Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Mässingsbussningar ATE?

  1. #1
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732

    Mässingsbussningar ATE?

    Funderar på att byta ut gummibussningar till mina ATE-glidok mot mässingsvarianter för bättre bromskänsla och mindre snedslitage.

    Jag har 9000-bromsar runt om på min 99:a.

    Har hittat dessa:
    https://www.bimmerworld.com/Brakes/B...-Calipers.html

    Men, de finns i USA. Finns det någon i Europa som säljer motsvarande?

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Inte hittat nån som säljer dessa i EU vilket är lite konstigt då det lär va snudd på hundratal modeller med bilar som har dessa. ATE har ju använt dessa sedan i alla fall tidigt 80-tal och de används ju i alla fall på typ Volvo V70 så de är säkert fortfarande samma modell.

    För priset som ett kitt med moms, tull, frakt etc skulle kosta i Sverige så kan det absolut va värt kolla om det inte kan vara gränsfall till att det är lönt att få det tillverkat i Sverige. Bearbetningstid på 4st sånadär bör inte vara jättelång tid känns det som?

    Skulle också gärna testa, känns som det faktiskt kan märkas då oket flexar ordentligt i gummibussningarna original. Man ska nog dock INTE köra de där på bruksbil i vägsalt

  3. #3
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Känns spontant som att OKen bör bearbetas för att få en tight passning mot bussningarna, framförallt om det är begagnade OK man använder. Alternativt om man tillverkar bussningarna själv och anpassar bussningarna mot OKen.

  4. #4
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    - Caca 2000kr inkl. frakt, moms (och tull), för hela bilen.
    - Mässingsbussningar behöver ju mer underhåll. Kör man i salt för man väl titta till de minst varannan dag. ;-)
    - Jag får kolla diametern och rundhet i oken.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •