Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta vad på stum och stötig OG9-5 SC Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63

    Luftfjädring till OG9-5 ?

    Kanske ett lyxproblem. Men min 9-5 Aero -07 31 000 mil börjar bli väldigt stötig, t ex asfaltskarvar, gatubrunnar smågupp mm. Inga problem med styrning, bromsar. Går helt rakt fram utan missljud och utan att behöva korrigera för lutningar eller nivåskillnader. Ingen skillnad mellan vinterdäck (Nokia) eller sommardäck (Continental). Inga fjädrar är bytta. Stötdämpare fram är bytta fram efter några hemska upplevelser på Autobahn ca 230 km/h när framvagnen lyfte efter broskarvar, motorn rusade och hela varningssystemet började larma. Stötdämpare bak inte bytta. Bussningarna bak bytta för ca 20 000 mil sedan. Tacksam för råd. Finns det någon som bytt till luftfjädring?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63
    Många har tittat på min fråga men inga svar. Jag förstår att man måste tänka på nivåregleringen p g a xenonstrålkastarna. Men finns det stötdämpare som är lite mjukare men med samma funktion?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Frågan berör ju luftfjädring, det lär inte vara så många som har koll på det därav ont om svar...

    Men kör du runt i 230km/h med chassikomponenter som gått 20k+ mil, ja då får du räkna med en opålitlig väghållning...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63
    Ok, jag kan väl avstå från luftfjädring men det måste finnas någon metod som dämpar stötarna vid vägbrunnar/asfaltkanter mm ?? Observera att bilen går rakt fram utan nämnvärt behov av korrigiering och går perfekt runt Autobahnkurvorna utan att "vandra" på vägen.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Även grenen "passera broskarvar i 230 km/h" är det nog heller inte många som kan relatera till och då är det svårt att ge råd...

    Själv kan jag bara spekulera i att under de förhållandena lär minsta imperfektion i chassit märkas, så jag tror du svarat på frågan själv när du säger att chassikomponenterna har gått mellan 20k och 31k mil...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63

    Byta vad på stum och stötig OG9-5 SC Aero

    Efter 32 000 mil mest på landsväg och Autobahn men utan större last än mig själv så känns "fjädringen" alltmera stum och stötig. Fram byttes stötdämpare för ca 10 000 mil. Bak har bara några bussningar bytts för ca 10 år sedan men inga fjädrar eller dämpare. Körning i högre hastigheter går rakt och fint utan några klonkanden från bakaxeln. Naturligtvis kan jag bara byta fjädrar och dämpare som passar en Aero med automatisk nivåjustering för Xenonlyserna. Vad jag minns jämfört med modell före 2006 blev 2006 och framåt lite väl hårda vid körning över asfaltkanter och brunnslock. Nu till frågorna:
    1. Finns det något annat än fjädrar + dämpare som kan vara del i problemet (bussningar)?
    2. Går det att montera standard (alltå inte Aero) och vad blir konsekvenserna för styrgeometri, chassihöjd och strålkastarjystering?
    3. Finns det tips på leverantör?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63
    Eftersom moderator på ett för mig obegripligt sätt blockerat mina frågor, v g se "Åtgärder på stum och stötig 9-5 SC Aero 07", är mina frågor i sak inte luftfjädring utan alternativ för byten av fjädrar och dämpare bak (samt ev bussningar).
    Huvudfrågan var om det gick att få en mjukare fjädring genom att byta till standard (inte aero) och om det går och om det ger konsekvenser för t ex styrgeometri, justering Xenonstrålkastare mm. Jag frågar därför att jag tror att det säkert finns många kunniga på detta forum.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det finns inget som hindrar att montera ett standardchassi. Xenonstyrningen reglerar ljusnivån automatiskt. Ändrar man höjden på chassit så bör man göra en hjulinställning.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Inga bromsar/stum pedal 9-3 Aero aut -09
    Av Driftwood i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-07-11, 13:13
  2. Stum pedal och väldigt dålig bromverkan 9-5 Aero -00 aut
    Av Brazze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-03, 10:17
  3. Svampig och stötig 9-5 a
    Av Silverpilen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 00:05
  4. Stum bromspedal 9000 Aero -93
    Av i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 11:49
  5. Stötig 9-3
    Av haagone i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •