Hej,

Har ett bekymmer med min 9-3x som har börjat blanda vatten i oljan.

Det började med att toppackningen sa upp sig för snart ett år sedan, vattnet var plötsligt borta och tempmätaren började stiga. Tempmätaren hann upp ca 3/4 innan jag fick stängt av och den började svalna igen. Skönt att den inte hann bli varmare tänkte jag..

Bilen var efter det på verkstad där packningen, kedjor, vattenpump och lite annat orelaterat byttes. Bilen blev sedan stående över i stort sett hela sommaren och när jag på hösten började köra den så försvann vattnet efter hand. Inte särskilt fort men fick fylla på med jämna mellanrum. Började leta läckor och hittade en läckande kylare som byttes, men felet kvarstod och när jag kollade oljan så kom det ut en liter för mycket ur sumpen, med misstänkt färg....

Har nu tagit tag i den igen och provtryckt utan att hitta några större läckor på utsidan av motorn. Fuktar lite från vatten in på turbon men det förklarar inte volymen.

Testade att nypa slangarna till oljekylaren som man har hört att den blir dålig ibland, men det försvinner i samma takt ändå med tryck på kylsystemet.

Lossade sedan sumpen och provade sätta tryck på kylsystemet, då ser man tydligt att det rinner från "tuben" till balansaxeln på avgassidan.

Tänkte då att det antagligen är något som gått snett i bytet av toppackningen, så plockade loss toppen men kan inte se något tydligt fel där heller. Inget tydligt ställe den dragit över vatten och även om ena bulten, "rätt bult" för vart det såg ut att rinna, kändes något lösare än de andra så var den ju inte lös direkt... Har oxå försökt kika på om det är något som har slagit sig med stållinjal & bladmått, inte så vetenskapligt kanske, men det ser banne mig rakt ut både på block, topp och foder.

Så nu står jag lite i valet och kvalet med vad man gör härnäst, tänkte lämna in toppen för planing och provtryckning och be en bön för att de hittar något som är fel, för att skruva ihop en motor igen utan att faktiskt ha hittat ett tydligt fel känns ju sådär...

Samtidigt så har man ju hört talas om att det finns block som ger sig och blandar vatten i oljan, och en motor som gått för varm i brist på kylvätska bör stå högt på listan över drabbade motorer...

Så kontentan är att jag har en motor som blandar vatten i oljan, numer halvt isärplockad, utan att jag hittat något uppenbart fel, så frågan är ju vad gör man härnäst? Hur mycket pengar spenderar man på en 24´000 mil gammal motor som kanske/kanske inte är kass? Planar man toppen, skruvar tillbaka den och hoppas att det håller sen? Eller köper man bara ny motor som man hoppas är frisk och byter alltihopa? Eller gör man något annat?

Hur hade ni tänkt?

Och är det någon annanstans jag borde leta för att hitta/utesluta fel?

Tacksam för input
Niclas