Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kan någon identifiera dessa delar som låg lösa under huven? O9-5 2,0t BioPower -05

  1. #1

    Kan någon identifiera dessa delar som låg lösa under huven? O9-5 2,0t BioPower -05

    Hejsan allihopa.
    Hållt på och försökt snygga till under motorhuven på min 9-5a som jag haft i två år nu.

    Hittade först en slang som jag trodde hade lossnat, men visade sig att den var urkopplad i bägge ändar och bara låg och gömde sig bland de andra.
    Den färgar av sig svart på fingrarna när man tar i den ifall det kan vara en ledtråd .

    IMG_20191230_232432.jpg

    IMG_20191230_232404.jpg


    Därefter så hittade jag en annan mojäng som också verkar vara gjord utav "gummi", skarvarna passar perfekt ihop så det verkar ju vara komplett men avliten.





    ..
    *redigerar lite för att lägga till lite mer info*

    Bild på den andra delen som inte kom med i det ursprungliga inlägget.

    Bifogad fil 15223


    Samt bild på motorn om det hjälper.

    IMG_20191223_200003.jpg

    IMG_20191225_182158.jpg

    Ska också tillägga att under den tid jag haft bilen så har den varit inne för byte utav servoslangar samt ny multirem.
    Och slangen som låg lös verkar ha innerdiameter på 4mm och ytterdiameter 8-9mm så är antagligen en vaacumslang som ni sagt, ska försöka kola igenom om allt finns där när det är lite ljusare ute.
    Senast redigerat av SlutaKallaMinVitaSaabGul den 2020-01-02 klockan 20:40.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    För nära skåning.
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Skulle kunna vara en vakumslang.

    Jag vet inte hur man lägger till bilder här. Men du kan säkert hiyta kopplingsschema för vakumslangarna till din bil på google för att söka ev saknad slang.

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det fanns bl a en servicebulletin om att någon slang till vevhusventilationen kan lossna. Det bör ju vara åtgärdat av återförsäljaren men slangar murknar och har en förmåga att falla i bitar och lossnar då lätt.

    Jag har dålig koll på 9-5 men här kan du hitta det mesta du behöver veta om bilen:
    https://saabwisonline.com/c8/wis/9-5...linder-petrol/
    Titta bl a på "Securing the crankcase ventilation hose" under Bulletins.

    Ett tips när man klickat sig in i någon beskrivning (Procedure) så finns det pilar i vänsterkanten. I webläsaren kan det vara praktiskt att hålla nere ctrl-tangenten när man klickar på en pil. Då öppnas bilden i en ny flik och det blir lättare att backa till den beskrivande texten jämfört med att bara klicka på pilen och öppna bilden i samma flik.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SlutaKallaMinVitaSaabGul Visa inlägg
    Hejsan allihopa.
    Hållt på och försökt snygga till under motorhuven på min 9-5a som jag haft i två år nu.

    Hittade först en slang som jag trodde hade lossnat, men visade sig att den var urkopplad i bägge ändar och bara låg och gömde sig bland de andra.
    Den färgar av sig svart på fingrarna när man tar i den ifall det kan vara en ledtråd .

    IMG_20191230_232432.jpg

    IMG_20191230_232404.jpg


    Därefter så hittade jag en annan mojäng som också verkar vara gjord utav "gummi", skarvarna passar perfekt ihop så det verkar ju vara komplett men avliten.



    Slangarna ska inte färga av sig.

    Prova att dra av den lösa biten, kan mycket väl vara så att den murknat. Av det jag sett har jag dragit slutsatsen att dessa problem har att göra med vilken olja man använder - själv kör jag "fusksyntet" för att undvika problemet.

    Om du har en murken slang kan du nog förvänta dig att du behöver byta alla vakuumslangar.

    Köp inte billigaste gummislangen du hittar, det finns en hel del dåliga slangar på marknaden - men jag har inte utrett vilken man ska ha själv.

    Går du över till silikonslang, tänk på att den är halare och slangklämmor kan behövas på ställen där den riskerar att dras ut av belastning eller tyngd.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Gällande vacuumslang o kvalite. Sista åren har jag köpt på mekonomen och den verkar ännu vara av bra kvalite. Absolut inte den billigaste som finns.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av SlutaKallaMinVitaSaabGul Visa inlägg
    Den färgar av sig svart på fingrarna när man tar i den ifall det kan vara en ledtråd .
    Högst troligen vakuumslangarna i sådana fall (4 mm innerdiameter) då dessa är de enda gummislangarna i 9-5 som jag har sett uppföra sig på detta sätt. Slangarna bryts ned utifrån och in, mest troligen på grund av temperatur och väder (ozon mm) och när man tar i dem förvandlas dem till småsmulor.

    Andra slangar i motorrummet håller i regel betydligt högre kvalitet, och många slangar med mindre diameter är egentligen inte slangar utan plaströr (vissa gummiklädda utvändigt).

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Tack för alla svar.
    Uppdaterade även det första inlägget med lite mer info och några till bilder .
    Ska kolla att alla vaacumslangar sitter kvar och är hela när det är lite ljusare ute.
    Senast redigerat av SlutaKallaMinVitaSaabGul den 2020-01-02 klockan 20:42.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Passa på att försöka dra sönder den lösa biten du har för att kolla hållfastheten. Min gissning är att den inte håller för mycket, och det är därför slangen var avsliten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Ska det sitta en slang här..?
    IMG_20191223_195815.jpg

    Ser ut så på denna bild tycker jag.
    e254b039.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av SlutaKallaMinVitaSaabGul Visa inlägg
    Ska det sitta en slang här..?
    IMG_20191223_195815.jpg

    Ser ut så på denna bild tycker jag.
    e254b039.jpg
    Ja till ventilen på torpdväggen.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1067790

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Japp det finns ingen slang där längre.
    Den har nog lossnat för rätt länge sedan, tror ni det kan ha orsakat skada på annat håll i motorn ?

    ventil-torped.jpg

    ventil-torpedvagg - slang saknas.jpg

    Varför jag ens börjat rota i motorn är för att jag misstänkt att den kan läcka olja nånstans.
    Inte så att det blir en fläck under bilen men tycker att vissa oljefläckar i motorn ser färska ut (inte för att jag har någon koll på hur oljefläckar brukar bete sig men ändå).
    Nya slangar kommer jag iaf införskaffa så snart jag bara kan.

    Tack än en gång allihopa som svarat!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Om du har någon trasig vakuumslang kan det leda till att vevhusventilationen inte fungerar, vilket gör att oljan smutsas ner mycket snabbare än normalt, vilket i sin tur ledar till oil sludge om/när oljans smutshanterande förmåga blivit utarmad.

    Kort sagt, trasiga vakuumslangar kan leda till följdfel. Glöm inte att igensatta slangar och trasiga backventiler på slangarna kan ge samma problem, och backventilerna håller normalt inte heller hela bilens livslängd.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Var på Biltema och köpte deras vacuumslang (4mm x 3m = 60kr) och åkte även idag till Mekonomen som endast hade en variant Codan för 50kr/m (sålde inte längre silikonslang sa hon).

    Biltemas var tjockare och avsevärt styvare ("torrare"). Ser även ut att vara någon sorts "armering" i slangen.
    Inte hunnit byta ut alla ännu, men sitter biltema på den snutten som saknades och Mekonomen mellan turbo och torpedväggen, får väl bli ett litet experiment för att se hur länge de håller.
    En bild om någon är nyfiken.

    vacuumslang-biltemaVSmekonomen.jpg
    Senast redigerat av SlutaKallaMinVitaSaabGul den 2020-01-05 klockan 21:55.

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig identifiera dessa kolvar
    Av zimm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 00:44
  2. Vart köpa lösa delar till turbo
    Av Laspalmas i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 19:09
  3. tillverkning av rostfria delar under huven?
    Av EmilJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 19:33
  4. lösa delar (avgassystem)???
    Av Dollarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •