Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: NG9-3 SS-03 dörr i baklås efter byte av låskista.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    NG9-3 SS-03 dörr i baklås efter byte av låskista.

    Passagerardörr fram har låst sig totalt efter att vi bytt låskista, går varken öppna inifrån eller utifrån. Vi testade låskistan mekaniskt innan vi stängde dörren och den funkade bra. När min grabb sedan stängde dörren låste sig dörren automatiskt elektriskt utan att vi använde fjärren. Nu kan vi inte få upp dörren på något sätt. Kan det bli så här om man inte har rätt artikelnummer på "nya" låskistan ? Fick byta snäppet från gul till vita för låsstången till yttre handtaget. Låskistan har 7 stift. Vi har fått felkod B2991 för sensor i dörren. Har försökt att felsöka med Tech2 men har inte kommit så långt än. Tips mottages tacksamt.
    Mvh Göran

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Hallå,

    Felkoden är ju en "hård" kod, d.v.s en elektrisk felkod.
    Denna monitor rullar bara med tändning på eller vid aktiverat larm(låst).
    Har ni haft tändningen på vid tillfälle under själva bytet kan den ha satts då och en radering av felkoden skulle avhjälpa problemet, tror inte att den återgår själv.
    Man brukar också få immo-fel har jag för mig, har ni försökt starta motorn?

    "försökt felsöka med Tech2", vad betyder det?
    Man bör kunna läsa värden från dörren, öppen/stängd & låst/upplåst om dörrmodulen är med och lever i systemet.

    Testat radera felkoden/ lyfta batteripolen?

    Bytte ni till en NY eller begagnad enhet?
    Då detta är ett extremt vanligt fel kan det mycket väl vara fel på den senast monterade också, sista alternativet är väl att kablaget skadats när ni bytt enheten..

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Vi har har raderat felkoden och tagit av minuspolen på batteriet men det hjälper inte. Bilen startar och går som den ska. Låskistan var begagnad och jag vet inte vad det är för artikelnummer på den. Verkar som att det är viktigt med rätt nummer på de tidiga NG9-3orna har jag upptäckt nu när jag surfat runt på de olika inläggen om låskistor. Vi har lyft ut dörrklädseln med dörren stängd, det går utan att hålla på att borra hål i den. Tänkte skaffa en kontakt med kabeln kvar och koppla in till låskistan för att öppna/låsa direkt från ett batteri utan att bilen är "inblandad". Men vilken spänning har låskistemotorerna egentligen ? Har Haynes rep.handbok med ritningar men kan man lita på att det är korrekt ritning i boken?
    // Göran

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Pantera Visa inlägg
    - Men vilken spänning har låskistemotorerna egentligen ?// Göran
    Spenningen er B+ (batterispenning), men appliseres kun <0,2 s, dvs. som en impuls.

    Et forsøk: Sett nøkkelen i tenningslåset ("LOCK" posisjon) og aktivér så "lås opp" med centrallåsknappen i framdør for å se om dette endrer noe. Hør etter om det "klikker" i passasjerdøren.

    Om dette ikke låste opp døren trekkes kontakten og se om døren nå kan låses opp med den mekaniske knappen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Tack för tipsen Norrbagge men det fungerade tyvärr inte. Jag kopplade in en lös kontakt med kabel och styrde låskistan från ett externt batteri och då öppnade sid dörren. Ritningen i Haynes stämde inte ! Har beställt en begagnad låskista med rätt artikelnummer.
    // Göran

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Borde rimligen bero på nåt annat. Alla tidiga låskistor ersätts av de senare inkl byte av stång och clips då de skiljer.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Silverdalen
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Efter att ha skaffat en begagnad låskista med samma art. nummer som den som satt i bilen från början fungerar det som det ska igen.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2022-07-06, 15:17
  2. [LÖST] Dörr har gått i baklås OG9-5
    Av Laplander i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 11:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •