Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Trycker ut olja vid spjällhus OG9-5 2,0t BioPower -08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744

    Trycker ut olja vid spjällhus OG9-5 2,0t BioPower -08

    har problem med min 9-5 den har börjat trycka ut olja vid spjällhuset
    tog bort kobran för kolla turbon och där syns det att den är oljig nedanför där vehusslangen går in och en del olja stog ner mot turbon turbon käns helt okej.
    turbon har max gått 1500 mil.
    även problem med hel del klägg på stickan men den tar inget vatten.
    även del missjud från vad jag mistänker är från kedjan
    vad göra ? har ingen komptestare så jag kan inte kolla komp.
    när jag kör med den så går den helt normalt tycker jag .
    enda jag gjort är byta den kända ventilen till en riktig om det har betydelse ?

    ska man helt solo byta motor ?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    klägg, menar du gult kladd? Skulle kunna vara nån del av vevhusventilationen som satts igen, då kan olja färdas dit den inte borde. Hur mycket olja förbrukar den?
    Kedjan kollas ju enklast genom att kontrollera kedjespännaren, det finns tydliga guider om det här på forumet. Det är lätt att göra fel! Men egentligen lätt att göra rätt också.
    Samt byta till helsyntet olja och filter varje 1000 mil. Byttes det olja vid turbobytet förresten?
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    ja gult klägg precis
    ja dom sa dom bytte olja ,mm vid turbo bytet även silen var rengjord då
    säkert har tråget varit nere för förmodligen har dom missat siliconet man ska på trågpackningen för den läcker på flera ställen.
    ja nåt är bommtät för jag bytte ventilkåpspackning pga den läckte men ser den börjat läcka igen så det känns som alt tryck går in i motorn.
    konstiga är ju den går som den ska . rycker inget osv … dock ganska hög förbrukning bensin/e85 kör uteslutande på e85.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Hur ser din körcykel ut? Många korta körningar?
    /Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    yes typ 2.1 mil till jobbet och retur så inte ofta den får gå längre sträckor
    9-5 2.0t 08 biopower

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    En sak som man ska tänka på, man ska inte använda silikon öht som packning på motorer där det finns olja/vatten i närheten. Det finns detta och det ÄR det bästa. Men visst kosta mer än en äcklig tub silikon.

    https://www.maptunparts.se/motordela...inal-saab.html

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    En sak som man ska tänka på, man ska inte använda silikon öht som packning på motorer där det finns olja/vatten i närheten. Det finns detta och det ÄR det bästa. Men visst kosta mer än en äcklig tub silikon.

    https://www.maptunparts.se/motordela...inal-saab.html

    /B
    Men det finns ju oljebeständig silikon som rekommenderas (av det säljande företaget förvisso) till oljesumpar. Tycker du att man bör undvika även sådant silikon?

    m.v.h.h Kal
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Trycker ut olja vid spjällhus OG9-5 2,0t BioPower -08

    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Men det finns ju oljebeständig silikon som rekommenderas (av det säljande företaget förvisso) till oljesumpar. Tycker du att man bör undvika även sådant silikon?

    m.v.h.h Kal
    Oljebeständig precis. Jag är inte expert men eventuellt överflöd av Saabs flänstätning löser upp sig i oljan. Det gör inte silikon det kan hamna i tråget och sätta igen oljesil mm. Nog värt att tänka på.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-03-21 klockan 16:37.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    jag köpte hem original flänstätning skrev silicone men naturligvis ska man inte ha det i motorer utan för ändamålet rätt
    flänstätning .
    vet inte om jag hittade felet än men var stopp i ena j-röret i ventilkåpan återstår att se
    stort tack till riktigt bra support av herman här på forumet
    9-5 2.0t 08 biopower

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    har missjud som uppståt på motorn har svårt lokalisera vad det är exact det kommer ifrån
    9-5 2.0t 08 biopower

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Gammalt hederligt trick är ju att ta en stor skruvmejsel o lyssna med. Du sätter själva "mejseldelen" emot motorn (som är igång) och skaftet emot örat. Flytta runt den tills du hör knacket som bäst. Blir typ som ett stetoskop.På så sätt kan man ringa in vilket område som skramlar och på så sätt få reda på var man skall börja. På 9-5:an kan man även enkelt avlasta multiremmen tillfälligt väldigt lätt o på så sätt bli av med med ljudet från aggregaten (vattenpump, AC, styrservo etc) som drivs via den.

    fuel-injector-listen.jpg
    Senast redigerat av daspunner den 2020-03-21 klockan 15:48.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    ska tillläggas att det hörs bara på tomgång och ibland vid belastning ej typ när man varvar upp den
    sen kan det även komma och gå med ena dagen mer andra nästa obefintligt
    ja jag har provat lätta på spänningen på multiremmen hade missjud från övre löprulle den är nu bytt behöver byta hjulet på remspännaren med men ej blivit klok på
    hur jag kommer åt att byta den ?
    sen behöver jag även byta inre fästet till älghornet (den generatorn sitter i ) men där har jag heller inte blivit klok på hur man kommer åt utan lyfta ur hela motorn ?
    9-5 2.0t 08 biopower

  13. #13
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Angående remspännaren så hade jag ur hela spännaren när jag bytte hjulet på den. Den är liten otymplig sak som var svår o hålla i för hand så den åkte i skruvstädet. Passa gärna på o inspektera själva spännaren efter sprickor i godset. Alu är rätt skört.

    Guide till hela bytet på alla hjul o rem. Kanske hjälper?

    http://photo.platonoff.com/Auto/2004...rpentine_belt/


    Inre fästet vid älghornet? Vad har hänt där?
    Senast redigerat av daspunner den 2020-03-21 klockan 16:35.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    öronen till skruvarna som håller älghornet var spräckta
    Senast redigerat av Moderator den 2020-03-22 klockan 17:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.0t 08 biopower

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    En nyfiken fråga, vad menas med älghornet?

  16. #16
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Det blir rätt självklart när man ser det löst! (Fast jag hade velat kalla det buffelhorn.)

    alghornet.jpgalghornet2.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    kom på de efter ha gjort rent j rören i ventilkåpan slutade den trycka ur sig olja men har nu efter ca 30-50 mils körning sett det ligger några droppar olja vid oljepåfylning/oljestickan.
    syns att det är olja från motorn dock så kan jag inte känna nåt baktryck om jag öppnar oljelocket?
    verkar som jag får baktryck på nåt sätt ändå?
    vevhusslagarna är bytta likaså backventilen ?
    tittar man i cobran så syns det det kommit en del olja från vevhus slangen på cobran ?
    men vill komma tillrätta med missljudet först och främst
    känns mer och mer som motorbyte börjar bli aktuellt
    Senast redigerat av mange39 den 2020-03-22 klockan 19:01. Anledning: dubbelpost
    9-5 2.0t 08 biopower

  18. #18
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Så med andra ord sitter inte älghornet fast alls eller på sin höjd med nån enstaka skruv?

    Nu har jag forskat lite och hittade en bild på fästet som är sprucket för dej. Tolkar jag bilden rätt så sitter generator, ett löphjul och remspännaren fast i samma fäste. Räkna med att det nog underlättar mycket om dessa tre saker lossas helt och tas ur bilen innan fästet Det är trångt som attan i de trakterna men det går att skapa lite mer plats genom "bryta" motorn framåt mot kylet, går att få en ca 5-10 cm emellan motor o torpedvägg. Detta gjorde jag med hjälp av en 2tum4 som stacks ner emellan torpeden o motorn. Kanske en självklarhet men gör du så här så var försiktig med vad du bryter emot, sitter en del ömtåligt i de trakterna. Detta var tillräckligt för att jag skulle kunna byta en generator på en 02:a. Den kom ut via höger hjulhus och efter det borde resten gå rätt lugnt med resten.

    Liten fotnot ang. fästet bara. Det står i reservdelskatalogen att det är ett speciellt fäste till årsmodellerna 08-10. Vad skillnaden är emot de tidigare årsmodellerna vet jag inte men det har iaf artikelnr: 55564667 (sökbart på bildelsbasen)
    faste.jpg
    Senast redigerat av daspunner den 2020-03-22 klockan 21:13.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  19. #19

  20. #20
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av mange39 Visa inlägg
    kom på de efter ha gjort rent j rören i ventilkåpan slutade den trycka ur sig olja men har nu efter ca 30-50 mils körning sett det ligger några droppar olja vid oljepåfylning/oljestickan.
    syns att det är olja från motorn dock så kan jag inte känna nåt baktryck om jag öppnar oljelocket?
    verkar som jag får baktryck på nåt sätt ändå?
    vevhusslagarna är bytta likaså backventilen ?
    tittar man i cobran så syns det det kommit en del olja från vevhus slangen på cobran ?
    men vill komma tillrätta med missljudet först och främst
    känns mer och mer som motorbyte börjar bli aktuellt
    Har du kollat oljefällan - på både min 04a och 07a var de mer eller mindre igensatta av oljeslam.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Liknande ämnen

  1. 9-3 2,0t -03 trycker ut olja
    Av wankelmodig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-26, 06:51
  2. B206 trycker ut olja.
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 00:11
  3. trycker ut olja 9k CSE
    Av Conny L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •