Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Livslängdsförlängning OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63

    Livslängdsförlängning OG9-5

    Min 9-5 Aero - 07 har rullat ca 31 000 mil och jag tänker behålla den flera år till i synnerhet som hustrun gillar den. Ingen synlig rost och rostskyddsskyddad under, motorn går bra, drar ingen olja eller annat som visar på en nära skrotdöd. Regelbunden service med byte av alla vätskor (broms, kylare, automatlåda) samt filter mm. Min fråga är om det finns några allmänna råd om förebyggande byte av delar? Motorn är inte rörd. Vad gäller om t ex vaccumslangar, bränslepump, generator, kamkedja o s v. ?? Goda råd mottages gärna.

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Kolla rosten i bakre hjulhusen. Kan vara hål rätt in där.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Fortsätta med regelbunden service, tvätt och underhåll (byt delar när de börjar bli risiga, t.ex. vacuumslangar) är nog bästa livslängdsförlängaren. På og9-5 är det nog inget som helt plötsligt gör bilen "beyond repair", utan plötsliga problem är reparerbara till ok kostnad medan de stora problemen som kan motivera skrotning i regel kommer smygande med tiden.

    Enda jag kan tänka mig utöver normalt underhåll är byte av växellådsolja (manuell bil) eftersom det inte görs alls enligt serviceplan och att byta motoroljan oftare än de stipulerade 3000 milen (1 gång per år eller var 1500mil är en god idé).

    - - - Uppdaterad - - -

    Långmilare här på forumet torde annars vara en lämplig person att rådfråga... Hans 9-5a aero har gått nästan dubbla mot din...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Ha fräsch vevhusventilation, slangar (rubbet)... Byt olja ofta. Har du inte haft ner tråget å gjort rent gör det.

    Olja
    Tändstift
    Rengöring av sil å tråg

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Det som absolut rekommenderas är att byta bensinpumpen preventivt. Undvik piratarmaturer och (om man byter pump inne i armaturen) bränsleslang som inte tål bensin på utsidan. Sedan kommer "nära showstoppers" som generatorkolen att ta slut, troligen innan 40k, ventilationsfläkten i ungefär samma veva.

    När det gäller rost, ta ner sidosköldarna och titta/åtgärda, även en bit in. Underkanten av bakskärmarna mot stötfångaren är problematisk, liksom vid dräneringshålen i nederkant av kombins baklucka (vattenläckage vid bakljusen i luckan är mycket vanligt). Samt tanklocket.

    Kamkedjan bör troligen också bytas snart om så inte redan skett, men mät kamkedjespännaren först, det skiljer mycket mellan olika individer.

    Och kontrollera vevhusventilationens funktion vid varje service.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •