilen ikke er en BioPower .

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har kört utan xwd under några veckor, först när pumpen gick sönder, även när magnetventilen i pumpen kärvade. Vad Jag minns då så var det ingen skillnad på dessa skakningar.

    Min bil är en BioPower och har tändstiften från denna sats: https://www.maptunparts.se/servicepr...207-03-11.html

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Mht. type tennplugg for B207R BioPower fremgår det av Electronic Parts Catalogue (EPC) at det er et brytningspunkt i MY2010: http://www.skandix.de/en/spare-parts...esc11/1048630/.

    Opplysningene i EPC og hos Scandix er konsistente og da blir jo spørsmålet om det ER rett type tennplugg som benyttes i forhold til det motornummer som gjelder for din bil.

    Legg merke til at Saab P/N 55571391 har NGK typenummer PFR6D-10G.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Kolla misständningar, skulle kunna vara tändspole/ar.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Hej, har exakt samma problem med min dito. Bytte olja o filter i haldex för ett år sedan och då blev det bra. Nu har det kommit tillbaka igen. Skulle göra partiellt oljebyte i helgen och märkte då att det saknades lite när jag skulle dra ur en del för bytet, så körde i 2-3 20ml sprutor med ny olja tills det började rinna ur, blev lite bättre tyckte jag men rycker fortfarande ibland. Den 1år gamla oljan såg som ny ut, ska riva ur pumpen längre fram o se om filtret är igensatt.

    Marz

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Marz Visa inlägg
    Hej, har exakt samma problem med min dito. Bytte olja o filter i haldex för ett år sedan och då blev det bra. Nu har det kommit tillbaka igen. Skulle göra partiellt oljebyte i helgen och märkte då att det saknades lite när jag skulle dra ur en del för bytet, så körde i 2-3 20ml sprutor med ny olja tills det började rinna ur, blev lite bättre tyckte jag men rycker fortfarande ibland. Den 1år gamla oljan såg som ny ut, ska riva ur pumpen längre fram o se om filtret är igensatt.

    Marz

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
    Okej. Konstigt då jag inte upplevt någon förbättring/försämring i samband med oljebyte/filter/pumpbyte.
    Vid senaste oljebytet så lyckades verkstaden fylla på för lite olja, men då varnade det att "xwd behöver service". Då fyllde dom på några centiliter sen var det bra. Men efter det så kom meddelandet upp igen xwd.
    Efter ett par felsökningar kom då en annan verkstad (auktoriserad SAAB) fram till att det var magnetventilen i haldexen (solenoid) som kärvade pga rost. Så byte av den med. Känns som mitt haldexsystem inte kan behöva byta ut något mer. Drömmen om fyrhjulsdrift blev dyrt

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Vid inlämning och felsökning på auktoriserad verkstad för ett par år sedan så fick jag detta på papper:
    "*inga felkoder lagrade i motorstyrdon.
    *nollställt med tech2 räknare för misständningar
    *läst av felkoder övriga värden (bränsle/luft) med T2 och det ser bra ut."

    Provkörning gjordes också utan att man märkte dessa ryckningar/skakningar.

    Vad tusan kan det vara för fel? Borde dom inte upptäckt dålig tändspole med tech2?

Liknande ämnen

  1. Vibrationer i ratten vid högre hastighet på Saab 9-5 Aero -02
    Av Ahlgren88 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-11-07, 12:14
  2. ryckningar vid konstant hastighet ibland på 9-3XWD 2008
    Av mimmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 23:50
  3. Ryckningar 9-5 års 99?
    Av Kitte P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •