Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 107

Ämne: T8suite - Guide någon?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    T8suite - Guide någon?

    Hej! Har lite funderingar på hur man flashar om en T8. Finns ju en T5 och en T7 tråd om detta så tänkte höra med er om ni har någon bra länk till guide eller egen erfarenhet att dela med er. Har letat på ECU forumet men hittat väldigt lite om hur man faktiskt går tillväga.

    Måste dock bara säga att det är helt otroligt välutvecklade program


    Marz

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: T8suite - Guide någon?

    Ännu så länge finns inget användarvänligt sätt att programmera T8, utan då får man bända upp boxen, och använda sig av BDM programmering.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: T8suite - Guide någon?

    Men nu!

    1.2.6 kan läsa/skriva/flasha via OBD-uttaget verkar det som!

    Kanske blir att byta upp sig till en 9-3 ss/sc snart då :-)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Tjena

    Håller på just nu att försöka få till min första mappning med T8Suite till min 9-3SS. Har aldrig använt varken T5, T7 eller T8Suite innan. Jag förstår i stort hur programmet fungerar och liknande, men jag blir inte klok på det här med turbomappar osv. Har försökt hitta information men förgäves.

    Det jag ska göra är att använda min originalturbo (GT20 om jag inte minns fel?) i ett BioPower-program (som ju använder en TD04-11T). I min värld bör jag bara kunna göra ett TuningPackage av det, men vilka mappar är det som ska exporteras? Eller rättare sagt, vilka mappar är det som är specifika just för en speciell turbo?

    //Willeh

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Läs T8 dokumentationen om och om igen ifall du inte gjort det.

    Sen finns det ju ett forum just för mjukvarumek bli medlem där och läs lite mer.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Har läst dokumentationen ett flertal gånger, men blir ändå inte riktigt klok på allt. Känns som just turbodelen är det svåraste att få ett riktigt svar på. Att ändra spridare och tändning osv är jag på det klara med om jag får ha dokumentationen intill medan jag gör det. Men att lista ut vilka mappar som är specifika för just en turbo är jag inte med på än.

    Och jag har testat regga mig på andra forum och fråga om hjälp. Men tack vare dålig engelska och dålig koll inom ämnet så har ingen orkat/kunnat ge mig ett riktigt svar. Så tänkte fråga här innan jag gör en "skitsamma, det blir vad det blir" - grej

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Värt att tänka på innan du börjar mixtra.
    Några felaktiga parametrar kan ställa till med stor skada, är du osäker läs på igen och igen, chansa aldrig om du inte har råd med det förstås.
    Motorskador kan komma smygande pga många olika saker som ändrats, med rätt kunskap är det ganska säker att ändra mjukvaran

    Ett besök till en erkänt duktigt trimmfirma kan vara klokt inverterade pengar.

    Men jag vet hur stark "Jag kan själv" instinkten är så förstår jag dig till fullo.
    Vill inte avskräcka dig från att trimma själv, men tänk efter speciellt om du känner dig osäker.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Har suttit halva dagen nu och sökt runt ordentligt och kommit fram till att jag ska nog nöja mig med att bara göra de mest nödvändiga ändringarna först, bara för att få programmet att lira så bilen går att använda. Alltså bara göra ändringar för spjällhuset och GearCal (så jag har farthållare). Eftersom jag ska börja på en B207E-fil så kommer jag ju även vilja få upp laddtrycket så man kan få ut ca 200 hk på E85, men det får vänta till man är säker på vad man gör.

    För som jag fattat det nu vid mina eftersökningar så är GT20:in och TD04-11T så kanske det inte är jättenödvändigt att göra justeringar för en annan turbo. OM jag inte missuppfattat det hela.

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Lägg in rätt injcorr värden också så kan du köra på sedan
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Jag har nog inte nämnt det, men jag har bytt spridare till de som sitter på senare 9-3:orna så då ska väl inte det vara nödvändigt?

    Däremot har jag ett större problem: att gifta in boxen. Jag har tillgång till CANUSB & Tech 2, och tycker att jag försökt på alla möjliga sätt att få det att lira. Men hur jag än gör så får jag inte bränslepumpen till att gå. Har försökt hitta information i ämnet, men utan framgång.
    Boxen kommer från en B207E -10 och är troligtvis inte skild från sin förra bil. Däremot så har jag chassinumret, men vet inte hur jag ska gå tillväga för att lura boxen att den sitter i sin originalbil. Om det ens behövs?
    All hjälp uppskattas! När/om jag lyckats och har ett fungerande program så ska jag försöka göra en liten guide ifall fler än jag vill göra samma sak och känner sig osäkra

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Har du lagt till styrboxen med Tech2 i din egen bil än? Måste göras och då måste du även ha säkerhetsaccess.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Ja, det har jag gjort vilket resulterade i att startmotorn åtminstone gick runt. Men bränslepumpen rör sig inte. Däremot så hittade jag T8 CAN Flasher som kanske ska kunna lösa det problemet?

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Ja, det har jag gjort vilket resulterade i att startmotorn åtminstone gick runt. Men bränslepumpen rör sig inte. Däremot så hittade jag T8 CAN Flasher som kanske ska kunna lösa det problemet?
    Tillåter den att startmotorn går så borde även pumpen gå. Testat att tvångsköra pumpen med tech2 eller klagar tech2 på att det sitter fel styrbox i?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Har försökt hitta hur man ska tvångsköra, men utan resultat. Men Tech 2 klagar på att det är fel styrdon så jag kommer inte åt allt heller. Börjar fundera på om jag lyckats få något galet någonstans. En sak som var tvunget vid byte av joniseringsmodulen var att bryta av en liten plastbit i kontakten, annars gick inte kontaktstycket i. Men som jag såg det så var det omöjligt att få det att passa på något annat sätt.

    Men är det någon som har koll på vilken säkring som går till bränslepumpen?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Hittade säkringen för bränslepumpen, den är hel. Är ganska övertygad om att pumpen går, men det verkar inte byggas något vidare högt tryck för när jag petar på ventilen på bränsleröret så pyser det bara till lite svagt. Förvisso har ju allt vid motorn tömts på bränsle vid spridarbytet, men jag tycker inte det bör ta så lång tid innan det trycket är uppbyggt igen

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Hittade säkringen för bränslepumpen, den är hel. Är ganska övertygad om att pumpen går, men det verkar inte byggas något vidare högt tryck för när jag petar på ventilen på bränsleröret så pyser det bara till lite svagt. Förvisso har ju allt vid motorn tömts på bränsle vid spridarbytet, men jag tycker inte det bör ta så lång tid innan det trycket är uppbyggt igen
    Pumpen brukar höras när du slått på tändningen, testa att vrida på några sekunder sedan av och sedan på igen för att se om det byggs upp tryck.

    Testa även att skicka in lite startgas i insuget för att se om bilen tänder.

    Joniseringsmodulen är normalt att behöva ta bort plastbiten.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Jag tog loss tryckledningen helt och satte den så jag kan se den när jag vrider på tändningen. Det kommer inte en droppe bensin. Pumpen är bytt för bara något år sedan och varit så tyst så jag inte tänkt på den. Jag har försökt luska ut hur hela systemet fungerar, men blir inte klok på vad som står i WIS då det är utspritt i olika avdelningar.

    Men vilka saker kan göra så att bränsletillförseln stryps? Kan det vara något galet i programmet? Eller är det mer troligt att det är någon kontakt som inte stämmer (var ju och slet ur en del för att få loss spridarbryggan, men tycker allt ser ut att sitta i)?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Uppdaterar lite:
    Felet är nästan hittat, det är något galet mellan bränslepumpsrelät och batteriet. Antagligen dålig kontakt, då det är knappt 12 volt fram och när relät drar så gör spänningen ner på under 1 volt. Kopplar jag däremot in en direkt spänningsmatning från batteriet in genom relät så drar pumpen igång

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Uppdaterar lite:
    Felet är nästan hittat, det är något galet mellan bränslepumpsrelät och batteriet. Antagligen dålig kontakt, då det är knappt 12 volt fram och när relät drar så gör spänningen ner på under 1 volt. Kopplar jag däremot in en direkt spänningsmatning från batteriet in genom relät så drar pumpen igång
    Då ligger med största sannolikhet felet där
    Går startmotorn runt så är immobilisering ok och ECM skall starta alla övriga komponenter som behövs.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Mappa med T8Suite, helt ny på mappning

    Hittade en kabel mellan säkringscentralen och det grå kontaktstycket, som går in mot kupén, den var helt avoxiderad. Hade tänkt dela en bild på den här, men google hade gjort diverse ändringar med Picasa som vi inte var överens om
    Så jag har väl varit och råkat peta till kabeln när det andra byttes, vilket gav kabeln dödsstöten. Tur i oturen är väl att det lika gärna kunde ha gett sig av en häftig stöt 100 mil hemifrån.

    Så jag inväntar morgondagen så jag kan få tag i vettiga saker att skarva med, så uppdaterar jag så snart jag haft möjlighet att testköra bilen lite.
    TACK FÖR ALL HJÄLP!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •