Fordon: SAAB 9-3 SE 5D 2.0 TURBO
Chassinummer: YS3DE55H8Y20
Motorkod/er: B205L
Tillv.månad: 2000/02
Bakgrundshändelser kan vara orelaterade?
Lånat ut bilen och personen hade lite svårigheter med att vrida om startnycklen vet inte om han lyckades dra ut nyckeln utan att lägga i backen en gång. Men lite fippel så gick det att vrida om igen och motorn går igång.
Någon vecka senare kör han iväg med motorvärmarkabeln fast i fronten märker detta ganska snabbt men sträcker den lite grann och fronten poppar lös. Bilen går dock bra den dagen med 3 starter och stopp innan den kommer hem.
Dagen efter tänder motorn men dör direkt. Sedan går den ej igång. Ingen check engine lampa tänd. Har tappat bort min ODB2 läsare så kan inte läsa några felkoder.
Bränslepump:
Jag hör att bränslepumpen går i några sekunder när man vrider om nyckeln.
Vevaxelns lägesgivare: Jag har ser att varvräknaren hoppar upp när man kör startmotorn, jag har också mätt till ca 800 Ohm på sensorn.
Öppnar man slangen vid spjällhuset och sprutar in startgas händer inget, Ingen tändning
Men tar man bort minuspolen från batteriet ett tag och återställer så tänder motorn direkt men dör sedan igen.
Detta funkar att göra flera gånger. Den tänder då borde väl både tändning och pump funka?
Den har den gamla modellen av Vevhusventilation. n. Men det borde väl inte påverka tändningen?
Är det Ny tändkassett? Kan man testa att det är den på något enkelt vis?
Eller bränslepump hur testar man att det faktiskt kommer bränsle?
Eller är det något annat? Motorstyrning ?
Bor i Borlänge tips på någon verkstad mottages gärna om jag inte lyckas lösa detta. Eller om någon har en felkodsläsare och kan hjälpa?