När jag felsökte mina xenonlampor trodde jag att jag bytt till nya fräscha lampor, men de visade sig vara piratkopior. Tog mig månader att hitta att felet låg där...
Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.
Nepp varken den gamla eller nya går att rädda för den nya går inte ens att skruva upp för att torxen sitter så hårt och jag gör bara sönder mönstret i dom om jag ska försöka öppna så det är ingen idé.
Men ska jag bara köpa en ny ballast och montera den eller tror ni den går sönder efter nån vecka som den förra då? Jag har vart på bilverkstan och dom säger att dom inte vet vad som kan vara fel..
Senast redigerat av LindZ den 2015-07-15 klockan 19:36.
Jaha, nu gick nyligen en tredje ballast sönder för mig. Återigen höger sida. Jag var o pratade med en annan verkstad idag och han sa att jag skulle testa att mäta spänningen till den högra strålkastarn och se om det skiljer sig emot den vänstra.
Får hoppas jag lyckas för jag har inte en aning om var jag ska mäta den. För han sa att jag inte skulle mäta efter ballasten för där är det högspänning...
Att komma åt för att mäta kan ju vara lite marigt.
På lågspänningssidan skall det vara 3 poler, alla är 1,5mm2 och svart är jord.
Höger:
Pos 2 Blå/Grå går till central 342 kontakt F pos 21
Pos 3 Grön/vit går till central 342 kontakt F pos 16
Vänster:
Pos 2 Brun går till central 342 kontakt F pos 17
Pos 3 Grå går till central 342 kontakt F pos 25
Och håll tassarna långt borta från lampa och högspänningsledningen.
Central 342 sitter vid batteriet i motorrummet
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Ska jag alltså inte mäta på kontakten som går in i strålkastaren?
hur är det på 03 -07 är det inbygd tändmodul i boxen? vet andra som haft likande bekymmer(iofs inte saab då) och då varit tändmodulen brukar sitta nånstans mellan boxen och xenonlampan
9-5 2.0t 08 biopower
Mange, den sitter precis bakom lampan om vi tänker på samma. Sen ballasten som går sönder hela tiden för mig sitter på undersidan av lamphuset.
Hej.
Jag köpte en 9-3:a med xenonhalvljus nu i höst.
En 2010 med 12kmil på mätaren.
Problemet är att jag tycker att halvljuset är helt kass.
Jag har läst lite om att lamporna mattas och blir sämre med tiden så jag beställde nya Osram D1S 66144 4300K - absolut ingen skillnad.
I någon tråd stod det att linserna kan bli "skitiga" och kan/bör rengöras men... Allt ser ju helfräscht ut, glasen är som nya.
Kan linserna verkligen vara boven i dramat då allt annat ser ut som nytt?
Har jag köpt "fel" lampor?
Så här dåligt halvljus är det inte ens på min gamla bubbla.
/Bosse
Skall väl vara D2S i 9-3.
Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2
Det beror på om det är ng9-3 MY03-07 eller MY08-. Dom har olika typ av xenonlampor.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
ja jag såg det nu.
ngt fel måste det ju vara med så dåligt ljus.
Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2
I en 2010 ska det vara D1S så nog tror jag att det är rätt lampor.
Se till att få ljusen rätt injusterade, det kan göra en hel del!
Sen, bara för att du nämner din gamla bubbla som referens, du vet att man inte "ser" xenonljuset på samma vis som det gula halgenljuset från äldre bilar?
Det är en väldigt vanlig orsak til att många klagar på xenon i sin första xenonbil.
Ljuset finns där men det är mer som dagsljus, man märker inte av det men man ser ändå allt.
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Hej, har en Saab 9-3 2.0T Aero, -05
Mina halvljus (xenon), tycker jag lyser väldigt svagt, har både xenon halv och hel men bara halvljusen är svaga. Gick igenom besiktning utan anmärkning så har nog inget med ljusinställningen att göra. Vad kan vara problemet, eller är detta vanligt och inget man kan göra något åt?
Byte av lampor brukar vara en bra början.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Mina lampor som suttit sen bilen byggdes tyckte jag började lysa dåligt förra vintern.. Bytte nu till hösten,och vilken skillnad.
Saab 9-3 -00 Cab b234r
Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t
Och köper man från Lichtex så behöver det inte bli så dyrt.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Tack, är det D2s för halvljusen?
Kollade några trådar men fick ingen riktig klarhet i om 08 har bättre halvljus än äldre ng3. Har just "renoverat" belysningen, polerat glasen (är som nya), reflektorerna glänser, nya xenonlampor (4300) och justerat inställningen men det var bortkastad tid och pengar. Lyser lika dåligt som förut. Får köpa en stor ficklampa att ha med mig eller bara använda bilen på dagtid!!