Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Höja en NG9-3 XWD -09

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Höja en NG9-3 XWD -09

    Har nyligen köpt en 9-3 xwd från -09, en fantastiskt trevlig bil, men den är rätt mycket lägre än jag förväntat mig, underredet går emot över vanliga farthinder inne i stan.
    Alternativen är att:
    - Byta bil igen (jag vill inte! jag tycker om min 9-3)
    - Höja bilen?!?
    - Skaffa större däck

    Just nu sitter det 16" fälgar på med 215/50R16 vinterdäck (ruggigt gamla vinterdäck) så däcken ska bytas. Om jag förstår manualen rätt så är inte 215/50R16 däck rekommenderade öht på denna bilen. Manualen nämner 215/60 och 225/55 och då torde 215/60 ge störst skillnad. Skillnaden blir 6,92% mot nuvarande, vilket ska vara en otillåten skillnad (?), men eftersom nuvarande däck förmodligen inte är original så borde man kanske inte jämföra skillnaden mot dessa?
    Frågan är alltså; tror ni det är lugn att dra på 215/60 däck på bilen, eller kan man till och med välja större?

    Att montera en höjningssats misstänker jag är så pass dyrt att det inte är aktuellt...
    Finns det annat jag kan göra för att höja bilen?

    Ursäkta om dessa är dumma frågor, jag är inte duktig på bilar...
    Senast redigerat av Antracith den 2019-12-28 klockan 16:32.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det är inte så att bilen är sänkt? Är den lika låg fram som bak? Mät från hjulhuskant till centrum på fälgen, alltså mitt i emblemet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    215/60 är inga problem runt om, besiktningen brukar oftast (99,9%) inte säga något om det

    Det låter som den är sänkt, alt dåliga dämpare så kolla prisskillnaden att byta fjädrar runt om alt fjädrar och dämpare

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det är inte så att bilen är sänkt? Är den lika låg fram som bak? Mät från hjulhuskant till centrum på fälgen, alltså mitt i emblemet.
    Tack för svar!

    Mätte från hjulhuskant till centrum på fälg (utan personer i bilen, ytterst lite packning i bagage):
    Fram: 37,5 cm
    Bak: 35 cm

    Dessa mått säger mig ingenting - vad säger ni?

    Fjädrarna fram byttes förra veckan hos Maptun pga att den ena var brusten. Ser på kvittot att det står "Fjädersats Fram 9-3ss Sportcha". På offerten stod det Fjädersats Fram 9-3ss Ej Sport". Är sportchassi = sänkt?
    Kollar jag chassinumret på thesaabsite så står det standardchassi med normal höjd, men bilen kan ju såklart vara sänkt i efterhand.

    Ska jag tolka något från siffrorna på Maptuns coilover kit så är måttet bak på min inte långt från standard. Känns väll lite märkligt att bilen skulle vara sänkt till "bara" 35 cm från standard 37?
    https://www.maptunparts.se/chassi/co...-3-ii-xwd.html
    Senast redigerat av Antracith den 2019-12-28 klockan 20:47.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Du skriver lite blandat om dämpare & fjädrar, vilket är två olika saker. Men antar att det är fjädrarna som bytts.

    Om bilen levererats med standardchassi & det nu sitter sportchassi på, så har troligen någon sänkt i efterhand. Frågan är då om det är original sportchassi-fjädrar eller eftermarknadssänkningssats-fjädrar?

    Det skiljer ca 10mm i höjd på Standardchassi & Sportchassi -fjädrarna. Sen finns det eftermarknadssänkningssatser utöver detta, typ H&R, Eibach, Hirsch, m.fl.. Så du behöver ta reda på vad för fjädrar som monterats. Det finns även 9-3X XWD fjädrar som är 20-30mm högre än standardchassi höjd.

    Vill du ha en "hög" XWD så är det 9-3X XWD fjädrar som du i.s.f. lämpligen monterar.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Du skriver lite blandat om dämpare & fjädrar, vilket är två olika saker. Men antar att det är fjädrarna som bytts.
    Oups, ändrat nu. Självklart va det fjädrarna som bytts.

    Jag förstår.
    Men om vi säger såhär: Eftersom jag ändå måste byta däck, både sommar och vinter, så skulle ju detta till viss del kunna lösa vårat problem. Om vi köper 215/60 vinterdäck så skulle diametern öka med drygt 4 cm och då borde ju markfrigången öka med hälften av det. 2 cm borde väl kunna göra en rätt bra skillnad? Min fråga då är; skulle jag kunna få problem med 215/60R16 däck om det är så att bilen är något sänkt? Jag menar då så att däcken inte tar i vid "kompression" av fjädrarna.
    9-3 Aero 2.0T XWD
    6 vxl manuell

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Om det passar med den dimensionen utan att ta i, har jag ingen aning om, det får någon annan hjälpa till med. Rullomkretsen blir dock fel & måste då troligen justeras med Tech2 så hastighetsmätaren visar hyfsat rätt.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Försök hitta en omgång 225 45 17 här eller på Blocket.

    Har du inget foto på hur det ser ut nu att lägga in här?

    Var bor du?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Om det passar med den dimensionen utan att ta i, har jag ingen aning om, det får någon annan hjälpa till med. Rullomkretsen blir dock fel & måste då troligen justeras med Tech2 så hastighetsmätaren visar hyfsat rätt.
    Om man kollar upp bilen på fordonsuppgifter så är den reggad med 215/55R16 så torde bilen idag visar 3,4nånting % fel åt andra hållet. Hastighetsmätare har väl ändå en rätt stor felmarginal. (V60 jag sålde till förmån för 9-3 visade ca 8% vid hastigheter på 100).

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Försök hitta en omgång 225 45 17 här eller på Blocket.

    Har du inget foto på hur det ser ut nu att lägga in här?

    Var bor du?
    Varför skulle 225/45R17 vara bättre? Jag tänker om målet är större hjul så fylls ju inte syftet direkt, och då måste jag byta fälgar...

    Kan absolut lägga upp en bild, gör det imorgon när det är ljust.

    Bor i Östersund, men befinner mig i Örebro närmsta tiden.


    Är ytterst tacksam för svar och för att ni besvärar er med en okunnig som jag!
    9-3 Aero 2.0T XWD
    6 vxl manuell

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    93sida.jpg

    Såhär ser det ut.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 Aero 2.0T XWD
    6 vxl manuell

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    För mig ser den där bilen helt ok ut.
    Det som skrapar i är oftast stänkskydden och på din kan det även vara fördelningshuset för XWD.

    Dom där fälgarna passar bra över 314mm bromsskivor.

    Vi kör med 205 55 16 på dessa bilar, har 2st. På sommardäcken är det 18".
    Kan rekommendera Däckgrossen här i stan om du skall kränga på nya däck.

    17" som jag skrev om passar nästan alltid perfekt på NG9-3 och gör även bilen riktigt stabil med bra däck, sommar som vinter.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Okej, tack för tipsen! Har 17" till sommardäcken, men kanske ska hålla ögonen öppna efter 17" till vintern också. Oavsett så ska bilen ha nya däck, både sommar och vinter. Har en känsla av att 12 år gamla sulor inte riktigt biter på isiga jämtlandsvägar Kan ju bolla lite med däckverkstan också och se vad de säger, om jag behåller 16 för vinterdäcken så ska det åtminstone på 205/55.

    Tack för all hjälp!
    9-3 Aero 2.0T XWD
    6 vxl manuell

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag kör Nokian Hakkapeliitta 9 205/55R16 94T XL på min 9-3 2005. Det fungerar utmärkt. De däcken sitter på samma fula fälgar som du har. 205 är ett steg smalare än rekommenderat i instruktionsboken. De däcken var bäst i test 2017. Nu finns det ett eller två däck som är lite bättre så vill man ha det bästa gäller det att läsa tester noga.

    Edit: Det finns ett omfattande test av gamla vinterdäck länkat här någonstans som visade att äldre dubbdäck fungerade bra förutsatt att det var tillräckligt mycket dubbutstick kvar. Friktionsdäck åldras däremot ganska fort.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag bytte från 205-55/16 till 205-60/16 på vinterdäcken till denna säsong på min 9-3X för att få bilen lite högre. Har 225-50/17 på sommardäcken så det innebar att rullomkretsen också blev nästan identisk, 1,4% skillnad.
    Nu kommer jag in i garaget på jobbet utan det skrapar i. Precis som TS så var mina däck +10 år gamla. Lika bra som hockeypuckar i fäste alltså. Supernöjd med mina Michelin blev jag, tystare än sommardäcken

Liknande ämnen

  1. Höja en NG9-3 SC
    Av MarkusF i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-08-09, 13:26
  2. HÖJA en bil??
    Av mr.dick i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 09:15
  3. Höja laddtrycket NG900
    Av m.turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •