Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: T5 Ventilfjädrar i T7-topp?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228

    T5 Ventilfjädrar i T7-topp?

    God jul på er!
    I T5-toppar har man ju läst om att man kan montera fjädrar från Volvos rödblockare om man vill ha nåt lite hårdare för att kunna varva mer.
    Eftersom att det enda som skiljer mellan T5 och T7-topparna är att den senare är lite bättre portad och har lättare ventiler så tänker man sig ju att det borde funka med fjädrarna från Volvo även i T7-topparna...
    Men som jag har fattat det så funkar inte detta...
    Och då frågar man sig ju varför är det på det viset?
    Någon som vet?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Det skiljer sig med hur ventiltätningarna ser ut mm. Jag hade t5 ventilfjädrar i min b235 å då satt det andra ventiltätningar från Opel som har 5 mm tätning till skaftet. Det var Maptun som satte dit detta. Vill minnas det var ngt annat som skiljde med. Sedan är det singel fjädrar i t5 o dubbel fjädrar i b235.

    Andra kan fylla på.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2019-12-25 klockan 22:35.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    595
    Medlem#
    5788
    T-5 fjädrarna är för hårda för T-7, det är bara ett knasterspår på T-7.

    Tror inte att retainern funkar ihop med fjädern heller.

    Fanns fjädrar hos KL-Racing förut iaf att köpa till T-7, som är anpassade för ändamålet.
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Man får svarva egna retainer alltså?

  5. #5
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    595
    Medlem#
    5788
    Börjar känna mej som DRBoost igen, varför svara på ett inlägg när ingen iaf läser det som skrivs..
    //Dunken

    1 användare gillar detta inlägg


    Projekt Secret ..

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Dunken Visa inlägg
    T-5 fjädrarna är för hårda för T-7, det är bara ett knasterspår på T-7.

    Tror inte att retainern funkar ihop med fjädern heller.

    Fanns fjädrar hos KL-Racing förut iaf att köpa till T-7, som är anpassade för ändamålet.
    //Dunken
    Jodå folk läser. Men min "silverpil" hade t5 kammar och t5 fjädrar i b235 maskinen monterat av Maptun. Det fungerade bevisligen mkt bra, men det krävde lite "fix" för att fungera och passa. Den motorn är nu genomgången och helt renoverad, så nu sitter det Maptuns förstärkta ventilfjädrar för just T7 motorerna och är bolt on. För övrigt så har jag de delarna som behövs för t5 fjädrar i en t7 maskin liggandes i en låda. Jag behöver de inte längre.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av Dunken Visa inlägg
    Börjar känna mej som DRBoost igen, varför svara på ett inlägg när ingen iaf läser det som skrivs..
    //Dunken
    Jodå, jag är läskunnig och ögonen fungerar uppenbarligen till och med bättre än hos vissa andra då det där med att det bara skulle finnas ett knasterspår uppenbarligen inte är sant.
    Denna ventilen hittade jag i mina gömmor efter lite letande
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Nu bara för att försäkra mig mig om hur det ser ut så gick jag ut och plockade dän en insugsventil från en gammal T5-topp.
    Som synes på bilderna så ser knastret och spåren exakt likadana ut på både T5 och T7, det är bara storleken på grejerna som skiljer.
    Mäter man även på retainerbrickorna så ser man att diametern på "ön" är 19,3mm på T5 och 21,3mm på T7.
    Så i min värld borde det alltså fungera utmärkt om man svarvar bort 1mm på radien av "ön" på T7-brickan för att kunna köra med T5-fjäder (eller till och med Volvo B230-fjädrar om man vill kunna varva riktigt högt).
    Ventilerna är ju dock betydligt lättare på T7 så Volvo fjädrar kanske är lite overkill.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Det här var ju en lite jobbigare nöt att knäcka förstås :/
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jag kan kolla hemma och mäta på de modifierade toppbrickor jag har från att det satt t5 fjädrar i min t7 topp. Även kolla vilka ventiltätningar som ligger i lådan. Vet att det är en GM/Opel tätning Maptun använde sig utav.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Så det finns alltså andra GM-motorer än B2X5 som har 5mm ventilskaft?
    Jag har försökt att googla lite och kommit fram till att Toyota har nån 4-cylindrig motor med 20 ventiler och så finns det lite nyare BMW-motorer som också kör med 5mm ventilskaft. Det finns säkert fler om man börjar leta lite, de flesta verkar köra med 6 eller 7mm ventilskaft. Helst ska man ju slippa behöva byta (eller bearbeta) ventilstyrningarna utan man vill ju hitta ventiltätningar som passar rakt av.
    Ventiltätningarna som sitter på B2X4 står det ju 7-9,8mm på så det gäller väl i så fall att hitta några som det står 5-9,8mm på, förutsatt att ventiltätningarna på B2X4 och B2X5 har samma fysiska mått utvändigt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Finns det nån som har ventilstyrningar från både B2X4 och B2X5 löst och skulle kunna mäta upp dem så dem har samma yttre dimmensioner båda två?
    Tänker framförallt på nedsvarvningen i ena änden.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Nu ska vi se, så här såg det ut i lådan som innehöll delarna från t5 fjädrarna. Mått på ön som svarvats var runt 19,63-66 mm. Ventiltätningen har nummer 9158057 och är till Opel maskinen 1,8i Z18XE. Jag blir dock lite fundersam hur/var tätningarna suttit fast. Det är Johan H som renoverade motorn som dessa delar kommer ifrån så ska se om han har ngn input. En sak var iaf att en tätning satt löst och det som orsakat att det fanns lite oljerester i ena utblåset i toppen.

    IMG_3946.jpgIMG_3954.jpgIMG_3955.jpgIMG_3960.jpgIMG_3961.jpg
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Sådär, 16st ventiltätningar av den modellen som Mr Sunbear tipsade om i föregående inlägg samt ett antal fjädertallrikar som är något tillsvarvade.
    Det enda som saknas nu är själva fjädrarna och "underläggen" till dessa men jag har ganska många T5-toppar här som jag kan ta de delarna ifrån.
    Ska bli intressant och se hur det funkar sen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  14. #14
    ungefär 1 år senare.
    Hur gick det?

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-10 klockan 15:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Hej ytterliggare ett (drygt) år senare.
    För ett år sen (när du frågade hur det hade gått) så låg fortfarande toppen på en hylla i källaren dock var den redan då monterad med Z18XE ventiltätningar, B2X4 fjädrar och att jag hade svarvat av en millimeter av innerradien på ventiltallrikarna (alltså 2mm mindre diameter) eftersom att innermåttet på de fjädrarna är mindre än B2X5-fjädrarna.

    De extra hårda B2X5-fjädrarna som exempelvis Maptun och KL-racing säljer verkar vara ungefär lika hårda som orginal B2X4-fjädrarna.

    Toppen monterades i min 9-5 tillsammans med svarvade B234-kolvar i maj-juni någon gång förra året och har gått problemfritt sedan dess varav ett antal vändor Oskarshamn-Tidaholm tur och retur.

    När jag monterade ihop motorn så fanns det inga nya kamdrivningar att få tag på så detta jobbet fick jag genomföra nu för några månader sen istället och då märkte jag när jag tappade ur oljan att det hade satt sig en hel del gegga på magneten däremot (jag monterar alltid magneter i mina oljepluggar). Min misstanke är att det kommer ifrån när de nya vevlagren och kolvringarna skulle nöta in sig dock så förmodligen är det ingen fara på taket.

    Nu är jag dock sugen på att testa ännu hårdare fjädrar, alltså Volvo B230 (rödblock).
    Dock verkar det finnas två olika, den ena är 29mm ytterdiameter och den andra är 32mm.
    Jag misstänker att de som kör med volvofjädrarna använder den mindre av dessa?
    Brunnarna där tryckarna sitter är ju 33mm i diameter.

    Ett annat alternativ är ju hårdare B2X4-fjädrar som också KL-racing och Maptun säljer.

Liknande ämnen

  1. Ventilfjädrar T7 VS 268/9.6 kam
    Av Fredde_H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 21:07
  2. Ventilfjädrar.
    Av axe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •