Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Felvisning temperaturmätare NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    16

    Felvisning temperaturmätare NG9-3

    Hej

    Körde hem en ny bil till dotterna häromdagen, en fin saab 9-3 BioPower 2008 :-). På vägen hem visade sig en konstigt fel; temperaturmätaren dök helt i botten. Efter lite fipplande såg jag att DTE började visa tre streck. Första kollen var om motortemperaturen fortsatt var normal, vilket den var. Ingen check engine lampa. Startade om bilen och allt fungerade en liten bit, sedan försvann temperaturen igen. Night panel fungerar, men temperaturmätaren är aktiv. Jag tolkar det som att instrumentklustret får en korrekt signal om att temperaturen är låg, inte att det är ett fel i själva mätaren.

    Det är inte termostaten, bilden var duktigt varm och visade som sagt rätt en kort stund. Jag tror inte på temperaturgivaren, då borde motorstyrningen ha protesterat (men jag har heller inte hunnit kolla vad ECU:n tror att den har). Det som talar emot är mer att DTE försvinner. Jag tänker att det kan ha att göra med att kommunikationen mellan instrumentklustret och ECU upphör?

    Ideer? Nån som varit med om liknande fel? Var börja felsökning?
    9-3 cab

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Tempgivaren är lätt att byta, billig och ett hyfsat vanligt fel. Har själv bytt en på samma bil och motor som du har. Vilken roll tempgivaren har för motorstyrningen är inte helt kausalt, så jag skulle inte svurit på att du skulle märka alla fel där. Om den inte får någon signal alls går den ofta över till andra sätt att mäta vilket gör att du inte nödvändigtvis får något fel. DTE kan möjligen använda temperaturen som parameter. Min påverkade motorn märkbart, men den gav också ett inte helt orimligt men ändå klart felaktigt värde vad det verkade som.

Liknande ämnen

  1. Felvisning yttertemperatur Cadillac BLS
    Av Jennsjö i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2023-12-06, 19:42
  2. [LÖST] Felvisning av yttertemp OG9-5 -98
    Av SirMacke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •