Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: [LÖST] Intervalltorkarproblem 9000

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Powerponken Visa inlägg
    Ett möjligt spänningsfall borde väl iaf ha gjort att torkarna FÖRSÖKER röra sig åtminstone och om spänningsfallet finns så borde de väl inte börja gå som vanligt när man ruskat i dem men det är ju bara mina funderingar i sammanhanget.
    Om det är spänningsfall beter det sig precis så, att den var svårt att starta (och är orkeslös). Så fort de börjar röra sig faller strömförbrukningen drastiskt (en motor har en mot-EMK som är proportionell mot varvtalet, så när den ligger på 80% av teoretiska obelastade varvtalet drar den bara 20% av startströmmen). Det faktum att relåerna (som effektivt är kopplade parallelt med motorn) slår är ytterligare ett tecken på att det rör sig om spänningsfall.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Intervalltorkarproblem 9000

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om det är spänningsfall beter det sig precis så, att den var svårt att starta (och är orkeslös). Så fort de börjar röra sig faller strömförbrukningen drastiskt (en motor har en mot-EMK som är proportionell mot varvtalet, så när den ligger på 80% av teoretiska obelastade varvtalet drar den bara 20% av startströmmen). Det faktum att relåerna (som effektivt är kopplade parallelt med motorn) slår är ytterligare ett tecken på att det rör sig om spänningsfall.
    Det verkar mycket riktigt som att spänningsfall har varit orsaken till torkarnas knepiga beteende. Skulle mäta på säkring 8 då nu problemet återkommit efter kortvariga self-healingen och drog ut den för att kolla att den såg OK ut. Eftersom torkarna gått oproblematiskt vid enbart kontinuerligt läge så verkade det ju inte troligt att säkringen på något sätt var paj. Jag märkte dock att när jag dragit ut den så fanns det ett smalt glänsande spår på säkringens kontaktbleck - resten av dem var matta. Tanken slog mig att det kanske var nån oxid som orsakat problemet och bytte till en ny säkring som jag körde in och ut i hållaren för att gnugga bort ev oxid på kontakterna i centralen och sen verkar torkarna gå som de ska i intervalläge också. Har kört många gånger efter bytet och det ser lovande ut.

    Oxiden lär ju kunna förklara varför torkarna la av helt och hållet en stund efter intervalltorkning - blev varmt och behövde kylas innan ledningsförmågan återkom. Får kanske ta och kolla över de andra säkringarna också om de har samma beläggning så man slipper få såna här problem framöver. Har ju nya relän nu också

    Jag tackar och bockar för alla tips och förslag!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Powerponken den 2020-02-14 klockan 16:22.
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •