Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Rattskakningar vid start och upp till 30-40km/h NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Rattskakningar vid start och upp till 30-40km/h NG9-3

    Hej!
    Vänder mig till er eftersom jag inte kan komma på vad som är felet på bilen.
    När jag startar så skakar ratten ( och bilen också även om det inte är mycket..) upp till kanske 30-40 km/h för att sen avta.
    Har kollat drivaxel och hjullager men inget glapp.
    Fått förslag på att det kan vara bromsskivor som är problemet.
    Dom är rätt slitna både fram och bak men nya klossar är ditsatta (innan min tid..) men det är grov kant ytterst på skivorna dock som börjat slipas av.
    Kan detta vara ett sannolikt problem? Annars funderar jag på om det är inre drivknut?
    Hur kollar man det? Symtom?

    Tacksam för svar..

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Har du kollat över däcken? Bror hade precis samma fenomen och då hade det bildats en finfin bula på en däcket fram. Det avtar med högre hastighet eftersom "bulan" trycks in av kraften.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit, Andsah67!

    Hur länge har problemet funnits?

    Har det funnits så länge att bilen kördes med sommardäck och samma problem, så är det troligen inte däcken.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Dåliga motorkuddar?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Tack för era funderingar och förslag!
    Köpte bilen för 1 månad sedan.. Satt sommardäck på och tänkte att de var något fel på dom så vinterdäcken åkte på. Samma fenomen så däck kan nog uteslutas.
    Känns lite som att hjulen står utåt och "tvingas" ihop efter ett tag. Någon som kan berätta symtom för dålig inre drivknut?

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Årsmodell?

    Nyligen sänkt?

    Manuell eller automat?

    Gjort 4-hjulsinställning?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Årsmodell-08
    Inte sänkt
    Automat
    Nej inte gjort 4-hjulinställning

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av andsah67 Visa inlägg
    Satt sommardäck på och tänkte att de var något fel på dom så vinterdäcken åkte på. Samma fenomen så däck kan nog uteslutas.
    Jag skulle inte utesluta att båda uppsättningarna har problem, orundhet (bulor pga. cordbrott) är en av de vanligaste orsakerna till at man måste byta däck. Vibrationer i ratten som blir maximala i runt 40 km/h är typisk orundhet.

    Det är enkel at kolla, lyft framdäcken så de precis går fritt, lägg en planka framför (eller bakom) däcket och rotera så avslöjas bulor omgående.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Långmilare: Absolut att det kan vara så men tänker att det är lite osannolikt att båda uppsättningarna däck skulle ha samma problem. Rattskakningarna är värst i början och avtar nästa helt vid 30-40 km/h. Var nog lite otydlig i beskrivningen. Sorry.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag skulle nog inte säga att det är såååå osannolikt om du köpte bilen för en månad sedan.

    Risken finns ju att dåliga däck var en bidragande orsak till att bilen såldes, en annan sak som kan ha hänt är att säljaren skickade med en avskriven uppsättning däck för spara eller sälja eventuella bra separat.

    Oavsett, det är en bagatell att kontrollera om de inte är runda med en domkraft och en planka.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Långmilare: Absolut ska jag kolla om så är fallet med däcken. Ja väldigt enkelt. Tack för tipset!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Har kollat däck i dag och nej det var inte problemet så tillbaka på ruta ett..

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Du hade inte någon skevhet heller när du roterade däcken, antar jag?

    Om du står still med motorn igång, finns det några skakningar i ratten då? Om inte märks skakningarna om du kör på 1:an och tomgångsvarv, om så, om du låter den rulla till stopp, rör sig ratten hela vägen ner till stopp?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    La en bräda bredvid hjulet och kollade och nej ingen skevhet heller. Skakningarna uppstår bara vid start och upp till ca 30 km/h. Kör jag riktigt sakta så blir det inga skakningar heller. Eller nja ökar hastigheten så kommer dom. Det märkes mer med sommardäcken eftersom dom är 235/40-18 och vinterdäcken är 16". Mystiskt..

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Du sa att du eller någon misstänkt bromsarna. När du snurrar hjulen i luften, går det märkbart trögare vid något tillfälle så det skulle kunna vara det som är problemet?

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av andsah67 Visa inlägg
    Fått förslag på att det kan vara bromsskivor som är problemet.
    Dom är rätt slitna både fram och bak men nya klossar är ditsatta (innan min tid..) men det är grov kant ytterst på skivorna dock som börjat slipas av.
    Hur länge har du ägt denna bil?

    Ta ner bromsar och göra om?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Nej det är inte trögare vid något tillfälle. Förslaget var om dom är rostiga i själva ventilationen (mellan yttre och inre) och även på kanter så kan det skapa obalans. Har beställt nya skivor och bromsar så allt görs om. Haft bilen drygt en månad.. Killen jag köpte av sa att det var obalans i däcken som gjorde rattskakningarna. Ingen obalans i däcken när vi balanserade dom. Så troligtvis inte drivknut/yttre eller inre drivknut eller vad säger ni?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det låter ändå som däcken, tycker jag. Vilken tillverkare?

    En sak kan vara slitbaneseparation, kan vara svårt att se om man inte tittar noga i kanterna.

    En sak du skulle kunna prova är att byta däck mellan fram- och bakdäck, en sida i taget.

    Ett annat är att flytta runt nödreserven mellan de framhjulen. Nödreserven lever ofta ett skyddat liv och är troligen nära perfekt rund - men passa på att pumpa upp den till fullt tryck först.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Långmilare: Tack för dina förslag. Vinterdäck är Continental och sommardäck är Vredstein. Vad är det som gör att skakningarna avtar i högre hastighet? Ska se om jag kan få låna däck, som jag vet inte är ovala eller liknande, och byta med. Annars blir det efter ditt förslag om att skifta runt. Får bli i helgen.

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Om det blir "bulor" på däcken på grund av att de separerar så trycks den bulan in och vid tillräckligt hög fart så hinner inte bulan ut igen och således känns det inte längre.

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3t motorn rister till lite vid start
    Av RobbanSthlm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-03-13, 22:59
  2. [LÖST] Dunkande ljud i 40km/h 9-5 -06
    Av Bomben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 13:05
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 08:34
  4. [LÖST] Klonkar till i framvagnen vid start och inbromsning OG9-3
    Av vallius i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 14:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •