Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Smällar från höger hjulhus vid mer än halvt varv rattvrid åt höger NG9-3 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -

    Smällar från höger hjulhus vid mer än halvt varv rattvrid åt höger NG9-3 -04

    Hej,

    Jag har haft problem med att det kommer metalliska smällar från höger hjulhus när man vrider ratten åt höger mer än ungefär ett halvt varv. Både när man vriden ratten mer åt höger och tillbaka till mitten. Det låter aldrig när man vrider åt vänster eller när bilen är upphissad (varken vänster eller höger).

    Lämnade in den på service för några månader sedan och då sa dom att det var topplagren på stötdämparna som behövde bytas så dom gjorde det (båda sidorna). Efter det så blev det bra i ungefär 2-3 veckor, sedan kom smällarna tillbaka och denna gång nästan värre än tidigare (detta skulle iofs och kunna vara att det låter mer/oftare när det är kallt ute). Lämnade in den igen men dom lyckades inte hitta vad som orsakade smällarna. Dom kollade lagren igen för att säkerställa att dom nya lagren inte var måndagsex/defekta men dom såg bra ut. Sen sa dom bara att jag kunde lämna in den igen efter jul då dom skulle ha mer tid att kika på den då, men det känns väl sådär...

    Är det någon här som känner igen detta fenomen och där det visat sig vara svårt att hitta riktiga felkällan? Jag minns att jag läste något i WIS före jag lämnade in den första gången att det kunde vara något i rattstången/styraxeln trots att ljudet kommer från höger sida. Men det tycker man väl att dom borde ha kunnat identifierat isåfall?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    650
    Du har en tråd här med samma fenomen.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...r%C3%A5t-NG9-3

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Intressant! Men i mitt fall så har ju verkstaden dubbelkollat lagren, men frågan är väl vilket märke det är på lagren dom köpte in... en auktoriserad Saab borde väl dock köpa in originaldelar? Eller så är det helt enkelt en skitverkstad!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    650
    Låt bilen stå på marken så du får fram ljudet. Sen ber du någon annan vrida på ratten samtidigt som du tittar i hjulhuset mot toppen på fjädern.
    Då borde du se om det är därifrån ljudet kommer.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Bilprovningarna kan vara duktiga på att hitta den typen av fel men då gäller det att träffa på rätt personal.
    Ofta är det ljudet som är mest irriterande men trots detta inte alltid farligt att fortsätta köra.
    9-3:orna kan också vara rostiga och fula i fjäderbenstornet så kolla även uppifrån att alt ser rakt ut vid skruvarna som håller benet på plats.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Hej tänkte höra vad lösningen blev på ditt problem, jag har fått precis samma fenomen trots att jag köpt hel nya kompletta fjäderben från Pro-parts (måndags x?) vet inte om felen börja uppkomma efter jag bytt till sommardäck, lyft bilen så att fjädrarna avlastats lite, har inte kört speciellt mycket (jobbar hemma) och det är ca 6 månader sen bara.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Finns det slangar på fjädrarna nedersta varv? Annars kan det vara läge att byta fjäderbenslagren.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Ingen aning, skall kolla efter, du tänker på de som går mot fjäderbenslagren eller, inte på andra sidan,

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Lager nr 9 här: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...k5OTk5JTdEJTdE
    Jag valde att även byta stödlagren då de var väldigt rostiga och trista. De nya stödlagren fick först 2 lager Hagmans Primer CA som rostskydd.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    är det samma delar som pro parts som de nya de kompletta fjäderbenen från pro parts eller bättre kvalité?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag köper nästan alltid originaldeler och oftast från Maptun. Pro parts har ganska dåligt rykte här. Fjäderbenen jag köpte från NeoBrothers till min og9-3 var märkta Pro parts. De var det inget fel på förutom att färgen var av typ transportskydd. De fick också 2 lager Hagmans Primer CA för bästa hållbarhet. Vill man inte riskera att få göra om samma reparation inom kort så är det säkrast att köpa originaldelar eller motsvarande från någon bra OEM tillverkare. Vad kompletta fjäderben håller för kvalité är svårt eller omöjligt att veta innan tiden har visat det.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vatten höger bak och under höger passagerarstol NG9-3
    Av Foursquare88 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-10-17, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •