Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bultar hjulinställning NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -

    Bultar hjulinställning NG9-3

    Har bekymmer med hjulinställningen i bakvagnen, av det slaget att bultarna för att justera tydligen är så angripna utav rost att dom måste bytas, en gick av direkt när jag hade bilen inne för Hjulinställning.

    Finns det någon här inne som råkar veta hur många bultar det är i ölandsbron?
    Eller ännu bättre: en shoppinglista på bultar/brickor/muttrar som berörs i en hjulinställning bak?

    Medveten om att jag kanske frågar om för mycket, men blir lika snedögd av alla oe nummer etc som min camber..

    Bilen i fråga är en NG9-3, 2.0t sportcombi från 2006

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Klarade inte verkstaden av att hitta delarna för att göra klart jobbet och få bilen körduglig igen? Så vanligt som det är att dessa rostat fast så känns de mer som att de borde räkna med de går av på var och varannan bil typ.

    Om det är bulten för camberjustering (dvs inre bult för nedre länkarm som fjädern vilar på)
    https://www.maptunparts.se/chassi/la...-3-ii-03-.html

    Om det här bulten för toe-justering/toe-stag så finns den här
    https://www.maptunparts.se/chassi/la...-3-ii-03-.html

    Du ser artikelnumren i respektive "kit" som behövs så det går även beställa över disk hos närmsta återförsäljare för Saab-reservdelar, priset är ev lite högre men bör vara likvärdigt då de där lär kommer från samma grosist/leverantör (Orio).

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Tack för svar samt länkarna, hoppas på att det inte är något mer jag behöver *peppar peppar *

    Verkstan hade säkert kunnat lösa det, men pga min ekonomiska situation så valde jag att låta dom ersätta den avdragna justerbulten med en vanlig bult för tillfället.
    Inte helt enkelt att äga bil när man är arbetslös, ännu mindre när saker går sönder vilket är oundvikligt.

    Optimala hade ju varit om jag lyckas byta dessa bultar själv för att sen återigen boka hjulinställning, men vinsterna i det kanske är alltför små

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det går ju inte att justera vettigt med vanliga skriv där. Nej, gör det ordentligt så att inte däckkontot blir lidande istället.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det går ju inte att justera vettigt med vanliga skriv där. Nej, gör det ordentligt så att inte däckkontot blir lidande istället.
    Nej det är jag fullt medveten om, det va mest för att kunna komma därifrån och ändå kunna använda bilen (dock inte lika frikostigt som innan).
    Tur i oturen så är det sista säsongen för dessa dubbdäck, så målet är att ha detta fixat tills sommardäcken ska sättas på.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Nej bilar har en tendens att alltid kosta pengar hur man än gör

    Det mest ekonomiska hade ju varit att bytt mot rätt bult för dryga 100-lappen i samband med att de hade bilen inne för justering, nu lär du säkerligen få betala en ny fyrhjulsinställning för 1000-1500kr istället utöver den pengen som rätt bult kostar.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det går ju inte att justera vettigt med vanliga skriv där. Nej, gör det ordentligt så att inte däckkontot blir lidande istället.
    Blir det inte bara väldigt svårt att göra det själv utan att vara med och bryta och bända på saker och ting samtidigt som man drar åt bulten? Dvs att den är excentrisk för att underlätta justering snarare än att den måste vara det.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Inte för att strö salt i såret men ja hade samma problem på min 9-3 ttid... saab i solna fick hålla på en hel dag med att få bort dom bultarna på min bil, dom hade rostat fast totalt.. enda ja säger va försiktig så dom inte fastnar ännu värre om du ger dig på det själv.

  8. #8
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Ironi. Jag beställde toeinstaget, bult, mutter och bricka idag. :-) Från lokala SAAB-dealern iofs.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo Visa inlägg
    Ironi. Jag beställde toeinstaget, bult, mutter och bricka idag. :-) Från lokala SAAB-dealern iofs.
    Ja, se där!
    Vad kostade det kalaset tro?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. ARP Bultar T7
    Av imported_Bergstrom i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-08-09, 07:45
  2. Bultar på en ng 900
    Av Kloaknisse i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 01:22
  3. Bultar i framvagnen
    Av itoaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 18:34
  4. Bultar med lös kona...??
    Av 900Karlsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-07, 02:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •