Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Höger bakbroms har fastnat OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Höger bakbroms har fastnat OG9-3

    Hej,
    Jag har en Saab 9-3 årsmodell 2002 och upptäckte först att höger bakbroms hade fastnat. Jag var sedan tvungen att fortsätta köra ca 30 mil. Har nu tvättat av bromsoken med högtryckstvätt och skruvat av däcket för att titta på bromsoket. Jag smörjde allt jag kom åt och sedan lossnade bromsen för att sedan hänga upp sig igen efter några kilometer. Idag har jag skruvat av allt igen och fått ut bromsbeläggen m.ha en tång och lite våld. De var helt slitna ner till metallen och satt hårt åt mot bromsskivan. Nu är mitt problem att den del av bromsoket som trycker mot bromsbeläggen har fastnat mot bromsskivan och vägrar släppa. Någon som vet hur jag kan få den att lossa? Tror ni att jag bör försöka mig på att skruva av hela bromsoket och plocka isär eller är det riskabelt när man är okunnig och oerfaren?
    Tacksam för svar!
    Mvh William

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag förstår inte hur bromskolven/kolvarna i oket kan ligga emot bromsskivan när du har fått ur bromsbeläggen. Troligen är grundproblemet att en eller båda kolvarna i bromsoket kärvar p g a rost. Ibland går det att lossa oket och vicka det försiktigt för att på så vis skjuta in kolvarna. Jag gissar att du behöver nytt ok (eller renovera det gamla), nya belägg och bromsskiva. Sedan är frågan hur andra sidan ser ut. Kanske är den i behov av samma förnyelse.

    Läs på här: https://saabwisonline.com/a5/9-3/200...to-remove-295/

    https://www.maptunparts.se/bromssyst...9-3-97-02.html
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag förstår inte hur bromskolven/kolvarna i oket kan ligga emot bromsskivan när du har fått ur bromsbeläggen. Troligen är grundproblemet att en eller båda kolvarna i bromsoket kärvar p g a rost. Ibland går det att lossa oket och vicka det försiktigt för att på så vis skjuta in kolvarna. Jag gissar att du behöver nytt ok (eller renovera det gamla), nya belägg och bromsskiva. Sedan är frågan hur andra sidan ser ut. Kanske är den i behov av samma förnyelse.

    Läs på här: https://saabwisonline.com/a5/9-3/200...to-remove-295/

    https://www.maptunparts.se/bromssyst...9-3-97-02.html
    Nej, bromskolven förstår jag inte heller hur den kan fastna, men kanske den själva problemet ligger hos från början? Den går iaf inte att rubba så undrar om jag borde åtgärda detta eller om det går att köra bilen åtminstone till en verkstad i befintligt skick?
    Det hela är mycket rostigt så det är säkert som du säger att allt behöver bytas ut, hade hoppats slippa byta bromsok dock.
    Bifogat bild på hur det ser ut, det är till vänster som kolven sitter stenhårt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Bilen är runt 19 år gammal så det är inte konstigt att bromsarna är i dåligt skick. Du kan ju försöka att köra försiktigt och känna om du har någon bromsverkan. Annars är det bärgare som gäller. Ett annat alternativ kan vara att läsa på och investera i nödvändiga verktyg och göra jobbet själv. Det brukar bli billigare redan vid första reparationen. Det är kanske inget alternativ om garage inte finns att tillgå.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Skulle inte rekomendera att köra! Kolvarna är inte speciellt djupa så i och med att den inre kolven lär gå mot skivan vid första inbromsning så kan den tekniskt sett hamna utanför tätningen så det sprutar bromsvätska överallt och du kommer då tappa bromsverkan på en krets.

    Du ska i princip orka peta på kolven med en mejsel eller rent av med handkraft med tummarna om allt är i bra skick. Eftersom dammskyddet är trasigt på den inre kolven så lär den vara rostig. Det finns renoveringssatser för ca ~100kr att köpa utomlands med nya kolvar men beroende på vad du har för ambitioner, tidsplan, tillgång till verktyg, garage etc så kanske det inte är det roligaste att börja renovera även om det inte är svårt direkt.

    Räkna med att allt i handbromsväg (backar, hävarmar och ev vajer) är dåliga och bör/måste bytas samtidigt som nya skivor/belägg.

    Se även till att andra sidan är perfekt skick och inga skador på damasker. Har du skador på damask så har du snart samma problem igen och då behöver oket antingen renoveras eller bytas, ingen idé montera nya skivor och belägg utan att åtgärda det nu då du kommer att förstöra både skivor och belägg när/om det oket börjar kärva.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Att få bort bromsoket är nog inga stora problem. Det räcker nog med att lossa det två stora bultarna på baksidan av bromsoket som håller fast det vid hjulupphängningen. Men sedan måste du också skruva bort bromsröret från bromsoket. Detta sitter säkert fastrostat också så att du behöver byta detta. Och sedan........

    Har du aldrig hållit på att meka bil så är bromsarna ingen bra sak att börja med. Risken är för stor att du gör något misstag eller att du inte kommer längre i ditt mekande och så står du där med en isärplockad bil som du inte får ihop igen.

    Vill du göra jobbet själv så be någon mekarvan kompis hjälpa dig.

    Har du en väldigt bra handbroms, någon enstaka kilometer till en verkstad på lågtrafikerade vägar utan poliser och kör väldigt försiktig kanske du skulle kunna köra till verkstaden.

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Meka bromsar tycke jag är ok om man är van att skruva och medveten om att det kommer jävlas med fastrostade nipplar. Bromsar är för viktigt för att det ska vara det första man ger sig in på. Som i tråden ovan, kan du åka sakta på väg med väldigt lite trafik och använda dig av handbromsen (om den funkar bra, og9-3 har bra handbroms om man sköter om den) så åk till en verkstad som fixar det här åt dig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •